12/05/2022, Peergroup : Commercie in het “Nieuwe Normaal”

Door het steeds verder versoepelen van de COVID-19 maatregelen lijken er nieuwe tijden voor sales professionals aan te komen. Er ontstaan steeds meer mogelijkheden om klanten weer te gaan bezoeken en regelmatig op kantoor te 20220512 Peergroup Commercieel Directeur Eiso Bleeker Cindy Winkel Frank van Nistelrooijverschijnen. Veel mensen kijken hierbij naar het management hoe met het “nieuwe normaal” om te gaan. Net als het anticiperen op de lockdown is dit voor veel commercieel leidinggevenden nieuw en kan er niet worden teruggevallen op ervaringen uit het verleden. Vandaar dat dit onderwerp centraal staat in de peergroup Commercieel Directeur zodat ervaringen met elkaar kunnen worden gedeeld. In het eerste deel van de online bijeenkomst werd een aantal ervaringen met elkaar gedeeld waarbij de volgende zaken voorbij kwamen:

  • Er is een selecte groep medewerkers die zich eenvoudig aanpast aan het “nieuwe normaal” en de weg naar kantoor eenvoudig weten te vinden;
  • Daarnaast is er een groep die het thuiswerken als een verworven recht ziet en waarbij het erg lastig is om ze weer naar kantoor te krijgen;
  • De dinsdag is een enorm populaire dag om naar kantoor te komen. Voor de donderdag/vrijdag geldt het tegenovergestelde. Het is dan extreem rustig;
  • Het lijkt wel of medewerkers over een drempel heen moeten worden geholpen en moeten wennen aan deze “nieuwe” manier van werken. Na twee jaar thuis te hebben gewerkt.

In het tweede deel kwam een aantal oplossingen voorbij die sommigen hadden doorgevoerd om te zorgen dat mensen weer naar kantoor zouden komen: 

  • Zorg voor een goed thuiswerkbeleid waarbij sales professionals niet meer dan 20 procent op kantoor hoeven te zijn. Bepaal hierin voor welk type werk je wel/niet naar kantoor hoeft te komen;
  • Zorg op kantoor voor een inspirerende omgeving waar medewerkers zich welkom gaan voelen. Let hierbij wel op mensen die vroeg de dag willen starten of ervoor kiezen om langer door te werken. Deze moeten in dezelfde soort omgeving kunnen werken;
  • Monitor de bezetting en richt het aantal werkplekken hierop dan ook in. Hiermee voorkom je dat de mensen die er zijn zich niet verloren voelen omdat 80 % van de werkplekken niet bezet is;
  • Om onderlinge kennisdeling te bevorderen, “verplicht” teams om elkaar één keer per week te zien. Laat het team echter wel zelf beslissen welke dag dit is en waar dit plaatsvindt;
  • Geef extra aandacht aan de samenwerking tussen de binnen- en buitendienst. Dezen moeten elkaar ook regelmatig blijven zien;
  • Voorkom hybride vergaderingen. Het is of allemaal digitaal of allemaal fysiek. Een tussenvorm werkt niet.

 

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen