Blog SMA Voorzitter Pieter Paul Verheggen: Het belang van vertrouwen in commercie

Afgelopen week heb ik de voorzittersrol van de SMA tijdens de Algemene Ledenvergadering mogen overdragen aan de nieuwe voorzitter Daniel Fischer. De bestuurswissel vond op dezelfde locatie plaats als toen ik de voorzittershamer van de SMA overnam van mijn voorganger, Coen Bos; ALD Automotive in Hoofddorp. Tijd om terug te kijken op vier jaar SMA voorzitterschap.

De wereld is sinds ik het stokje over nam behoorlijk veranderd; in 2019 wonnen we (na 44 jaar!) met Duncan Laurence weer eens het Eurovisiesongfestival maar 4 jaar later kwamen we niet eens door de voorronde ……..  En in mei 2019 hadden we nog geen idee dat later dat jaar, ergens in november in het verre China het eerste geval gesignaleerd zou gaan worden van wat corona (Covid-19) is gaan heten en dat de wereld ruim 3 jaar in zijn greep heeft gehouden. En ook op salesgebied is er behoorlijk wat veranderd. Dat zie je bijvoorbeeld als je naar de branche kijkt waar ALD Automotive actief is: 4 jaar geleden telde Nederland 130.000 hybride of volledige elektrische personenauto’s. Nu zijn dat er dat er ruim 520.000!

De SMA heeft in de afgelopen jaren voor een belangrijk deel in het teken van corona gestaan. In maart 2020 waren we het laatste grote Sales event voordat het land in lock-down ging. Sindsdien hebben velen van ons remote vanuit huis leren werken en hebben Teams en Zoom geen geheim meer. En heeft de SMA haar dienstverlening vooral online weten om te zetten en de content weten uit te breiden; de nieuwe website die er aan komt is er een mooi voorbeeld van.

Wie onder de oppervlakte kijkt ziet dat de samenleving ook verder aan het veranderen is; op basis van de onderzoeken die we met Motivaction doen, kunnen we constateren dat met name het vertrouwen dat burgers en consumenten hebben in de politiek, de overheid, de pers, bedrijven en organisaties (zo ongeveer alles) aan het afnemen is. En of het nu gaat om de plannen van het kabinet om corona tegen te gaan, het aanpakken van de klimaatverandering, de berichtgeving door journalisten in de krant of de rechtvaardiging van de verhoogde winkelprijzen, steeds vaker laten consumenten en burgers van zich horen om aan te geven dat ze de intenties achter de maatregelen wantrouwen.

Ook ons commercie en sales vak heeft te maken met dit afnemende vertrouwen. De eerste tekenen zijn al duidelijk zichtbaar in de discussie over het gebruik van persoonsdata voor commerciële doeleinden door techreuzen als Google en Facebook; in hoorzittingen worden ze ter verantwoording geroepen over de omzet en winst die ze realiseren met data die eigenlijk niet van hen is maar van consumenten en burgers. Ook hier speelt wantrouwen een rol.

20190314 SMA Sales Event Opening Marit van Bohemen Pieter Paul VerheggenMaar er ligt ook een enorme kans voor sales en commercie om te laten zien dat het vertrouwen in de beroepsgroep terecht is. Door transparant te zijn en oprechte betrokkenheid te tonen voor wat de ‘koper’ nodig heeft. Wie in de afgelopen jaren de verkiezingen tijdens het Salesevent en het TenderManagement hebben gevolgd, heeft op het podium voorbeelden gezien van professionals die op zeer inspirerende wijze hier uiting aan hebben gegeven en het verschil hebben gemaakt. Niet alleen voor hun eigen organisatie maar juist ook voor de klant.

De SMA is hét podium in Nederland waar commercie en sales professionals ervaringen kunnen uitwisselen, inspiratie kan opdoen en van elkaar kan leren. En dat is met de grote uitdagingen waar we voor staan hard nodig.

Pieter Paul Verheggen Voorzitter SMA 2019-2023

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen