De Automotive Campus in Helmond was op 21 Augustus gastheer voor SMA Eindhoven. Roel van Tongerlo, als voorzitter van deze regio, opende de bijeenkomst en gaf vervolgens het woord aan New Business Developer Pieter Rahusen. In zijn opening gaf Pieter dat het belangrijkste in zijn huidige functie is, het bij elkaar brengen van mensen en kennis. Met deze eigenschap, die hij ook reeds succesvol bij Ricoh had ingezet, kon hij momenteel zijn steentje bijdragen aan het verder uitbouwen en professionaliseren van het Automotive House. De vier eigenaren van de organisatie zijn onder te verdelen in publieke organisaties, provincie Noord-Brabant en de gemeente Helmond en private organisaties in de vorm van Hurks en van der Ven. Op dit moment zijn er 75 bedrijven, waaronder grote organisaties zoals TNO en TAS op de campus gehuisvest. Deze bedrijven bieden op dit moment aan 500 fte werk, waarbij de verwachting is dat deze doorgroeien naar 1.000. Het onderwijs is aanwezig op de Campus; zo heeft Fontys o.a. een aantal opleidingsfaciliteiten. Door het bieden van faciliteiten is de Campus een enabler voor de samenwerking tussen het bedrijfsleven en onderwijs.
Pieter gaf aan dat men op de Campus er naar streeft om organisaties op hun terrein te krijgen waarbij er aandacht is voor zowel Smart als Green Mobility, waarbij data een steeds crucialere rol gaat krijgen. Op dit moment doet hij dit door zowel re- als proactief bedrijven op te zoeken waar de latente behoefte komt om in deze ontwikkelingen te investeren. Hierbij maakt hij momenteel gebruik van zijn eigen netwerk en is hij bezig om een virtuele community te ontwikkelen om zo eveneens tot leads te komen. De beste promotie volgens Pieter is om een klant aan het woord te laten. Vandaar dat het stokje van hem werd overgenomen.
Dit werd gedaan door Tessie Hartjes, in het dagelijks leven de Chief Sales en Marketing van Lightyear. Een organisatie die is voortgekomen uit het Solar-team van TU Eindhoven en er naar streeft om een familie Solar Car te ontwikkelen, waarbij het energieverbruik zo laag mogelijk is. Tessie gaf aan dat ze zo bevlogen was om dit idee werkelijkheid te laten worden, dat ze is gestopt met haar opleiding en aan de slag is gegaan bij Lightyear. Ze kwam daarmee in dienst bij een bedrijf met een idee dat de bestaande auto-industrie niet zou oppakken. Vanwege het winnen van verschillende prestigieuze publieksprijzen, zoals de Crunchie Awards, hadden ze steeds meer het gevoel dat ze iets in handen hadden waar ze het verschil konden maken. Het streven is niet om op korte termijn grote productie te draaien. Dit levert volgens Tessie hun grootste uitdaging momenteel op. Ze nemen bij de toeleveranciers geen grote aantallen af, waardoor ze geen gunstige afspraken voor zich zelf konden maken. Gelukkig gaat het de laatste tijd steeds beter, waardoor het streven naar een betaalbare auto steeds dichterbij gaat komen. De eerste auto die op de markt gaat komen is de Lightyear One, waarbij er eigenlijk meer wordt ingezet op het overal beschikbaar zijn van de auto dan voor iedereen. De commerciële uitdagingen waar Tessie momenteel voor staat is enerzijds het vinden van een unieke propositie voor een geschikte doelgroep en toch ook hoe de rest van Europa te bereiken. Hiervoor gaat ze binnenkort een groot event organiseren waarbij ze nog een aantal uitdagingen heeft. Deze heeft ze voorgelegd aan de SMA-leden waardoor ze nog een aantal interessante tips kreeg om verder uit te werken.
Na de twee interessante presentaties was het tijd voor Roel om de twee sprekers te bedanken. Echter voordat we aan de netwerkborrel gingen was er eerst nog de mogelijkheid om een rondleiding op de Campus te doen en/of met een VR-bril kennis te nemen van de Lightyear One. Hiervam werd met grote getalle gebruik van gemaakt.