SMA Regio Noord heeft de ambitie om het Sales Event van het Noorden ieder jaar grootser en professioneler te maken. Het niveau van de 3e editie in het Noorden is nu al ongekend. Onder meer door de uitstekende organisatie, het inspirerende programma, het sterk groeiende aantal bezoekers én de gastsprekers van hoog niveau. Op donderdag 16 november vond het event plaats in het MartiniPlaza in Groningen. Namens de SMA gaat grote dank gaat uit naar deze host en naar hoofdsponsor Noordz (NDC Mediagroep), die het event mede mogelijk maakten. Ook Century Autogroep mag in dit rijtje van sponsoren niet ontbreken.
Dagvoorzitter Connie Maathuis en SMA-Noord voorzitter Goeran de Pater openden het Sales Event. Ruim 120 mensen waren aanwezig en hoorden Goeran het landelijke SMA-thema ‘Transformational sales in a digital age’ vertalen als ‘de impact van digitalisering op het verkoopvak’. Er werd een indrukwekkende lijst van gastsprekers aangekondigd en ook de verkiezing van de Young Sales Professional van het Noorden liep als een rode draad door het programma. De drie podiumkandidaten waren Sven Otten (Fleqs-Drachten), Niels van der Meulen (Kooi Security-Drachten) en Marijke van der Weide (Regardz-Zwolle).
Netwerken en kennis vergaren
Joël Darius van Noordz (NDC Mediagroep) hield een inspirerende presentatie over de impact van digitalisering en de ‘struggles’ die je als organisatie tegenkomt in de transformatie van een meer traditionele naar een meer toekomstgerichte salesaanpak. Aansluitend hadden bezoekers de keuze om tijdens break-out sessies te kiezen voor Corinne Keijzer die vertelde over de kracht van LinkedIn voor salesprofessionals: er zijn veel kansen, maar die worden vaak nog niet ten volste benut. John Knol van Lexis Nexis inspireerde met zijn verhaal over de ‘must’ om online autoriteit op jouw vakgebied én hoe je met content klanten aan kunt trekken (van content naar contract). Marijn de Boer van Tres had een verhelderend verhaal over de onbegrensde mogelijkheden van het digitale domein: leuk om website bezoekers aan te trekken maar hoe maak je de slag naar conversie?
Na de pauze, die volop werd gebruikt om te netwerken en ervaringen uit te wisselen werd de middag vervolgd met Quincy Burke van Young Capital. Op een confronterende manier liet hij iedereen ervaren wat het belang is van het binnenhalen van te werven sales-talent. Keynote spreker Stef van der Ziel (Jet-Streaming) wist met een ongelooflijk verhaal TopDutch onder de aandacht te krijgen bij Ilan Musk van Tesla. Hierdoor stond Noord-Nederland uit het niets op de shortlist bij Tesla voor een accufabriek ter grootte van 12 voetbalvelden. Hij bewijst dat door slim gebruik te maken van social media en andere digitale technieken de mogelijkheden onbegrensd zijn.
Aan het einde van de middag werd de spanning opgevoerd voor de drie kandidaten die in de race waren voor de titel van Young Sales Professional van het Noorden. Juryvoorzitter Henk Bloemers (commercieel manager SC Heerenveen) maakte bekend dat Marijke van der Weide overtuigend als winnaar uit de bus was gekomen.
Klik hier voor een sfeerimpressie van het SMA Noordz Sales Event