15-11-2018 : SMA Noordz Sales Event

Voor de vierde achtereenvolgende keer verzamelde commercieel Noord Nederland zich in MartiniPlaza voor het SMA Noordz Sales Event waarbij men zich op het hoogte liet stellen van de allernieuwste ontwikkelingen op het gebied van commercie. Tevens stond de verkiezing van de Young Sales Professional van Noord Nederland op het programma. Net als voorgaande jaren was het dagvoorzitter Connie Maathuis die de dag in goede banen heeft geleid.

Key Notes

 

Gouden krachten, daar is Jelmer Spijksma als directeur van Or-Quest continue naar op zoek. Samen met zijn jong en gedreven team werft, selecteert en detacheert hij ambitieuze gedreven professionals in de wereld van bouw, infra en20181115 SMA Noordz Sales Event Jelmer Spijksma techniek. En succesvol, want al twee jaar behoort Or-Quest bij de top 3 snelst groeiende bedrijven in Noord-Nederland.

Jelmer ging tijdens zijn presentatie in op zijn duidelijke visie op sales, de tegenslagen die hij onderweg tegenkwam in de jaren van het bouwen aan zijn bedrijf en de focus op sales van zijn gedreven team. Hoe hij zijn bedrijf in enkele jaren heeft laten groeien van 5 naar 20 medewerkers en twee vestigingen (Drachten en Zwolle) en waar hij zijn inspiratie vandaan haalt. Met sales als absolute drijvende kracht. Een zeer inspirerend betoog van een self-made ondernemer.

Als afsluiting van de dag stond salesgoeroe Toine Simons op het podium. Hij richtte in 1988 zijn trainingsbureau 20181115 SMA Noordz Sales Event Toine SimonsBeerschot & Simons op. Nu, 30 jaar later, gaf hij als een leerzaam bouillonblokje, de belangrijkste succes- en faalfactoren door waar hij tegenaan is gelopen. Hierbij stond hij stil bij zijn visie op businessontwikkeling waarbij een goed samenspel tussen content leadership, service leadership en sales leadership van cruciaal belang is. Hij gaf daarbij aan dat binnen sales leadership het co-kwalificeren een zeer belangrijk onderdeel is geworden.  Hij sloot af met de woorden, het gaat tegenwoordig niet meer om gunnen maar het gaat om voeren van de regie over het salesproces.

Masterclasses

 

De meer dan 100 aanwezigen konden tijdens de break-out sessie kiezen uit twee verschillende masterclasses. De ene 20181115 SMA Noordz Sales Event Trienke Kroezesessie had als onderwerp “De verkoopkracht van Lichaamstaal” en werd gedaan door Trinke Kroeze van Dienent. Zij wist feilloos naar voren te brengen dat in de steeds verder digitaliserende markt het voor verkopers steeds belangrijker wordt om de impact van non-verbale communicatie te (her)kennen. Trineke: “De enorme hoeveelheid informatie die in dit mediatijdperk op ons afkomt is overweldigend. Deze informatie komt steeds minder binnen via intermenselijk contact. Hierdoor verleren we de grammatica van de lichaamstaal. Heel jammer. Want er ontgaat ons op deze manier zoveel waardevolle informatie.

De andere masterclass werd ingevuld door Ernst Wallinga van Sellian. Hij stond stil bij een belangrijke ontwikkeling in het commerciële vakgebied, namelijk de steeds verder integrering van sales en marketing. Steeds meer bedrijven zien in dat wanneer sales en marketing niet goed samenwerken dit ten koste gaat van het commerciële rendement. Ernst: “Eeuwig zonde en ontzettend frustrerend en uiterst kostbaar. In de samenwerking ontbreekt vaak een schakel; een rol die ingevuld wordt tussen marketing en sales en die ‘Sales Development Representative’ (SDR) heet. Deze spin in het web is cruciaal en bepaalt voor een belangrijk deel het succes van de commercie en daarmee van het rendement van de onderneming. En toch wordt de invulling van deze rol vaak onvoldoende op waarde geschat; als die al wordt ingevuld”.

Young Sales Professional Noord Nederland

 

Dit jaar stonden Elroy Bos van OR-Quest en Lisan Baljeu van Randstad in de eindstrijd. De derde kandidaat moest 20181115 SMA Noordz Sales Event Elroy Bos Lisan Baljeuhelaas wegens medische redenen voor de prestigieuze strijd afhaken. Na twee spetterende presentaties van beide kandidaten won Elroy met nipte voorsprong de stemming in de zaal. Op het einde van de dag maakt juryvoorzitter Remko Haar van NDC Mediagroep uiteindelijk bekend dat het in de ochtend eveneens enorm close was geweest en dat de uiteindelijke winnaar Elroy Bos zou zijn. Door zijn overwinning gaat Elroy dus op voor de landelijke verkiezingen waar hij de strijd zal aanbinden met de winnaars van de andere regio’s.

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen