19-06-2018 Highlights, SMA Midden bij Broekhuis Auto

Op 19 juni waren we vanuit SMA midden te gast bij Geert-Jan Taks, een dealer van de Engelse merken Landrover en Jaguar. Geert-Jan is met zijn bedrijf onderdeel is van de Broekhuis Groep. Deze organisatie bestaat sinds 1932 en kent zijn historie uit Barneveld. Ondertussen wordt deze bestuurd door de derde generatie en waar men de verantwoordelijkheid heeft over 13 verschillende automerken. Geert-Jan is op twee vlakken een uitzondering. Hij is de enige dealer van de twee Engelse merken en is de enige met een vestiging in de Randstad daar waar de rest allemaal zich daarbuiten bevindt. Manon Onrust, voorzitter van SMA Midden, opende deze Salesmanager in de Keuken door iedereen van harte welkom te heeten en Geert-Jan bij de opgekomen aanwezigen te introduceren.

Geert-Jan heette eveneens van iedereen van harte welkom en gaf aan dat deze avond een nieuw eventconcept is dat hij vaker in de toekomst wil gaan organiseren. Daar waar hij in het verleden grote evenementen hield heeft hij de ambitie om dit in de toekomst met kleinere groepen van +/- 35 personen te doen.  In zijn opening gaf hij aan dat hij zaken als authentiek, transparant en mens- en oplossingsgericht belangrijke kernwaarden vindt. Dit zowel privé als zakelijk.  Deze items hebben hem gebracht tot een organisatie van € 38 miljoen, 17 FTE en een jaarlijkse verkoop van 400 auto’s. Dit in eerste instantie vanuit een bedrijfspand in Houten naar nu, sinds oktober 2017, een schitterende locatie langs de A2. Een locatie die hem zeker geen windeieren heeft gelegd want de bezoekersaantallen in de showroom zijn verviervoudigd.

Commerciële organisatie

 

In zijn commerciële organisatie zitten vier personen in de verkoop en tien in de after sales. In deze laatste categorie zou hij nog meer kunnen groeien. Het is alleen lastig om aan goed personeel te komen op dit moment. Tevens zou hij graag 19062018 SMA Midden Broekhuis Manon Onrustmeer vrouwen in zijn bedrijf werkzaam willen hebben. Binnenkort start de eerste maar deze categorie is nagenoeg niet te vinden. En dat terwijl in Amerika het grootste deel van de commerciële mensen van het vrouwelijk geslacht is. Geert-Jan gaf aan dat er op commercieel vlak nauw wordt samengewerkt met Broekhuis op het gebied van de leadgeneratie. In principe wordt dit volledig door hen ingevuld en genereert Geert-Jan en zijn team leads op de events die men zelf organiseert. De doelgroep betreft met name de hoger opgeleide mensen die in de 5 procent hoogste inkomensgroep zitten. Dit betreft veelal ondernemers. Hier past volgens hem ook de hands-on mentaliteit die hij voorstaat. Eveneens een groep waar tijd schaars is vandaar dat er steeds minder met hen gebeld wordt maar wel zaken als WhatsApp gebruikt wordt. De klant kan dan zelf bepalen wanneer hij reageert en het voorkomt hopelijk heen en weer bellen.

Leadmanagement

 

Naast de leads vanuit Broekhuis, komt 65 procent van zijn leads vanuit de online wereld met z’n verschillende portalen op het gebied van auto’s.  Dit is een wereld waar snel handelen zeer belangrijk is. Een binnengekomen lead moet namelijk binnen 60 minuten worden opgepakt door één van de salesmensen. Gebeurt dat niet dan gaat er een signaal naar het gehele verkoopteam om uiteindelijk bij het klantcontactcenter van Broekhuis uit te komen.  Door dit goed in te richten is Geert-Jan op dit moment erg succesvol met de opvolging van de leads. De overige business komt uit de bezoeken van de showroom (20 %), B2B-verkoop (10%) en evenementen (5%).  Repeat business is daarnaast zeer belangrijk vandaar dat Geert-Jan veel tijd stopt in het opbouwen van een goede relatie met zijn bestaande klanten. Iets waarmee hij zich toch onderscheidt ten opzichte van de concurrentie daar waar je vaak toch een nummer bent omdat ze grote aantallen verkopen. Dat is bij hem verre van het geval.

Upselling

 

Vervolgens ging hij in op de wijze waarop leads worden vastgelegd in hun CRM-systeem en de besturingswijze van de funnel. Simpel en praktisch waren belangrijke woorden, die in dit gedeelte van zijn verhaal regelmatig voorbij kwamen.19062018 SMA Midden Broekhuis Jeannette Drenth Daniële Kerkhof De after sales module voor o.a. de onderhoudsmomenten was een ander belangrijke module voor de organisatie omdat hier het meeste rendement gemaakt wordt. Voordat we overgingen tot de rondleiding door het schitterende pand, stond Geert-Jan nog even stil bij één van zijn grootste frustraties in de autobranche namelijk de upselling. Daar waar partijen als Coolblue en Bol.com dit erg goed doen is de automotive hier nog erg traditioneel in. Helaas is hij hier gebonden aan het beleid van de merken zelf. Hetgeen overigens voor alle merken van toepassing is.  De bijeenkomst werd afgesloten met een bezichtiging van het pand waarbij de gedrevenheid van onze gastheer nog meer naar voren kwam.

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen