Op 15 september, de laatste zomerse dag van het jaar, stond bij SMA Noord weer een bijeenkomst op de agenda. De winnaars van het afgelopen Sales Event uit Noordwijk waren op bezoek, bij onze partner Noordlease uit Groningen. Net als voorgaande jaren, was dit traditiegetrouw een goede reden voor een groot aantal salesprofessionals om naar dit Sales Café te komen. Alvorens we aan de bijeenkomst begonnen, was er eerst volop tijd en gelegenheid om met elkaar te netwerken. Dit tijdens een goed verzorgde Oosterse Lunch. Nadat iedereen gearriveerd was en voorzien was van de maaltijd, gingen we naar de zaal waar het Sales Café zou plaatsvinden.
Uitreiking certificaten NHL
Goeran de Pater, voorzitter van SMA Noord, opende het Sales Café en heette iedereen van harte welkom. Alvorens het programma begon, gaf hij allereerst het woord aan Eiso Bleeker, de verenigingsmanager van de SMA. Eiso gaf aan dat er wederom een mooie mijlpaal was gerealiseerd op het gebied van de accreditatie. NHL uit Leeuwarden, is de eerste hogeschool uit de noordelijke provincie die door de SMA is gescreend en waarbij is aangegeven dat ze voldoen aan de eisen en criteria die er door het bedrijfsleden, lees de leden van de SMA, wordt gesteld op het gebied van sales. Een dergelijke accreditatie is exact hetgeen de SMA nastreeft, namelijk het salesvak naar een hoger plan brengen en daarbij spelen de hogescholen een belangrijke rol. Het unieke bij NHL, is dat men zelfs twee certificaten overhandigd krijgt van de SMA, namelijk het SMA-A en SMA B1-keurmerk.
Winnaars Sales Event 2016
Na deze ceremoniële uitreiking van de certificaten was het tijd voor de winnaars van het Sales Event. Frank Schouten, bestuurslid van SMA Noord, nam het woord en vroeg de kandidaten één voor één het podium op. De spits werd afgebeten door de Young Sales Professional van het Jaar, Anne van Naerssen. Anne gaf in haar introductie aan dat zij niet gemotiveerder is te maken, dan dat mensen tegen haar zeggen dat dingen niet kunnen. De Haarlemse zal er dan alles aan doen, wat in haar macht ligt om het dan toch te bereiken. Vervolgens was het de beurt aan Jonathan Kruisselbrink, de Senior Sales Professional van het jaar. Deze Brabander, die bij VanderLande werkt als Key Accountmanager, gaf aan dat hij telkens bezig is om de klik met de klant op te zoeken, hetgeen hem ook de energie brengt om de vele uren te maken, die zijn baan van hem vraagt. Hij is namelijk verantwoordelijk voor Scandinavië en de Oost-Europese landen. Hetgeen veel tijd van hem vraagt, en hij daarmee vaak van huis is. Tenslotte kwam Kristien Janssen, de Commercieel Directeur van het Jaar naar voren. Kristien kende, voordat ze meedeed aan het verkiezingstraject, de SMA vooral als mannelijk bolwerk. In de geschiedenis van de SMA stonden weinig vrouwen op het podium in de finale voor Commercieel Directeur van het Jaar, dus op basis daarvan schatte zij haar kansen hoog in. Uiteindelijk stonden er op 10 maart voor het eerst in de historie drie vrouwelijke salestoppers in de finale op het podium! Het vrouw-zijn was toen duidelijk geen onderscheidende USP meer…
Vervolgens pakte Frank, in het dagelijks leven de commercieel directeur van RTV Noord, hem even terug naar de uitreiking van het certificaat van NHL, en wat de visie van de winnaars op dit gebied was. Youngster Anne, gaf weer dat persoonlijke ontwikkeling voor haar een continue motivatie is in haar nog prille carrière. Ze blijft zich nog steeds ontwikkelen door het volgen van verschillende sales cursussen maar gaf ook aan dat ze interesse heeft op ander gebied, als bv. sociale psychologie. Tevens steekt ze enorm veel op door het vrijwilligerswerk wat ze doet. Kristien, commercieel directeur bij Selecta, gaf aan dat zij intern een paar keer haar neus heeft gestoten en dat dit voor haar enorme leertrajecten waren. Zij was altijd zo met de klant bezig, dat ze vergat om intern aan haar eigen PR te werken. Dit leverde dan weer een teleurstelling op als er weer eens een geambieerde positie aan haar neus voorbij ging. Door eveneens de interne stakeholders goed in kaart te hebben en eveneens de juiste informatie te geven, merkte ze dat dit een positieve invloed op haar carrière gaf en dat ze opeens wel gevraagd werd voor de leuke functies. De wijze lessen van Jonathan kwamen eveneens uit de praktijk. Door zijn vele werk in het buitenland heeft hij geleerd om nooit met vooroordelen een gesprek in te gaan en je sterk aan te passen aan de gebruiken in de regio en/of het land waar je business probeert te doen. In zijn rol werkt hij dan ook zeer nauw samen met lokale partijen en is hij telkens op zoek naar de juiste partijen om als winnaar uit de bus te komen.
Leadgeneratie
Op de vraag uit de zaal, over leadgeneratie gaf Kristien aan dat zij op dit moment in een hele beweging binnen haar bedrijf zit, om veel meer de digitale kant op te gaan. De helft van de leads moeten op termijn op deze manier worden gegenereerd. Er is dus de laatste tijd veel aandacht besteed aan de website en CRM, om dit allemaal goed op orde te brengen. De andere helft, moet dan nog steeds op de traditionele manier worden bereikt. Ze noemde daarbij het voorbeeld van het opsturen van een lege koekjestrommel, met daarin een briefje om naar een bepaalde site toe te gaan. Creativiteit blijft daarin een belangrijke gegeven, volgens haar. Anne gaf aan, dat zij voornamelijk bezig is met netwerken, om voor haar werkgever Vodafone en haar zelf, nieuwe leads te generen. Ze gaf als voorbeeld hetgeen ze ook in haar sales pitch in Huis ter Duin had verwerkt, namelijk een groot event in de Grolsch Veste in Enschede. Dit jaar zou ze dit gaan doortrekken naar Zwolle. LinkedIn, is voor haar eveneens een grote bron, om nieuwe leads uit te generen. Jonathan kwam vervolgens, vanwege het type bedrijf waar hij werkt, met een hele andere insteek. Vanwege de beperkte markt en het technische karakter van zijn diensten, is de reputatie van Vanderlande zeer belangrijk. Hier wordt dan ook veel aandacht en energie aan gegeven. Bij het goed opleveren van projecten, gaat dit als een lopend vuurtje en dat levert dan meestal weer nieuwe leads voor hen op.
Richting het einde van de bijeenkomst kwam nog het punt voorbij, dat er steeds meer signalen komen dat sales zijn langste tijd heeft gehad. Alle drie waren het hier niet mee eens, wel geloofden ze dat de rol van sales steeds meer zal veranderen. Er zal in de zakelijke markt, inderdaad steeds meer met internet worden gedaan, maar vervolgens zal er nog steeds een sales professional langs moeten komen om te zorgen dat het een order word. De klant moet tenslotte nog steeds verliefd op je worden volgens Anne. Kristien sloot zich daarbij aan, waarbij ze de nuance aangaf, dat ze wel verwacht dat er steeds minder menselijke interactie nodig is bij hele platte producten en diensten.
Opvolger Wietze Zijlstra
Op de slotvraag van Frank, wat men de aanwezigen nu als gouden tip kon meegeven, klonk redelijk unaniem dat het belangrijk is dat je in jezelf moet blijven geloven en eveneens dicht bij jezelf moet blijven en dat dit de meeste kans op succes zal opleveren. Jonathan gaf daarbij nog aan, dat het goed is om af en toe iets te doen waarbij je je eigen schaamte voorbij gaat. Hierdoor stap je uit je comfort zone en krijg je soms andere resultaten. Na deze mooie woorden, nam de voorzitter van SMA Noord wederom het woord, en bedankte de drie winnaars voor hun aanwezigheid. Alvorens naar de borrel te gaan vroeg hij de aanwezigen goed na te denken over mogelijke nieuwe kandidaten voor de verkiezing van het komend jaar. Vorig jaar was het Noorden goed vertegenwoordigd, doordat Wietze Zijlstra op het podium stond in Noordwijk. Goeran, had de ambitie om in de komende editie wederom een salesprofessional uit het Noorden op het podium te krijgen. Hij vroeg om deze dan te nomineren, via de site van de SMA. Na deze oproep, ging iedereen aan de netwerborrel.