Op 15 en 16 november vond de eerste editie van de SMA Studenten Sales Challenge plaats op Résidence Groot Heideborgh van sponsor en SMA-lid Bilderberg. Gedurende twee dagen zijn teams bestaande uit twee personen vanuit verschillende hogescholen de strijd met elkaar aangegaan om tot een winnaar te komen. Avans Breda, Fontys Tilburg, Avans Den Bosch, HAN, NHL en Windesheim Flevoland waren dit keer de deelnemers. De Challenge bestond uit vier rondes waarbij punten door de teams konden worden verzameld. Daarnaast was er voor de studenten de mogelijkheid om met elkaar te netwerken. Tijdens de twee dagen waren er experts uit het werkveld die een mini masterclasses gaven aan de studenten.
Mini masterclasses
Tijdens de twee dagen stond er een drietal mini masterclasses op het programma. Young Sales Professional van het Jaar 2021 Glenn Timmer stond in zijn presentatie stil bij Personal Branding op LinkedIn en de manier waarop hij dit succesvol heeft aangepakt. Hij gaf de studenten een aantal bruikbare tips die ze direct in de praktijk konden gaan toepassen. Daarna was het Tendermanager van het Jaar 2021 Marco van Dongen die de studenten inzicht gaf in de wereld van Europese aanbestedingen en op welke manier bedrijven hiermee omgaan. Tegenwoordig een essentieel onderdeel van het salesvak. Senior Sales Professional van het Jaar 2022 Thijs van Rosmalen was de derde in de rij. Hij deelde zijn ervaringen op het gebied van het geven van een pitch. Enkele maanden ervoor had Thijs nog op het podium gestaan voor ruim 500 sales professionals tijdens het Sales Event in Huis ter Duin in Noordwijk. Hij kon de studenten de juiste tips geven hoe je hiermee omgaat maar ook een aantal leerpunten omdat dit bij hem minder succesvol had uitgepakt.
SMA Studenten Sales Challenge
In de weken voorafgaand aan de SMA Studenten Sales Challenge hadden de studenten de nodige informatie ontvangen over hetgeen van hen verwacht werd gedurende deze twee dagen. Voor zover mogelijk hadden de hogescholen hun afvaardiging hierop voorbereid. Vanuit elke school was dan ook begeleiding aanwezig gedurende deze twee dagen om de studenten te ondersteunen met de opdrachten.
De eerste test voor de teams vond reeds voorafgaand aan de tweedaagse plaats. Elk team kreeg de opdracht om hun bereik op LinkedIn te laten zien. Men was gevraagd aan hun omgeving duidelijk te maken dat ze aan deze Challenge meededen. Hierbij werden ze dan beoordeeld op het resultaat dat ze wisten te behalen. Het team van Avans Breda kwam hier als winnaar uit de bus. Floris Pullens en Jeannou Domenie hadden elk een eigen filmpje opgenomen en hadden hiermee de meeste impact van de zes hogescholen weten te bewerkstelligen.
Op de eerste dag stond eveneens de tweede opdracht op de agenda. Dit betrof een persoonlijke pitch voor een jury. In de pitch moest er o.a. aandacht zijn voor hun voorliefde voor het salesvak en hoe zij hun toekomst voor zich zagen als sales professional. Dit keer waren het Laurens Hof en Thijs Vonkeman van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen die op de eerste plaats terecht kwamen.
De derde en vierde opdracht vonden plaats op de tweede dag. Beide opdrachten waren met elkaar verbonden door middel van een case. Hierbij waren de studenten werkzaam bij een Social Media Agency en moesten in gesprek met een ingenieursburo voor een eventuele opdracht. Op basis van het vraaggesprek moesten ze voldoende en vooral geschikte informatie achterhalen om hun aanbod te presenteren aan de directie van dit bedrijf. Farah Troukas en Jay Ursem van Windesheim Flevoland kwamen op dit onderdeel als beste uit de bus. In het laatste onderdeel moest over het voorstel worden onderhandeld. Hier waren het uiteindelijk wederom de twee jongens van de HAN die dit volgens de jury als beste hadden gedaan.
And the winner is…..
Aan het einde van de tweede dag werden de punten van alle vier oefeningen bij elkaar opgeteld en dat leverde een gedeelde eerste plaats op voor Laurens Hof/Thijs Vonkeman (HAN) en Floris Pullens/Jeannou Domenie (Avans Breda). Vanwege de spelregels werden Laurens en Thijs de uiteindelijke winnaar. Zij hadden twee elementen gewonnen en Floris en Jeannou één. De winnaars kregen als prijs dat ze toegang kregen tot het SMA Sales Event en Captains Diner op 9 maart 2023 in Noordwijk. Alle overige deelnemers kregen een jaar lang een regionaal lidmaatschap van de SMA. In de netwerkborrel werd uiteraard nog nagepraat over deze tweedaagse waarvan de kans zeer groot is dat deze volgend jaar wederom zal plaatsvinden.