Op 12 April was SMA West te gast bij betaald voetbal organisatie ADO Den Haag. Veel leden van deze regio hadden de weg naar het Cars Jean Stadion weten te vinden, waardoor het voor aanvang van deze bijeenkomst reeds erg druk was en men volop aan het netwerken was. Na het nuttigen van een goed verzorgde lunch, opende SMA West-voorzitter Mirte Beugel de bijeenkomst door iedereen van harte welkom te heten bij deze Salesmanager in de Keuken. Vervolgens introduceerde zij Remco van der Veen, Commercieel Directeur van de in 1905 opgerichte club.
Haagse Bluf
Na zichzelf te hebben voorgesteld liet hij de aanwezigen eerst een filmpje zien over de historie van deze club. In de vertoonde beelden kwamen duidelijk de kernwaarden naar voren, nl. Strijd, Passie en Haagse Bluf. Remko gaf aan dat hij met zijn commerciële team (drie accountmanager + een binnendienst) verantwoordelijk was voor 55 procent van de omzet. Hiervoor heeft men ongeveer 40 skyboxen, die momenteel allemaal bijna uitverkocht zijn. Opvallend was hierbij wat hem betreft dat veel bedrijven altijd een skybox nemen als het goed gaat, en hij juist adviseert om dit te doel als het slechter gaat. Hierbij streeft hij altijd naar langlopende contracten, omdat het op deze manier uit de emotie wordt gehaald.
Tevens maakt hij het belang duidelijk van de betalende toeschouwers voor een dergelijke club. Dat is nog steeds 15 procent, waar dat bij de grote clubs in Europa tegenwoordig nog maar 0,1 procent is. Hij wilde hiermee duidelijk maken, dat het dus echt pijn doet op het moment dat er dus minder bezoekers naar het stadion komen omdat het sportief slechter gaat. Of dat mensen om andere reden de weg naar het stadion niet weten te vinden. Enerzijds omdat mensen niet weten dat het relatief eenvoudig is om kaarten voor wedstrijden te kopen en anderzijds dat men vaak vanwege de TV op lastige tijdstippen moet spelen.
Commerciële afdeling
Binnen zijn team wordt er veel met het CRM-systeem van AFAS gewerkt. Doordat men alles daarin heeft opgeslagen en er een grondige analyse wordt gedaan van de aanwezige informatie, worden er warme leads in kaart gebracht, die vervolgens door de accountmanagers worden opgevolgd. Remco gaf aan dat hij het erg belangrijk vind dat zijn mensen zich van te voren uiteraard, via Google, moeten verdiepen in hun klanten. Hiernaast merkt Remco dat mond-op-mond reclame zeker ook nog een behoorlijke invloed heeft bij het vinden van nieuwe sponsoren. Het is vervolgens de kunst, van hem en zijn mensen om dit verder uit te bouwen. Zo gaf hij een voorbeeld van een partij, die een reclamebord in de hoek van het stadion wilde, en vervolgens is uitgekomen om als shirtsponsor op te treden. De uitdaging voor een club als ADO is wel haar achterland, vanwege de vele overheden die er in de stad gevestigd zijn. Groot Haaglanden, is dan de doelgroep en vooral de MKB-bedrijven die zich hier bevinden.
Oud spelers, worden vaak wel als ambassadeurs ingezet richting nieuwe en bestaande klanten, echter ze hebben geen rol in het commerciële proces. In de ogen van Remco is Sales echt een vak, en dat moet je beheersen. In de ogen van Remco biedt men de sponsoren een aantal dingen. Ten eerste een zakelijk platform, waarop men bedrijven aan elkaar verbindt. Daarnaast de mogelijkheid tot een grotere naamsbekendheid. Als voorbeeld haalde hij de huidige sponsor Car Jeans aan. En als derde een grote groep supporters die mogelijk klant zouden kunnen worden, vanwege de sponsoring van hun favoriete club.
Remco benadrukte hierbij wel dat het altijd een wisselwerking met de sponsor blijft. Er zijn genoeg mogelijkheden om te profiteren van sponsering, maar de partij moet er zelf ook genoeg aan doen om dit rendabel te maken. Indien partijen die niet kunnen/willen, dat levert dit niet het gewenste resultaat op. Helaas gebeurt dat nog regelmatig, dat de creatieve ideeën vanuit ADO, niet worden ingevuld door sponsors om verschillende redenen. Op de vraag of Chinese sponsoren ook op de club afkomen, antwoorde hij dat dit alleen gaan werken als er ook spelers uit dat land in het eerste elftal spelen en anders niet. Helaas was dit nu nog niet het geval.
In zijn verhaal stond hij ook nog even stil bij het fenomeen barters. Iets waar bij stevig het mes in heeft gezet. In zijn visie werkt een barter alleen als het daadwerkelijk kosten wegneemt en hetgeen ervoor terug wordt gegeven in de juiste verhouding hiermee staat. In het verleden waren er veel en onduidelijke barters afgesproken. Alles wat niet goed voor de club was, is ondertussen afgebouwd.
Social Media
In het laatste gedeelte van zijn verhaal ging Remco nog verder in op de rol van Social Media binnen ADO. Een belangrijk facet, omdat hij verwacht dat op termijn de losse kaartverkoop geen core business meer zal zijn. Men is daardoor erg actief op zowel Twitter, Facebook als LinkedIn. Hij onderbouwde dit door een aantal mooie cijfers te laten zien. Hij vind beide media uitermate geschikt om de goede dingen ook te tonen, omdat deze vaak niet worden benoemd. Tevens ziet hij nieuwe verdienmodellen aan de horizon omdat sommige kinderen wellicht niets met fysiek voetbal hebben, maar wel tijdens de FIFA-spelletjes ADO Den Haag willen zijn. Tenslotte stond hij nog even stil bij het nieuwe concept wat men wil gaan introduceren waarbij er wordt gekeken naar prijsdifferentiatie op basis van zitplaatsen. Dit in combinatie met een open business-concept.
In zijn slotwoord stond hij nog even stil bij de maatschappelijke projecten die men uitvoert, zoals het programma De Held. Dit is tegen pesten, zinloos geweld, racisme en homofobie. Speler hebben hierin een rolmodel en men bezoekt in dit kader +/- 20 scholen. Na een aantal vragen te hebben beantwoord, dankte Mirte Remco voor zijn enthousiaste verhaal. Vervolgens volgde er nog een rondleiding door het stadion, om gezamenlijk met de gehele groep op het veld te eindigen om een groepsfoto te maken. Uiteraard werd de bijeenkomst afgesloten met een netwerkborrel.