We zijn deze keer letterlijk en figuurlijk teruggegaan naar de schoolbankjes, op het programma bij de Avans Hogeschool staat dit keer een drietal korte, inhoudelijke lezingen over Big Data en Artificial Intelligence (AI). Dat deze onderwerpen een goede keuze waren, bleek aan een mooie opkomst van ruim 60 deelnemers.
Na een welkom van het bestuur was het de beurt aan Piet Hein van Dam van Trifinance. Hij nam ons eerst mee in de basisprincipes van Big Data: wanneer is er sprake van data, welke typen data zijn er en wat is het verschil tussen gestructureerde en ongestructureerde data. Vervolgens via enkele eenvoudige voorbeelden van AI maakte Piet Hein ons duidelijk hoe snel AI zich ontwikkeld en wat de effecten ervan zijn op onze maatschappij. De meest concrete toepassingen zien we op het niveau van Machine Learning, waarbij het voorbeeld van een simpel computerspel laat zien hoe snel er progressie mogelijk is. Ook werd het ons duidelijk gemaakt dat naast wat AI allemaal kan, het erg belangrijk is dat de resultaten ook tot stand komen op basis van voldoende referentiewaarden, zodat ook de betrouwbaarheid van de door AI gegenereerde uitkomsten hoog is. Hier wordt op dit moment wat makkelijk aan voorbij gegaan wanneer er over AI gesproken wordt. De presentatie van Pim kun je hier vinden.
Na Piet Hein was het de beurt aan Michiel Alkemade. Michiel is oprichter van het bedrijf Computer Profile en dit bedrijf richt zich volledig op data verrijking voor bedrijven in verschillende sectoren. Michiel ging in zijn betoog vooral in op de praktische zaken van het gebruik, beheer en onderhoud van data binnen bedrijven. De belangrijkste uitdaging zit volgens Michiel “onder de motorkap”: hoe zorg ik ervoor dat mijn data juist en relevant blijft. Oorzaken hiervan zijn actieve vervuiling door gebruikers en passieve vervuiling ten gevolge van veroudering (data wordt niet onderhouden). Hiermee wordt data een business issue, waardoor de noodzaak ontstaat om een data steward te hebben binnen organisaties of nog beter door het thema op C-level te borgen middels een CDO (Chief Data Officer). De presentatie van Michel kun je hier vinden.
Als laatste kwam Pim Nauts aan het woord. Pim is werkzaam bij bol.com als Product Manager en Business Analist. Vanuit zijn dagelijkse werkomgeving, waar Pim en collega’s te maken hebben met ontzettend veel data, ziet hij dat op dit moment vooral Machine Learning het verschil aan het maken is. Van het relatief simpel tonen van suggesties in online omgevingen zoals webshops tot een belangrijke hulp bij het aansluiten van nieuwe klanten zien we nu al hele goede toepassingen ontstaan. Ook laat Pim mooie voorbeelden zien waarin Machine Learning onderdeel vormt van producten en/of diensten: een juridisch dienstverlener zet het in om sneller tot het beste pleidooi te komen, een fabrikant van scheepsmotoren stelt rederijen in staat zo laag mogelijke brandstofkosten te realiseren. Kort samengevat, zorgt Machine Learning ervoor dat bedrijven sneller leren, over hun klanten, producten en kansen. Waarbij sales onderdeel van het product wordt, een feature. De presentatie van Pim kun je hier vinden
Na de laatste presentatie was er nog een laatste vragenronde onder leiding van Krijn Nagtzaam, die deze middag als een bevlogen moderator begeleid heeft. Tijdens de afsluitende borrel bleek dat de onderwerpen voldoende stof tot nadenken hebben gegeven. Wederom een geslaagde middag, waarbij ook uitgezien wordt naar het eerstvolgende Sale Café van de regio Zuid-West Brabant op 24 mei aanstaande bij Louwman & Parqui met naast een exclusieve Lean Workshop ook een unieke rondleiding door het kleinschalige Louwman & Parqui museum dat in Raamsdonkveer in stand is gehouden