15/12/2022, Peergroup : Commercie bij een start-up

Commercie bij een start-up is het onderwerp tijdens deze peergroup Senior Sales  Professional. We waren daarom te 20160310 SMA Sales Event Winnaar Anne van Naerssen Young Sales Professionalgast bij Chief Commercial Officer Anne van Naerssen van SonicBee. Een bedrijf dat door haar met twee andere ondernemers is opgericht. Hun dienstverlening richt zich op Identity & Access Management. Oftewel wie kan waarbij en waarom is dat zo. Binnen twee jaar is men gegroeid naar 25 medewerkers. In 2015 was Anne nog winnaar van de titel Young Sales Professional van het Jaar. Anne ontving de leden van de peergroup op haar “locatie” in NDSM-terrein in Amsterdam met een prachtig uitzicht op het IJ.

Allereerst nam ze de aanwezigen mee in haar loopbaan bij een aantal corporate organisaties waarbij ze besefte wat ze eigenlijk niet wilde. Daarna stond ze stil bij een aantal leerpunten op het gebied van commercie gedurende haar reis in de afgelopen periode:

  • Bouw een unieke propositie. Zij heeft ervoor gezorgd dat men zich “afwijkend” gepositioneerd heeft dan
  • haar concurrenten in de markt.
    • Neem dit verhaal mee naar de juiste investeerders;20221215 Peergroup Senior Senior Sales Anne van Naerssen Wouter van Duren
    • Denk duidelijk na over de toegevoegde waarde die je gaat leveren;
    • Zorg dat je hier vervolgens de beste in gaat worden.
  • Zorg voor een duidelijke gestructureerde commerciële aanpak. Anne heeft bewust gekozen voor Consultative Selling zodat ze klanten de waarde van hun oplossing kan laten inzien;
  • Ondernemen heeft veel overeenkomsten met New Business Sales;
  • Stop met window-dressing; vertel het echte eerlijke verhaal;
  • Zorg voor zichtbaarheid/exposure voor jouw bedrijf
    • Creëer relevante online content;
    • Wordt spreker op relevante events op het vakgebied.
  • Start klein bij een focus-account om dit verder uit te bouwen;
  • Denk goed na over de DMU-bewerking; wanneer zet ik wie bij wie aan tafel.

Anne heeft nu eindelijk de commerciële organisatie op orde en krijgt de komende periode haar handen vrij om te kijken naar o.a. de uitbreiding in Duitsland en het in de markt zetten van een SAAS-oplossing voor de onderkant van de markt. Ze heeft hier enorm veel zin in. Ze sloot af met de tip, als er een kans is probeer hem te pakken. En rationaliseer dit pas achteraf, anders ga je het nooit doen.

We streven erna om van elke fysieke en online bijeenkomst een verslag te produceren. Dit voor het geval leden niet in staat om bij de sessie aanwezig te zijn.

Alle verslagen hebben we verzameld in één overzicht.

Sales motto's

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen