Wegens COVID-19 hebben we het SMA Tender Event de laatste keren online moeten laten plaatsvinden. Net als het Sales Event begin van het jaar was het dit keer mogelijk om het fysiek te laten plaatsvinden voor een goedgevulde zaal met aanwezigen. We waren te gast op het hoofdkantoor van Capgemini Nederland in Utrecht. SMA-voorzitter Daniel Fischer was de moderator van de middag. In zijn opening keek hij samen met Rick Uringa van Cinfield terug op het ontstaan van het evenement en de rol van de verkiezingen daarbinnen.
Het (on) ethisch handelen van inkoop
Na de opening was het podium voor de eerste spreker van de middag, Fanny Chen. Zij heeft haar promotieonderzoek op de Erasmusuniversiteit gedaan over het (on)ethisch handelen van inkopers. Op basis van een uitgebreide vragenlijst heeft ze inzicht gekregen in de praktijken die door inkopers als onethisch worden ervaren. Dit waren de drie hoogst scorende:
- Het delen van onnauwkeurige informatie over vraagvolume met leveranciers;
- Een leverancier vragen om commerciële informatie bekend te maken zonder zelf vergelijkbare informatie aan de leverancier te geven;
- Specificaties schrijven om hiermee een leverancier te bevoordelen
De overige praktijken zijn terug te vinden in haar presentatie. In haar volgende onderzoek zal zij in kaart brengen waar ruimte voor verbetering ligt.
De race is begonnen : aanpassen of verliezen
Founder en CEO van Altura Matthijs Huiskamp stond tijdens zijn presentatie stil bij het gebruik van data binnen bidmanagement. Na het delen van een aantal trends en uitdagingen in de markt gaf hij de aanwezigen de volgende inzichten:
- Artificiële intelligentie levert bidmanagement de volgende voordelen op:
- Het op een geautomatiseerde manier gaan verkrijgen van relevante inzichten;
- Het kunnen generen van een voorspellende analyse;
- Het kunnen analyseren van gebruikte documentatie;
- Het laten maken van een eerste concept voorstel. Ook wel de bronzen versie genoemd.
- Voorkom wildgroei en zorg dat de data op één centrale plaats wordt vastgelegd;
- Om meer ruimte te krijgen voor de strategie : automatiseer repeterende taken;
- Oefen er mee!
Ter afsluiting gaf hij de aanwezigen een tip om AI privé te gaan gebruiken als je niet weet welke film je moet gaan kijken : Geef de vijf populairste films op aan Chat GPT en vraag om advies welke film je moet gaan kijken. Matthijs heeft zijn presentatie beschikbaar gesteld.
ChatGPT : Minder flexibel dan de mens
De impact van ChatGPT op het tendervak was het onderwerp van de presentatie van Eric Hartmans van VodafoneZiggo. Bij de aftrap liet hij de aanwezigen zien met welke enorme snelheid deze ontwikkeling door het bedrijfsleven is geadopteerd. In zijn verdere presentatie deelde hij de volgende inzichten met de aanwezigen:
- Het verschil tussen ChatGPT en andere AI-systemen is dat ChatGPT in staat is om conversaties te stimuleren en natuurlijke tekst te generen die lijkt op menselijke interactie;
- ChatGPT biedt de volgende voordelen tijdens een tenderproces:
- Versnelling van het proces van beantwoording
- Verbetering van de kwaliteit
- Verhoging van de creativiteit en innovatie
- Behoud de betrokkenheid van ervaren schrijvers om de kwaliteit en consistentie te waarborgen;
Voor zijn volledige verhaal verwijzen we naar zijn presentatie over de impact van ChatGPT op bid- en tendermanagement.
Wie is de Tendermanager van het jaar 2022?
Na een grondige voorselectie zijn een tweetal kandidaten overgebleven die de strijd met elkaar zijn aangegaan om tot tendermanager van het Jaar 2022 te worden gekozen en daarmee de opvolger te worden van Marco van Dongen.
Het was André die als eerste op het podium verscheen. In zijn pitch ging hij in op zijn rol tijdens de gewonnen tender bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken waarbij hij reeds in de pre-sales fase betrokken was. Hij was mede succesvol omdat hij in staat was om aan het begin van het traject een grondige analyse te doen op basis van historische informatie en een SWOT-analyse van de concurrentie. Mede hierdoor kon een winnende commerciële strategie worden gebouwd.
Maaike Jansen Timmermans van Securitas was de tweede kandidaat. In haar verhaal ging zij in op haar best practice bij Eneco waarbij ze buiten de kaders dacht en waarbij ze gebruik heeft gemaakt van nieuwe creatieve manieren om te brainstormen met het bidteam. In de beantwoording had ze gebruikgemaakt van visuele storytelling. Voor haar geen standaardverhalen meer maar alleen concepten waarin de opdrachtgever echt centraal staat.
Na de twee presentaties volgde een panelgesprek waarin beide kandidaten een aantal vragen en dilemma’s kregen voorgelegd. Daarna was het de beurt aan het publiek om hun stem uit te brengen. Hierbij kwam André Holterman nipt als winnaar uit de bus. Deze uitslag werd meegenomen door de vakjury om uiteindelijk tot dezelfde uitslag te komen als het aanwezige publiek. Juryvoorzitter Yvette Naaijkens gaf in haar juryrapport over André o.a. aan : “In de rol van bid director helpt hij de sales in het verbeteren van de strategie en winkansen en solution Owners in het aanscherpen van de solution. Je bent een sparringpartner voor sales. Door de ontwikkelingen op het vakgebied op de voet te volgen en hierop te anticiperen en reageren, win je van de concurrentie. Dat dit werkt, bewijzen zijn hoge close- en winrate.”
Na de prijsuitreiking en de afsluitende woorden van Daniel was het tijd om André te feliciteren met zijn overwinning en na te praten over de presentaties van de middag. Om een goede sfeerimpressie te krijgen van de middag zijn er een groot aantal foto’s gemaakt.
We streven erna om van elke fysieke en online bijeenkomst een verslag te produceren. Dit voor het geval leden niet in staat om bij de sessie aanwezig te zijn. Alle artikelen hebben we verzameld in één overzicht.