Hoe is jouw carrière verlopen ?
Ik ben begonnen in de product marketing, development en management in de ICT sector. Negen jaar geleden ben ik overgestapt naar de sales want ik wilde meer met klanten werken en ‘naar buiten’ toe. In mijn product periode had ik grotendeels een internationale functie (Europa, Azië) waarbij er steeds minder gereisd werd en er steeds meer met conference calls en mails gecommuniceerd werd. Omdat ik het echte contact met mensen miste, vond ik het prima om bij een Nederlands georiënteerd bedrijf zoals KPN te gaan werken waarbij je meer face-2-face contact hebt. Ik moet er wel bij zeggen dat in het huidige Corona tijdperk alles online is maar dan wel met videovergaderen, wat veel prettiger dan conference calls waarbij je geen gezichten ziet.
Ik werk nog steeds in de ICT sector maar dan in een sales rol in de zakelijke markt met veelal complexe en langlopende sales trajecten. Voorheen vond ik het te spannend om in een sales rol te zitten want er werd vaak (eenzijdig) gesleuteld aan de payplannen. Nu heb ik het beleid dat je rond moet kunnen komen van je vaste salaris en is de bonus extra, die overigens altijd heel nuttig besteed wordt. 😊
Wie is Heidi privé ?
Ik ben in Oirlo, Noord-Limburg, op 2 december in de vorige eeuw geboren 😊 en woon momenteel met mijn labrador hond Max op de mooiste en leukste plek in centrum Amsterdam. Mijn hobby’s zijn roeien op de Amstel, hardlopen, reizen, zeilen, uit eten, dansen, kunst en cultuur en sinds ik hier woon tuinieren, want ik heb een prachtige tuin.
Als kind wilde ik graag worden?
Eerst wilde ik F-16 piloot worden, geïnspireerd door de tv-serie ‘De vrouw van 6 miljoen’, daarna modeontwerpster of kunstenaar want ik hield van tekenen/design en daarna Rechercheur bij de geheime dienst, dat leek me wel spannend.
Wat was jouw eerste baantje?
Mijn eerste baantjes waren tijdens mijn vroege jeugd in het knollenveld in Limburg: aardbeien, bessen en bonen plukken. Goed voor de discipline en het arbeidsethos. Daarna reclamekrantjes rondbrengen (eerste aanraking met commercie 😊) en tijdens mijn studie tele-sales en telemarketing baantjes. Hier heb ik geleerd om op effectieve wijze cold-calling te doen en geleerd hoe je op creatieve wijze tot sales leads kunt komen. Mijn eerste echte baan was in de commerciële conferentie business waarbij je je binnen een kort tijdsbestek moest verdiepen in de belangrijke thema’s (zogenaamde fears en greeds) en de belangrijke spelers moest identificeren op een bepaald onderwerp (variërend van Oliepijpleidingen -can you believe it- tot IT & Telecom en de eerste conferenties over Internet). Je werd afgerekend op de gemaakte winst per conferentie, dus de kosten zo laag mogelijk houden en zoveel mogelijk betalende deelnemers trekken. Alle commerciële facetten kwamen hier aan de orde, inclusief specifieke doelgroepomschrijving en -benadering (direct marketing/mail) en het werven van sponsoren.
Ik kan niet geloven dat ik dat gedaan heb?
20 jaar geleden (alweer, pfff) moest ik bij mijn vorige Amerikaanse werkgever -als kersverse productmanager van een internationale datadienst die aan alle kanten rammelde- voor een zaal van 200 gevatte sales mensen in het sjieke Savoy hotel aan de Thames in Londen in de Engelse taal een presentatie geven waarom ik die dienst wel op orde zou gaan krijgen. Vlak voordat ik op het podium gehesen werd kwam de organisator mij waarschuwen dat ik niet moest schrikken want hij ging de muziek ‘Mission Impossible’ opzetten. De presentatie ging goed en met de dienst is het ook helemaal goed gekomen.
Wat is jouw belangrijkste levensles?
‘Je kunt niet meer doen dan je best’ is een van de vele lessen die ik heb geleerd.
Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?
Ik ben net begonnen in een nieuw heel leuk team en met interessante klanten dus daar kan ik lekker mee vooruit; mijn groeipad zie ik naar steeds meer verantwoordelijkheid in brede zin.
Wat is jouw grootste bron van inspiratie?
Dat zijn meerdere mensen en zaken, variërend van mijn eerste manager in een Nederlands bedrijf die ‘hi’ (tot op heden gebruik ik dat zelf) zei in plaats van ‘hallo’ tot iemand die zei ‘niet zeuren, problemen zijn er om op te lossen’ tot Johan Cruijff wijsheid ‘elk voordeel heb z’n nadeel en elk nadeel heb z’n voordeel’. Als er in de praktijk iets niet zo gaat zoals ik had gewild of gepland kon ik daar vroeger enorm van balen. Tegenwoordig denk ik dat er wel een reden voor zal zijn en dat er onverwachts iets anders goeds uit zal komen. Eigenlijk is dat vrijwel altijd zo.
Wat is jouw grootste blunder in sales?
Een klant die zei ‘dan kan ik je de hand geven’ letterlijk opvatten en toepassen 😊Dit is wel heel lang geleden hoor, ergens in mijn eerste commerciële baan.
Wat is het leukste salestraject dat je hebt gedaan?
Ik word geïnspireerd en gemotiveerd door samen met een team te werken naar een resultaat. Als het resultaat dan komt, is dat het hoogtepunt en daar doe je het voor, maar het proces daar naartoe en de lol die je samen hebt en de professionele inbreng en betrouwbaarheid van de mensen in het team is voor mij ook erg belangrijk. Last but not least word ik heel blij als de klant blij is. Enkele jaren geleden wilde een klant haar netwerk vernieuwen en stelde een programma van eisen op. Hieraan leek KPN in eerste instantie niet te willen/kunnen voldoen. Daarop heb ik alle stakeholders van de klant en KPN bij elkaar gezet en toen bleek dat we het wel wilden en konden. Hieruit blijkt weer dat het erg belangrijk is om elkaar goed te begrijpen en dat dit het beste gaat als je in een proces goed en vrij kunt praten met elkaar. Dit is bij Europese Aanbestedingen vrijwel altijd onmogelijk en maakt dat overheidsorganisaties vaak wel krijgen wat zij vragen maar niet wat zij willen. Het leuke is dat het van het begin (voordat de concrete klantvraag op de markt kwam) tot en met de implementatie erg goed verliep in de onderlinge communicatie en uitvoering.
Momenteel werk ik met een leuk team aan een speciaal traject voor een bijzondere klant. Het is een vertrouwelijk project dus ik kan er niet veel over zeggen, maar het is groot en bijzonder qua oplossing en qua klantprobleem en de klant zelf is ook niet doorsnee. Ik werk ook erg goed samen met de bidmanager, die tevens mijn sparringspartner is en we hebben veel lol. Het enige is dat je wel enig geduld moet opbrengen want het is een langdurig traject met veel stakeholders en intense politiek.