11/05/2022, Peergroup : Commercie na COVID-19

COVID-19 lijkt achter de rug, de maatregelen worden steeds verder teruggebracht waardoor  fysieke afspraken weer tot de mogelijkheden gaan behoren. Dat betekent dat voor de meeste sales professionals een hybride vorm van 20220511 Peergroup Young Sales Glenn Timmer Julia Neleman Rik van Damwerken zal ontstaan. Met daarbij een mix van klantbezoeken op locatie maar ook online. We zijn nu een paar weken onderweg in deze vorm, vandaar dat dit onderwerp op de agenda stond bij deze online peergroup voor de Young Sales Professional. Om van elkaar te horen hoe ze nu met dit “nieuwe” normaal omgaan. Wat wordt als positief ervaren maar ook waar liggen de nodige uitdagingen? De volgende ervaringen kwamen voorbij:

  • De meeste leden van de peergroup zijn nu wel kritischer geworden met het maken van klantafspraken. Men kijkt hierbij dan naar de doel van de afspraak maar ook naar de te rijden afstand. Met als gevolg dat men besluit om een repeterende klantafspraak online in te plannen. Dit in tegenstelling tot afspraken waar creativiteit nodig is, zoals een brainstorm, waar een fysieke afspraak de voorkeur heeft;
  • Gedurende de lockdown periode konden afspraken snel gemaakt worden. Dit is nu weer uitdagender geworden doordat agenda’s van contactpersonen weer voller zijn geworden omdat men vaker op kantoor aanwezig is. Hierdoor is het weer belangrijker geworden om goed te plannen;
  • Na lange periode van gedwongen thuiswerken vinden klanten het minder een probleem om nu op kantoor van een leverancier langs te komen. Klanten zien het bijna als een uitje. De meeste leden van de peergroup gebruiken dit momentum om klanten nu uit te nodigen in hun experience center.
  • De meesten gebruiken de reistijd om te bellen. Ervaring leert wel dat dit gestructureerder gaat dan voor de lockdown. 

In de afsluiting gaf nagenoeg iedereen aan dat men blij is om weer bij klanten op bezoek te kunnen gaan. Waardoor je weer voor en na een afspraak de tijd en ruimte hebt om extra informatie te krijgen die je in het verdere traject kunt gebruiken. En hiermee het verschil te kunnen maken. Dit was voor velen toch de reden om in sales te gaan werken.

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen