10 vragen aan Thijs van Rosmalen

Hoe is jouw carrière verlopen ?

 

20201009 10 vragen aan Thijs van RosmalenTijdens de middelbare school ben ik begonnen met hockeytraining geven. Dat heb ik zo’n 15 jaar gedaan. Altijd naast school of werk (vergat af en toe wel wat daarbij het belangrijkste was, sorry pap en mam….). Ik coachte teams in de Nationale jeugdcompetities bij HC Den Bosch maar later ook eerste herenteams in de lagere divisies in Brabant en een korte periode in Amerika. Erg veel geleerd en veel goede vrienden aan overgehouden. Maar het was uiteindelijk niet mijn droom om de beste coach te worden, dus ben ik na het VWO en een studie Sportmarketing gaan werken bij een IT bedrijf op de marketingafdeling. Daar ben ik in aanraking gekomen met HubSpot en na een opleiding NIMA C ben ik new business gaan doen bij de #1 HubSpot partner van Nederland, Webs. En daar werk ik nu 4 jaar. Dat bevalt erg goed. Het team van Webs is gedreven en ik voel mij daar enorm thuis. Daarbij leer ik ook veel vanuit het partnership met HubSpot. Met negen kantoren wereldwijd en een zeer succesvolle SaaS oplossing pak ik daar mooie saleslessen mee!.

Wie is Thijs privé?

 

Ik ben geboren op 14 november 1986 in Den Bosch, de mooiste thuishaven die ik me kan bedenken! Daarom woon ik daar nog steeds. Inmiddels ben ik getrouwd met Maaike en hebben we samen een dochter van 1 jaar, Bobbie. Ik rijd motor, op dit moment een Moto Guzzi V7 uit 2016. Café-racer uiterlijk, maar met het comfort van nu. Ik hoop ooit nog een Jaguar E-Type als hobby te mogen hebben. Hij staat al in de kast als schaalmodel, maar doe toch maar die echte V12 uit de 70’s!

Als kind wilde ik graag worden?

 

Ik was áltijd aan het praten en erg aanwezig. Als er bij ons thuis bezoek was, dan had ik het hoogste woord en wilde ik iedereen onderdeel maken van mijn verhaal. Het gevolg was dat ik met zweet op m’n kop en veel woorden aan alle volwassen individueel hetzelfde verhaal aan het vertellen was. Alsof ze dat de eerste keer nog niet gehoord hadden…. Man, dat moet vermoeiend zijn geweest! In die tijd waren autootjes toch wel mijn favoriete speelgoed. Ik zat nog in de buggy toen ik letterlijk élk automerk kon herkennen aan de wieldoppen van de auto. Ik wilde dan ook autoverkoper worden. Het liefste ontwierp ik eerst zelf de auto’s, om ze vervolgens zelf te gaan verkopen. Met mijn beste vriend Thomas heb ik in groep 7 een bedrijf opgericht: tijdens de tekenles op school tekende wij autobrochures vol met eigen ontwerpen. Die gingen we ’s middags dan verkopen vanaf kartonnen computers. Elon Musk heeft nooit gebeld, maar wie weet….

Wat was jouw eerste baantje?

 

De klassieker! Ik heb als eerste een krantenwijk gehad in de Bossche binnenstad. Was op zich prima voor de eerste centen (daar kocht ik vooral Ajax prullaria van en regelmatig een nieuwe straatvoetbal want die schoot ik altijd lek of de Binnendieze in). Kort daarna ben ik gaan afwassen, dat was niks voor mij. Dus ben ik hockeytraining gaan geven en daarbij z.s.m. mijn scooter rijbewijs gehaald om pizza’s te gaan bezorgen. Op de scooter door de stad, dat vond ik echt geweldig. Toen ik op mijn vijftiende tijdens een hockeywedstrijd mijn knieband scheurde, kon ik een jaar niet meer hockeyen. Dat jaar heb ik mijn trainersdiploma gehaald bij de KNHB en heb ik dus 15 jaar training gegeven.

Ik kan niet geloven dat ik dat gedaan heb?

 

Zonder enige saleservaring ben ik direct onder de twee directeuren van Webs (Camiel en Emiel) het salesvak ingerold. Met de begeleiding van hen, eigenlijk ‘streetwise’ het vak leren, vind ik een prestatie en ik ben hen dan ook heel dankbaar voor de kans die ik heb gekregen. Ik heb natuurlijk het voordeel dat ik veel van de inhoud (HubSpot / Inbound Marketing, Sales en Services) al wist, maar die trajecten ook daadwerkelijk verkopen is wel even andere koek. Het gebrek aan ervaring was misschien ook wel helemaal geen nadeel; ik ben goed te coachen en durf me kwetsbaar op te stellen. Ik heb de afgelopen jaren nog nooit zoveel geleerd!

Wat is jouw belangrijkste levensles?

 

Dingen mogen er zijn. De positieve, geweldige momenten maar ook de ‘donkere kant’. Ik vind het echt iets van onze generatie dat wij denken dat alles maar ‘maakbaar’ is. Wij millennials leven vanuit de overtuiging dat je overal invloed op kan hebben en dat je geluk 100% maakbaar is. De keerzijde is dat mislukkingen en negatieve gevoelens dus ook keihard op jezelf neerkomen. Met alle nare shit als gevolg. Laat dat los! Het is niet allemaal maakbaar, er gebeuren dingen waar je geen invloed op hebt en falen hoort er echt bij. Stop met je leven te verheerlijken op social media en durf je fouten te erkennen. Stel je kwetsbaar op. Je verliest nooit, je leert alleen maar.

Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?

 

Uitbreiding van ons team, internationaal. Ik wil perse een duurzame doorgroei creëren in het team zodat we altijd ‘een brede selectie’ hebben met enthousiaste spelers. Dat is nu nog een uitdaging en zijn we echt te afhankelijk van het individu. In de sport zie je dat ook, het beloftenteam traint voor het eerste. Het voorbeeld van de City Football Group is mijn ultieme droom. Zij zijn in heel veel landen met teams vertegenwoordigd in de eerste en tweede divisie. Met een wereldwijde infrastructuur van teams, trainers en spelers creëren ze zo een eigen vijver aan talenten, met Manchester City natuurlijk als ‘vlaggenschip’. Dan denk je, wat moet Van der Veen van de KNVB nu bij Lommel?! (tweede divisie België) of waarom gaat Van Bronckhorst nou naar China?! Nou daar zit dus een geweldige strategie achter vanuit de City Football Group. Dan ben je bezig met de lange termijn en duurzame (talent) ontwikkeling en kun je dus intern schuiven en continue topprestaties leveren op meerdere fronten. Geweldig.

Wat is jouw grootste bron van inspiratie?

 

Poeh, dat is lastig. Dat is niet perse één persoon in het bijzonder. Ik lees veel (auto)biografieën en ik kan genieten van veel verschillende podcasts omdat ik geïnspireerd raak van de levens/ondernemersverhalen van anderen. Welke keuzes hebben zij gemaakt? Wat zijn successen en vooral ook f*ck ups geweest? Mijn interesse daarin is breed, de verhalen over de carrières van Cruyff, Zlatan en Van Gaal. Maar ook de biografie van Bruce Springsteen en John Lennon. Qua podcasts luister ik graag naar generatiegenoten als JayJay Boske (DAY1 Podcast) waarin hij ondernemers interviewt zoals Demy de Zeeuw (Balr), Madelon Vos over Bitcoins of Bizzey over de entertainmentindustrie. Dat geldt trouwens ook voor de Zelfspodcast van Sander Schimmelpenninck en Jaap Reesema, hilarisch en herkenbaar. Mijn absolute favoriete boek is trouwens ‘Shoe Dog’ een boek over de oprichter van Nike. Met afstand mijn favoriete ondernemersverhaal, echt een jongensboek. En wat een merk vandaag de dag!!!

Wat is jouw grootste blunder in sales?

 

Dit waren vooral de open deuren: varen op aannames, gelijk hebben en ook koste wat kost willen kríjgen, geen budgetcheck (durven) maken en héél veel aan het woord zijn in plaats van luisteren. Helemaal aan het begin kwam Camiel met het idee om mijn verkennende salescalls op te gaan nemen. Dat was erg verhelderend en confronterend tegelijk. Prospect neemt op: ‘Goedendag je spreekt met Peter’ en daarna was ik gewoon drie minuten aan het woord en mezelf aan het introduceren, haha. Arme Peter.

Wat is het leukste salestraject dat je hebt gedaan?

 

Mijn leukste salestraject is niet perse een traject met de grootste orderintake of de meest uitdagende DMU. Als ik merk dat er echt een match is, op persoonlijk vlak en tussen beide teams, dan weet ik: dit wordt genieten. Wij passen bij elkaar en dat gaat niet zomaar over. Als het project getekend is, wordt binnen Webs iemand anders verantwoordelijk voor de uitvoer. Accountmanagement ligt dan niet bij ons team, maar bij de inhoudelijke consultant. Als op dat moment de klant dan nog de persoonlijke feedback meegeeft dat ze het “jammer” vinden dat ik er niet meer bij betrokken ga zijn, vind ik dat een mooi compliment.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen