Toni van Dam, Founder en Managing Partner van de Social Selling Company was onze gast tijdens deze Q & A. De aanwezigen in de sessie kregen daardoor de mogelijkheid om hem het hemd van het lijf te vragen over een groot aantal onderwerpen. Hierbij kwamen de volgende onderwerpen aan bod :
- De trends en ontwikkelingen die hebben bijgedragen aan de opkomst van het digitale kanaal in de commerciële wereld van B2B;
- Het verschil tussen Social Selling en Social Media Marketing;
- Het door LinkedIn gebruikte algoritme;
- Het gebruik van andere social media platformen zoals Strava, Vivino, Untappd, Clubhouse en TikTok
Tips Social Selling
Op basis van een aantal vragen gaf Toni de volgende adviezen om te komen tot een succesvolle inzet/gebruik van Social Selling :
- Het is geen doel maar een middel ter ondersteuning van de commerciëele strategie van een organisatie;
- Het (online) opbouwen van waardevolle relaties blijft nog steeds één van de belangrijkste activiteiten van een sales professional. Hierdoor is het lastig om te zien wanneer iemand succesvol is; dit gaat volledig buiten het zicht van eenieder om;
- Commitment van het management is van groot belang om succesvol te worden/zijn;
- Goede samenwerking tussen Marketing & Sales draagt bij tot hogere conversie;
- Zorg voor een goede registratie in het CRM-systeem zodat eenvoudiger de ROI bepaald kan worden;
- Begin klein, zorg voor een vaste structuur/routine en breid daarna de activiteiten verder uit;
- Maak het meetbaar.
Ervaringen van deelnemers van Social Selling
Tijdens de Q & A was er een Break Out sessie waarin de deelnemers onderling hun kennis en ervaringen konden uitwisselen over het onderwerp Social Selling. Hieruit kwamen de volgende punten naar voren :
- Positieve ervaringen met het inzetten van video bij het leggen van contact met (potentiële) klanten;
- Het hogere management bedient meestal zelf zijn social media waardoor het “eenvoudiger” wordt om 1 op 1 met ze te communiceren. Je eerste indruk is hierbij van groot belang waardoor het eerste bericht direct impact moet hebben;
- Liever iedere twee weken een super relevant bericht posten waarmee je de juiste mensen bereikt dan elke dag iets van je laten horen terwijl dit geen waarde toevoegt. Denk dus goed na over het bericht dat je gaat plaatsen. Kijk er desnoods met collega’s na;
- Het delen van content is zinvol maar gebruik Social Selling liever om een 1 op 1 relatie met klanten op te bouwen.
Klik hier om de gehele Q & A met Toni van Dam terug te kijken.