10 vragen aan Vincent van Eijk

 

Vincent van Eijk

Business development manager

KPN

Kun jij jezelf eens voorstellen?

Ik ben Vincent van Eijk, bijna 40 jaar, en wonende in het mooie Nuenen vlakbij Eindhoven. Dit doe ik samen met mijn vriendin en twee kinderen. In mijn vrije tijd probeer ik zo veel mogelijk te bewegen om zo wat te compenseren voor de uurtjes achter de laptop. Inmiddels al een aantal jaar lid van de SMA.

Bij welke organisatie werk je en wat is jouw rol daar?

Ik werk al een tijd, ruim 15 jaar, bij KPN. Dit is mijn eerste en enige werkgever toe nu toe. In die 15 jaar heb ik verschillende functies gehad. Altijd wel in de sales. Ik ben begonnen als telefonisch accountmanager. Op dit moment heb ik op mijn visitekaartje business development manager staan. Ik help klanten bij ICT vraagstukken, dat is breed qua inhoud en dat maakt het erg leuk om te doen.

Wat was jouw droombaan toen je klein was en waarom?

Ik had geen droombaan. Wel kwam ik er vroeg achter dat ik makkelijk en veel kon praten en dat ik geld interessant vond. Dit heeft altijd in mijn achterhoofd gezeten bij de keuze voor mijn opleiding en baan.

Hoe ben je in de sales terecht gekomen?

Tijdens mijn studie commerciële economie werkte ik bij de Primafoon winkel in Utrecht als bijbaan. Ik merkte dat ik zowel de producten die ik verkocht als de verkoopgesprekken die ik voerde super leuk en interessant vond. Hier is de liefde voor sales en ICT producten ontstaan. Op een gegeven moment werd ik gevraagd om eens te komen praten of een functie in de zakelijke markt niet wat voor me was. Zo is het balletje gaan rollen en ben ik in de sales terecht gekomen.

Wat vind je het leukste aan het salesvak en waarom?

Het leukste aan sales vind ik de gesprekken en verhalen die ik hoor. Elk gesprek weer andere inzichten zorgt ervoor dat ik me zelf verrijk met nieuwe informatie en kennis.
Daarnaast kan ik natuurlijk ook enorm genieten wanneer er een mooie deal geclosed wordt.

Wat is de grootste fout die je professioneel hebt gemaakt en wat heb je daar van geleerd?

Het proberen van een deal er door te drukken i.v.m. een kwartaalafsluiting en niet kijken vanuit klantperspectief. Dit werkte averechts en later bij de evaluatie kreeg ik dit keihard als feedback terug van de klant. Inmiddels vertrouw ik hiervoor veel meer op mijn gevoel

Op welke manier houdt jij de ontwikkelingen op het vakgebied Sales bij?

KPN faciliteert haar medewerkers met een ontwikkelbudget. Dit zet ik in voor relevante trainingen. Daarnaast spreek ik regelmatig met collega’s/ vrienden/ mensen die ook in de sales zitten over hun ervaringen. En het lezen van de digitale krant houdt me goed up to date.

In wie zijn/haar schoenen zou je graag een dag willen staan en waarom?

Moeilijke vraag. Net zoals ik geen droombaan heb, heb ik ook niet echt een idool. Ik zou het wel interessant vinden om bij een vergadering van een grote multinational te zitten waarin echt moeilijke beslissingen genomen moeten worden. Hoe gaan ze op top niveau om met druk en invloed van hun keuzes. Lijkt me erg leerzaam.

Welk boek moet een salesprofessional hebben gelezen?

‘De logica van geluk’ van Mo Gawdat. Waarom ‘de logica van geluk’? Voor mij een eye opener als het gaat om het vinden van geluksmomenten en om te relativeren. Als salesprofessional leef je vaak van deal naar deal waar redelijk wat hoogspanning op staat. Ik kon uit dit boek praktische zaken halen waardoor ik de spanning op een betere manier kan verwerken.

Welke vraag is niet gesteld waar je graag antwoord op wilt geven?

Wat zijn je ambities?: Ik zou in de toekomst graag een eigen team willen leiden. Gezamenlijk doelen halen en individuen helpen bij hun ontwikkeling.

Sales motto's

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen