10 vragen aan Wouter van Duren

Wouter van Duren

International Key Account Manager

Brink’s Solutions

Kun jij jezelf eens voorstellen?

Mijn naam is Wouter van Duren, ik ben dit jaar 40 geworden. Ik vond dat altijd oud klinken maar in de praktijk valt het gelukkig wel mee. Ik ben dus in 1982 geboren in het fijne dorp Epe, op de Veluwe. Na onder andere een studieperiode in Rotterdam woon ik inmiddels alweer bijna 15 jaar in Zwolle, waar ik niet meer vandaan wil, want ik vind het een heerlijke stad om te wonen. Het heeft alles, het is er mooi én gezellig. Daar woon ik samen met mijn vrouw Marloes en onze twee zoons van 6 en 9.

Verder ben ik gek op sport, vooral om te kijken maar ik doe er zelf gelukkig ook nog aan. Tegenwoordig gaat dat om hardlopen en nadat ik een paar jaar geleden mijn voetbalschoenen eigenlijk aan de wilgen had gehangen, ben ik vorig jaar weer mee gaan doen met 7×7 35+ op vrijdagavond. Supergezellig met vrienden. Van alle sporten is voetbal mijn absolute favoriet. Ik zit geregeld bij PEC Zwolle op de tribune, maar het liefste bij mijn favoriete club PSV.

Gelukkig heb ik een rijk sociaal leven, ik hou namelijk van gezelligheid met lekker eten en drinken in het gezelschap van fijne mensen. Daarbij ga ik ook graag naar andere landen, om nieuwe dingen te beleven en andere culturen mee te maken. Dat past ook bij mijn huidige internationale baan.

Bij welke organisatie werk je en wat is jouw rol daar?

Sinds mei 2021 werk ik bij Brink’s Solutions. In het straatbeeld bekend van de busjes die waardetransport uitvoeren. In de praktijk steeds meer een provider van digitale betaaloplossingen, waarin contant geld nog steeds een hele grote rol speelt.

Ik werk binnen het recent opgerichte Europese Brink’s Acceleration Centre (BAC), formeel in de rol van International Key Account Manager. Het BAC is speciaal opgericht voor onze internationale Retail klanten die meerdere vestigingen hebben in Europa en eventueel de rest van de wereld. Binnen het BAC stimuleren we innovatie voor nieuwe oplossingen. Samen met onze klanten werken we aan complete betaalstrategieën, ook voor digitale betalingen.

Het is als het ware een start-up, of inmiddels scale-up, binnen een corporate organisatie. Dat betekent dat ik met mijn collega’s lekker aan pionieren ben, aan het ondernemen en de ruimte heb om nieuwe oplossingen in de markt te zetten.

Naast internationale sales doen ben ik daarom ook betrokken bij het opzetten van nieuwe proposities, creëren en neerzetten van de commerciële strategie, opzetten van partnerships binnen Europa en positionering van het BAC.

Wat was jouw droombaan toen je klein was en waarom?

Mijn absolute droombaan was profvoetballer worden, maar dat zat er niet in moest ik helaas erkennen (en definitief toegeven toen ik overstapte op 35+ voetbal). Ik bleef lang dromen dat iemand ooit nog zou zien dat ik eigenlijk toch heel veel talent had, maar op een gegeven moment moest ik toch ook plannen ernaast hebben. Een echte andere droombaan had ik niet. Ik weet nog wel dat de horeca mij altijd trok en dat ik wel voor me zag dat ik een eigen zaak zou hebben. Ook wilde ik graag meer van de wereld zien.

Hoe ben je in de sales terecht gekomen?

Ik heb daadwerkelijk een tijd in de horeca gewerkt, vooral als bijbaan tijdens school- en studietijd, maar ook nog een tijd fulltime. Het mooie is dat ervaring in de horeca erg waardevol is voor een sales professional. Nadat ik had besloten dat mijn toekomst toch niet in de horeca zou liggen, heb ik mijn eerste echte saleservaring opgedaan door op locaties voor groepen mensen bepaalde producten te verkopen. Na enige tijd wilde ik graag meer doen met het salesvak en toen kwam ik kwam een oude stamgast tegen die geregeld bij me aan de bar had gezeten en sprak er met hem over. Hij nodigde mij uit om bij het bedrijf te solliciteren waar hij als accountmanager werkte. Zo kwam ik terecht bij Xerox Apeldoorn, eerst als indoor accountmanager en al snel kreeg ik mijn eigen regio. Vervolgens heb ik daar ook nog de rol van salesmanager gehad tot het tijd was om verder te kijken. De printerbusiness was wat mij betreft de beste leerschool mogelijk om het salesvak te leren kennen. Ook daarvan heb ik nog elke dag profijt.

Wat vind je het leukste aan het salesvak en waarom?

Natuurlijk vind ik het leuk om mensen te leren kennen, om me te kunnen verdiepen in wat ze drijft en wat hun organisatie drijft. Het állerleukste vind ik het om echt wat met mijn klanten te bereiken, om nieuwe ideeën met en voor ze te bedenken en om zo succes te hebben in het vooruit helpen van de klant. En daarmee dus ook om succes te bereiken met wat mijn collega’s en ik samen bedacht hebben, om te merken dat het dus zin heeft wat we doen.

Wat is de grootste fout die je professioneel hebt gemaakt en wat heb je daar van geleerd?

Mijn grootste fout is denk ik een herkenbare, en eentje die ik meerdere malen gemaakt heb, namelijk vasthouden aan een opportunity die achteraf gezien totaal niet haalbaar was. Bij zulke situaties blijkt bijna altijd dat je dat eigenlijk wel had kunnen weten maar vooral niet wílde weten. Zonde van de tijd en energie.

Op welke manier houdt jij de ontwikkelingen op het vakgebied Sales bij?

Het lidmaatschap van de SMA helpt me daar uiteraard bij, de bijeenkomsten met andere sales professionals leveren interessante en leuke gesprekken op waar ik ideeën vandaan haal. Verder volg ik, bijvoorbeeld via LinkedIn, specifieke personen die hun visie op sales en ontwikkelingen in het vak delen.

Degenen die ik volg op LinkedIn zijn divers, het zijn ook niet per se personen waarmee ik het altijd eens ben, maar dat brengt mij verschillende invalshoeken. Het gaat om alom bekende namen, zoals Simon Sinek en Jos Burgers. Maar ik vind bijvoorbeeld ook Harro Willemsen en Wessel Berkman, ook al zijn dat verschillende types, interessante bijdragen leveren. Overigens volg ik niet alleen zogenaamde salesgoeroes, maar ook mensen die hun visie geven vanuit de economische hoek, omdat dat mij ook helpt om te beseffen en begrijpen waar mijn klanten mee te maken hebben. Voorbeelden zijn Sandra Phlippen en Dirk Mulder.

Logischerwijs neem ik veel mee van allerlei soorten salestrainingen die ik de afgelopen jaren heb gevolgd. Met name degene die focussen op de psychologische kant overigens. Sowieso vind ik dat een erg boeiend onderwerp, dat binnen sales terecht steeds meer aandacht krijgt.

In wie zijn/haar schoenen zou je graag een dag willen staan en waarom?

Dat is een lastige vraag, maar mijn gedachten gaan dan toch naar een manager/coach in de topsport en uiteindelijk  kom ik dan op mijn sportidool Ruud van Nistelrooij. Ik was altijd groot fan van de voetballer en hoop ontzettend dat hij het ook als manager van PSV nu zo fantastisch gaat doen. Bovenal zou ik wel eens willen meemaken hoe het eraan toe gaat in een echte topsportomgeving en hoe het is om met zo’n groep naar specifieke doelen toe te werken.

Welk boek moet een salesprofessional hebben gelezen?

Dat moet wat mij betreft een boek van Jos Burgers zijn. En boek hem dan meteen een keer voor een seminar. Ik vind zijn manier van sales benaderen heel prettig. Hij maakt het ook niet moeilijker dan het is, toch is het heel vaak raak wat hij zegt. Plus, heel belangrijk, hij gebruikt humor erbij. Leerzaam én leuk dus.

Welke vraag is niet gesteld waar je graag antwoord op wilt geven?

Wat is je favoriete eten? Sushi.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen