21/02/2023, Regio : SMA Noord op bezoek bij Mocca d’Or

SMA Noord is deze bijeenkomst te gast bij Wouter Jansen van Velzen van koffiebranderij Mocca d’Or uit Zwolle. Wouter is een “oude” bekende. Hij heeft als verkoopdirecteur bij Heinz in 2006 meegedaan aan de verkiezing van de Commercieel Directeur van het Jaar. En hij is nu de eigenaar van Mocca d’Or. Een familiebedrijf uit 1932 waarin de familie niet meer werkzaam is. Jelle Algra is één van de achterkleinzonen van de oprichter en was bij de bijeenkomst aanwezig. Hij vervult de rol van accountmanager in het bedrijf van zijn opa. We zijn te gast in hun nieuwe pand van waaruit trainingen worden verzorgd voor hun klanten. Bij aankomst werd iedereen getrakteerd op een heerlijk kopje koffie bereid door Noord Nederlands Barista kampioen Paul Smit. Na de opening van regio Zwolle-voorzitter Sander Bennink gingen Wouter en SMA-Directeur Eiso Bleeker met elkaar in gesprek over de commerciële reis die hij in 2010 is gestart. In een voor hem interessante markt vanwege de vele veranderingen die op stapel stonden in de koffiewereld. En in een omgeving waar hij geen verstand van had maar hij wel voelde dat er veel goede mensen met passie voor koffie bij dit bedrijf rondliepen. Mede door de inspanningen van Wouter is Mocca d’Or gegroeid in omzet en aantal vestigingen. Tijdens het interactieve gesprek met veel vragen uit de zaal zijn de volgende punten besproken:

  • Mocca d’Or richt zich volledig op de BtB-markt met daarbij de focus op horeca en de high-end oplossingen op kantoren. De consument bereiken ze door het beleveren van koffie- en theewinkels;
    • Binnen de commerciële organisatie zijn +/- 30 personen werkzaam;
    • De accountmanagers worden in hun gesprekken altijd ondersteund door een barista;
    • De samenwerking tussen Sales en Marketing richt zich voornamelijk op het ontwikkelen van concepten voor specifieke branches.
  • De koffiemarkt kenmerkt zich als een zeer competitieve markt waarbij het belangrijk is om het anders te doen dan de +/- 400 andere koffiemerken;
  • 20230221 SMA Noord Mocca d'Or Eiso Bleeker Sander Bennink Wouter van DurenMocca d’Or onderscheidt zich van zijn concurrenten door 
    • Het hebben van een eigen branderij waardoor je klanten kunt laten zien op welke manier gewerkt wordt;
    • Het leveren van kwalitatief goede producten. Daarop wordt geen concessie gedaan;
    • Het bieden/leveren van de service rondom het product
      • Men heeft een eigen trainingsruimte om klanten te leren hoe met koffie om te gaan;
      • De accountmanagers hebben een achtergrond als barista waardoor ze kunnen meedenken met de klanten maar ook kunnen adviseren over het totaalconcept bij de ondernemer. Dit gaat van de koffiemachine tot aan het koekje bij de koffie.
  • Er wordt scherp geselecteerd door de commerciële organisatie. Hierdoor blijven suspects over waarbij de koffie centraal staat en het toegevoegde waarde heeft voor het bedrijf. 
    • Bij de suspect/klant wordt geld verdiend met koffie, het is geen kostenpost;
    • Men schrijft niet in op tenders waarin om het full service concept wordt gevraagd omdat men hier het verschil niet kan maken.
  • Het leveren van kwaliteit heeft ervoor gezorgd dat prijsstijgingen bij de klanten van Mocca d’Or op begrip kunnen rekenen. Je betaalt hier tenslotte voor en iedereen begrijpt dat het duurder wordt in deze tijd;
  • Wouter ziet het tekort op de arbeidsmarkt op dit moment als één van zijn grootste commerciële risico’s. Hij verwacht dat zijn klanten daardoor steeds minder kwaliteit kunnen gaan leveren.

Ter afsluiting van het vraaggesprek gaf Wouter als tip aan de aanwezigen mee dat het wat hem betreft belangrijk is om je hart te volgen waardoor je met passie gaat verkopen zodat het leuker/eenvoudiger gaat worden. Na het dankwoord van Sander en het voortreffelijke verzorgde buffet was het tijd voor de rondleiding. Tijdens deze rondgang werd de liefde voor de koffie nogmaals duidelijk. Met veel passie en schitterende verhalen namen Jelle en Paul de aanwezigen mee door de branderij waarna iedereen met een zak koffie huiswaarts ging. 

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen