14-03-2018 Highlights, SMA West Brabant : Impact Big Data en AI

We zijn deze keer letterlijk en figuurlijk teruggegaan naar de schoolbankjes, op het programma bij de Avans Hogeschool staat dit keer een drietal korte, inhoudelijke lezingen over Big Data en Artificial Intelligence (AI). Dat deze onderwerpen een goede keuze waren, bleek aan een mooie opkomst van ruim 60 deelnemers.

Na een welkom van het bestuur was het de beurt aan Piet Hein van Dam van Trifinance. Hij nam ons eerst mee in de 14032018 West Brabant Big Data Piet Hein van Dam Trifinancebasisprincipes van Big Data: wanneer is er sprake van data, welke typen data zijn er en wat is het verschil tussen gestructureerde en ongestructureerde data. Vervolgens via enkele eenvoudige voorbeelden van AI maakte Piet Hein ons duidelijk hoe snel AI zich ontwikkeld en wat de effecten ervan zijn op onze maatschappij. De meest concrete toepassingen zien we op het niveau van Machine Learning, waarbij het voorbeeld van een simpel computerspel laat zien hoe snel er progressie mogelijk is. Ook werd het ons duidelijk gemaakt dat naast wat AI allemaal kan, het erg belangrijk is dat de resultaten ook tot stand komen op basis van voldoende referentiewaarden, zodat ook de betrouwbaarheid van de door AI gegenereerde uitkomsten hoog is. Hier wordt op dit moment wat makkelijk aan voorbij gegaan wanneer er over AI gesproken wordt. De presentatie van Pim kun je hier vinden.

Na Piet Hein was het de beurt aan Michiel Alkemade. Michiel is oprichter van het bedrijf Computer Profile en dit bedrijf richt zich volledig op data verrijking voor bedrijven in verschillende sectoren. Michiel ging in zijn betoog vooral in op de praktische zaken van het gebruik, beheer en onderhoud van data binnen bedrijven. De belangrijkste uitdaging zit volgens Michiel “onder de motorkap”: hoe zorg ik ervoor dat mijn data juist en relevant blijft. Oorzaken hiervan zijn actieve vervuiling door gebruikers en passieve vervuiling ten gevolge van veroudering (data wordt niet onderhouden). Hiermee wordt data een business issue, waardoor de noodzaak ontstaat om een data steward te hebben binnen organisaties of nog beter door het thema op C-level te borgen middels een CDO (Chief Data Officer). De presentatie van Michel kun je hier vinden.

Als laatste kwam Pim Nauts aan het woord. Pim is werkzaam bij bol.com als Product Manager en Business Analist. Vanuit zijn dagelijkse werkomgeving, waar Pim en collega’s te maken hebben met ontzettend veel data, ziet hij dat op 14032018 West Brabant Big Data Pim Nauts Bol comdit moment vooral Machine Learning het verschil aan het maken is. Van het relatief simpel tonen van suggesties in online omgevingen zoals webshops tot een belangrijke hulp bij het aansluiten van nieuwe klanten zien we nu al hele goede toepassingen ontstaan. Ook laat Pim mooie voorbeelden zien waarin Machine Learning onderdeel vormt van producten en/of diensten: een juridisch dienstverlener zet het in om sneller tot het beste pleidooi te komen, een fabrikant van scheepsmotoren stelt rederijen in staat zo laag mogelijke brandstofkosten te realiseren. Kort samengevat, zorgt Machine Learning ervoor dat bedrijven sneller leren, over hun klanten, producten en kansen. Waarbij sales onderdeel van het product wordt, een feature. De presentatie van Pim kun je hier vinden

Na de laatste presentatie was er nog een laatste vragenronde onder leiding van Krijn Nagtzaam, die deze middag als een bevlogen moderator begeleid heeft. Tijdens de afsluitende borrel bleek dat de onderwerpen voldoende stof tot nadenken hebben gegeven. Wederom een geslaagde middag, waarbij ook uitgezien wordt naar het eerstvolgende Sale Café van de regio Zuid-West Brabant op 24 mei aanstaande bij Louwman & Parqui met naast een exclusieve Lean Workshop ook een unieke rondleiding door het kleinschalige Louwman & Parqui museum dat in Raamsdonkveer in stand is gehouden

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen