De vijfde editie! Alweer een event van hoog niveau
Op 14 november gonsde het Noorden van Nederland van de Sales! SMA Noord organiseerde het event alweer voor de vijfde keer. En dat was te merken! In Pathé Groningen beleefden de deelnemers een topmiddag met presentaties en mooie netwerkmomenten. Het hoogtepunt was natuurlijk de Young Sales Professional verkiezing van deze regio.
Dagvoorzitter Connie Maathuis zette de podiumkandidaten na een warm ontvangst met een goed verzorgde lunch, direct in de spotlight. Voor Cor Ludema (Miele) en Michael van der Felz (Triplepro) was dit best een spannend moment, want met hun pitch beten zij de spits af. Ze gaven een overtuigende presentatie, waarin hun passie voor het salesvak goed naar voren kwam. Dit ontging de jury niet, want de feedback over de performances van de twee jonge salestalenten was top. Over Cor waren zij het unaniem eens dat hij een gedreven en integere salesman is, met échte interesse in zijn klant. Hierdoor weet hij precies hoe hij waarde kan toevoegen met zijn oplossingen. Bij Michael zit sales in zijn bloed. Geef hem een doel en hij rust niet voordat hij deze behaald heeft. Klanten vertrouwen erop dat hij sámen met hen activiteiten ontplooit die leiden tot hogere omzet.
Aan het einde van de middag werd de spanning opgevoerd: wie gaat er door naar de landelijke finales? Juryvoorzitter Douwe Pieter van der Galiën (Probo) gaf het verlossende antwoord en riep Cor uit tot de winnaar van regio Noord. Hij is daarmee de vierde kandidaat die opgaat voor een eventuele podiumplaats op 5 maart 2020 in Noordwijk. Naast de verkiezingen werden de bezoekers ook verrast met de ontwikkelingen op het gebied van sales. Vier sprekers gaven hun visie, volledig in lijn met het thema ‘Live your Potential’.
Maximaal productief in de 21e eeuw
William Hummel gaf tijdens zijn keynote ‘Maximaal productief in de 21e eeuw’ antwoord op verschillende vragen gericht op efficiënt werken, het verlagen van stress en het belang van rust.
– Hoe krijg ik dubbel zoveel gedaan in de helft van de tijd met meer rust, overzicht en plezier?
– Hoe minimaliseer je afleidingen en kom je keer op keer in flow?
– Hoe verlaag je stress en voorkom je burnouts?
– Hoezo krijg je betaald om te rusten?
William liet de aanwezigen inzien dat de antwoorden op deze vragen zijn belangrijker dan ooit. Dit komt omdat de afleidingen blijven groeien en onze vaardigheid om deze te weerstaan steeds slechter word.
Geen Kans bestaat niet
Reitse Sybesma gaf een indrukwekkende presentatie over de Tobias Sybesma Foundation, die hij oprichtte nadat zijn twaalfjarig zoontje overleed aan de gevolgen van hersenstamkanker. Een jongen uit Zwolle, die op bewegen was, ondernemend, creatief, behulpzaam en dromend van een volleybalcarrière in Italië. Maar zijn leven liep anders. Een tumor op zijn hersenstam veegde alle plannen van tafel. Hoewel iedereen wist hoe deze gitzwarte reis ging eindigen, wist Tobias soms miraculeus te ontsnappen aan de dood en alles, maar dan echt alles uit het leven te halen. Zijn motto werd geen kans bestaat niet. Reitse ging in zijn verhaal verder in op de wijze waarop Tobias telkens weer een kans wist te grijpen. Uiteindelijk stierf Tobias op 31 juli 2018 aan de gevolgen van hersenstamkanker. Klik hier voor de volledige presentatie van Reitse.
Subconsious Influencing
Martijn Schaap nam het publiek mee in de wereld van Subconsious Influencing waarbij de vraag ”waarom alles wat je nu doet niet bij draagt aan jouw succes van morgen” centraal stond. In zijn presentatie gaf hij de aanwezigen nieuwe inzichten, die mensen zou kunnen bewegen om anders te denken. Hij dook daarom in de overtuiging van mensen en past unieke concepten toe om duidelijkheid te scheppen waarom bepaald succes wel of niet behaald zou kunnen worden. Hij liet iedereen zien dan je soms met radicale disruptie anders moet gaan werken en denken om relevant te blijven. Alleen met deze stappen en inzichten kon je volgens hem zeggen; alles wat ik vandaag ga doen, zal bijdragen aan mijn succes van morgen. Klik hier voor de presentatie van Martijn. Tevens heeft hij een eigen You Tube kanaal over dit onderwerp. Klik daarvoor hier.
Geef oprechte aandacht
Als kers op de taart gaf Cees Verkuyl (Commercieel Directeur van Olympia én Commercieel Directeur van het Jaar) een keynote over wat iemand een goede commercieel directeur maakt. Hij gaf hierbij de volgende tips:
- Probeer te luisteren in plaats van te zenden
- Wees eerlijk en oprecht
- Durf je kwetsbaar op te stellen
- Geef oprechte aandacht (aan klant en collega)
- Verdiep je in de vraag achter de vraag
- Specialiseer je
- Geloof in jezelf en durf fouten te maken
Sfeerimpressie SMA Sales Event Noord
Tijdens het gehele event zijn er foto’s gemaakt, die een mooie weergave zijn van de sfeerimpressie van de middag. Klik hier voor de sfeerimpressie van het SMA Sales Event Noord