10 vragen Michael Rost

20210709 10 vragen Micheal Rost

 

Michael Rost

Fleet & Leasemanager

Mercedes-Benz Nederland

Hoe is jouw carrière verlopen ?

 

In het leven komt er regelmatig een trein voorbij. Als de bestemming mij aansprak ben ik ingestapt. Iedere reis levert unieke ervaringen op en je leert waarvan je wel of geen energie krijgt. Van barman/student tot junior autoverkoper, van commercieel eindverantwoordelijke op je dertigste van een groot dealerbedrijf tot het mogen opzetten van de Corporate Sales afdeling van Mercedes-Benz Nederland, waarbij ik momenteel verantwoordelijk ben voor de samenwerking met onze grootste klanten en leasemaatschappijen.

Wie is Michael privé ?

 

Ik ben een levensgenieter samen met mijn lieve vrouw, puberende zoon van 12 en kleine dame van 11. Mijn werk is mijn hobby. Overigens heb ik wel geleerd om de hectiek van het zaken doen af te wisselen met de rust in de weekenden en vakanties. Dan ben ik meestal te vinden op het IJsselmeer of de Waddenzee en bepaalt de wind de bestemming in plaats van mijn agenda. Voor de balans tussen levensstijl en gezondheid loop ik redelijk fanatiek hard en ik kijk ernaar uit om straks weer te kunnen wintersporten. 

 

Als kind wilde ik graag worden?

 

Piloot. Voor die trein stond ik op het verkeerde perron om in te kunnen stappen. Toentertijd een hele grote teleurstelling. Mijn vader was piloot en ik was niet in staat om in zijn voetsporen te treden. Ik ben blij dat ik die trein heb gemist, want hierdoor heb ik mijn  liefde voor het vak verkoop ontdekt.

Wat was jouw eerste baantje?

 

Lege glazen ophaler in een Bar-Dancing in Noordwijk. Al snel had ik door dat het belangrijk was om de gasten het naar hun zin te maken als je wilt dat ze terugkomen. Binnen no-time werd ik bevorderd tot barman/ kelner. Omdat ik het feest in het weekend niet wilde missen, ben ik dit nog een aantal jaar voor de lol blijven doen na de start van mijn carrière in de autoverkoop.

 

Ik kan niet geloven dat ik dat gedaan heb?

 

Vlak na de oprichting van de afdeling Corporate Sales van Mercedes-Benz Nederland heb ik een Boeing 737 gehuurd om met meer dan 200 van onze grootste potentiële klanten een studiereis te kunnen maken naar de wereld van Mercedes-Benz in Stuttgart. Na een bezoek aan de fabriek, de hightech windtunnel, de spectaculaire testbaan en het indrukwekkende Mercedes-Benz Museum was Fleetowner Nederland op de hoogte van de ambities van Mercedes-Benz in de zakelijke markt.  

 Wat is jouw belangrijkste levensles?

 

Blijf altijd positief en geloven in jezelf. Als je het kan bedenken of echt kan begrijpen, dan kan je het meestal ook maken.

Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?

 

Met Mercedes-Benz Personenwagens #1 worden in de Nederlandse premium leasemarkt. Na realisatie hiervan een transfer te maken naar het hoofdkantoor om met de kracht van partnership met klanten en leasemaatschappijen dit in alle Europese landen te kunnen gaan realiseren. Omdat er altijd nog iets te wensen over moet zijn, blijft hierna gelukkig de wereld nog over.

Wat is jouw grootste bron van inspiratie?

 

De bedrijven, ondernemers, klanten, ‘vakidioten’ en collega’s waarmee ik mag samenwerken.  

Wat is jouw grootste blunder in sales?

 

Tijdens een introductie event van de nieuwe Mercedes-Benz SL sprak ik over het instapmodel tegen twee ondernemers, waarop één van hen reageerde ‘Sinds wanneer is mijn nieuwe auto van ruim € 150.000,- die ik zojuist heb gekocht voor jou een instapmodelletje?’

Wat is het leukste salestraject dat je hebt gedaan?

 

Een partnership met een landelijke schadeketen en de grootste leasemaatschappij van Nederland om 300 Mercedes-Benz B-Klasse in te zetten als vervangend vervoer. Stilstand door schade is een zogenaamd moment van de waarheid, waarop het verschil gemaakt kan worden. Meer dan 50.000 berijders van leaseauto’s hebben wij na een negatieve ervaring positief kunnen verrassen met een Mercedes-Benz als vervangende auto.

 

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen