SMA Oost is deze bijeenkomst te gast bij het 72-jarig oude familiebedrijf Kramp uit Varsseveld, de grootste agrarische groothandel in Europa met een assortiment van meer dan 500.000 verschillende onderdelen. Aanwezig in 24 landen waarbij elk land een verkoopkantoor heeft maar niet elk land een distributiecentrum. Hun slogan is think global, act local waardoor er vrij veel autonomie in de landen zelf ligt. Kramp bevindt zich in een markt die sterk in beweging is mede door voorwaartse integratie, IoT en de lat die in de B2C markt gelegd wordt op het vlak van e-business. Vijfennegentig procent van hun omzet wordt gegenereerd hun eigen E-commerce platform waardoor partijen als Amazon concurrenten zijn geworden. De commerciële organisatie binnen Kramp richt zich voornamelijk op oplossingen rondom dit E-commerce platform. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan proposities welke de efficiëntie van de organisatie van de klant verhogen, denk aan het inrichting van het magazijn en de werkplaats van de dealer, aanleggen van digitale connecties en het samen engineren van technische maatwerk oplossingen. Binnen Kramp is men continu op zoek naar dergelijke Value Added Services om de loyaliteit van de dealers te behouden en zich op deze manier te onderscheiden van de concurrentie.
Gastheer van dit bezoek is Niels van ‘t Veer, Manager Field Sales voor Zuid Nederland. In deze rol stuurt hij accountmanagers, business solution consultants en een supervisor aan. Vanwege het enorm brede assortiment krijgt men als sales ondersteuning van productspecialisten. In zijn aanpak maakt Niels gebruik van Challenger Sales waarbij ze de dealer uitdagen meer uit zijn business model te halen.
Tijdens de sessie ontstond er een “discussie” over de rol van product specialist. Mensen die enorm goed zijn in hun vak maar de commerciële kant uitdagend of wellicht simpelweg minder leuk vinden. In de zaal waren meerdere personen aanwezig die zich hierin herkennen. Eén van de oplossingsrichtingen die werd aangedragen was om te zorgen dat sales de rol van regiehouder gaat krijgen en verantwoordelijk is/blijft voor het commerciële gedeelte. Een extra optie is om een splitsing aan te brengen tussen new business en het beheren van bestaande klanten. Na afloop van de sessie volgde een rondleiding door het imposante distributiecentrum van Kramp waarbij ze ons de modernste technieken op het gebied van logistiek hebben laten zien zoals een volledig geautomatiseerd systeem waardoor ze weer ruimte krijgen om verder te groeien.