Sales in een duurzame wereld was het leidende thema bij het eerste SMA Sales Event Central. De regio’s West en Midden hebben de handen ineenn geslagen om eveneens als de andere regio’s eveneens een Regionaal Sales Event te gaan organiseren. De primeur van deze eerste keer had KPN. We waren te gast op hun locatie in Houten, waarbij Daniel Fischer de boel in goede banen heeft geleid.
Verkiezing Young Sales Professional Central Nederland
Derk van Manen van Athlon Care Lease was de eerste winnaar van deze verkiezingen. Een strijd die reeds enige weken daarvoor was begonnen. Een jury had uit een tiental kandidaten drie personen overgehouden die in Houten op het podium terecht zijn gekomen. Naast Derk, waren dit Bas Kamsma van Capgemini en Corniels van Winkelen van KPN. In de ochtend had men reeds een optreden verzorgd voor de vakjury, in de middag voor het publiek. Aan het einde van het Sales Event maakte Marc Beers van Europcar als voorzitter van de jury bekend dat Derk deze spannende strijd had gewonnen.
Sprekers
De eerste spreker die invulling gaf aan het thema van de dag was Hugo Houppermans, Programma manager Duurzaamheid binnen NS. In zijn verhaal ging hij in op de mogelijkheden om door middel van duurzaamheid sales te versnellen. Op basis van het volwassenheidsmodel duurzaamheid bij bedrijven liet hij de aanwezigen zien dat commercie pas in de vierde fase naar voren komt. Hierbij kun je duurzaamheid als waardecreator neerzetten. Deze fase zit één stap voor de laatste fase waarin je echt toewerkt naar een systeemverandering.
Hans Peters, CCO van Eneco en de Commercieel Directeur van het Jaar 2016, was de volgende spreker. Hij nam de aanwezigen allereerst mee in de veranderde energiewereld waar zijn werkgever momenteel midden inzit met de klimaatverandering als belangrijkste katalysator. Men ontvangt hierdoor steeds meer vragen van hun klanten zowel zakelijk als de consumenten. Hans gaf vervolgens een inkijkje in de manier waarop commercie hierbij Eneco hiermee omgaat.
Steven Nelemans, CEO van Amber was de volgende spreker in de rij. Amber heeft een torenhoge ambities. Zo wil de Eindhovense start-up ‘s werelds eerste commerciële vloot van zelfrijdende deelauto’s onder zijn hoede hebben. In 2021 moet daarnaast een eigen zelfrijdende auto van de band rollen: de Amber One. Een belangrijke component hierbij was de rol van commercie, die hij in zijn verhaal verder toelichtte.
De laatste in de rij was Marco Weijers van Huthwaite. In deze presentatie deelde hij belangrijke bevindingen uit hun wereldwijde gedragsonderzoek, waarbij hij specifiek inging op:
- De cruciale connectie tussen ons gedrag en ons vermogen om sterke en duurzame relaties met onze klanten te ontwikkelen;
- Het gedrag dat samenhangt met effectief overtuigen, communicatie en het creëren van ideeën;
- Gedrag dat hoogstwaarschijnlijk een negatieve perceptie bij anderen creëert en de relaties met klanten schaadt.
Daarnaast legde hij uit hoe wij de baas kunnen worden over ons eigen gedrag, waardoor we interacties met klanten overtuigender kunnen maken en hoe dit direct toegepast kan worden in de dagelijkse praktijk. Tijdens zijn presentatie werd het jaarthema “sales in een duurzame wereld” eveneens behandeld. Waarbij hij aangaf hoe anderen ons proberen te overtuigen en welk effect dat heeft. Wat kunnen wij daarvan leren en hoe helpt dat ons om nog beter en effectiever te worden in ons contact met klanten?