De impact van ChatGPT op commercie B2B stond centraal tijdens deze peergroup Commercieel Directeur. Eric Hartmans, Customer Engagement Consultant van Vodafone Ziggo was als expert bij de sessie aanwezig. We waren dit keer te gast bij Eric Fransen in Nieuw Vennep. Hij is Commercieel Directeur bij Inepro, een innovatieve ontwikkelaar van authenticatie-, betaal- en management systemen. Na het voorstelrondje gaf Eric Hartmans zijn definitie van ChatGPT. Hetgeen volgens hem een Artificial Intelligence Tool is dat geleerd heeft om slim naar gevonden teksten op het internet te zoeken en deze vertaalt naar een samenhangende tekst. Het is op basis van een toegevoegde image module eveneens in staat deze tekst om te zetten naar beeld. Ter voorbereiding van de sessie had Eric ChatGPT gevraagd waar de tool ingezet zou kunnen worden in het commerciële domein. Hij kreeg hierbij de volgende mogelijkheden:
- De interactie met klanten;
- Leadgeneratie;
- Het maken van markt – en concurrentieanalyses;
- Referenties van het bedrijf/dienst/product;
- Contentcreatie;
- Het maken van verkoopprognoses.
Hierna volgde een interessante dialoog tussen de aanwezigen en Eric. Hierbij kwamen de volgende punten voorbij:
- De privacy gevoeligheid waarbij :
- de tool momenteel in Italië verboden is wegens het weergeven van persoonlijke informatie van mensen;
- de verwerking van de gegevens op Amerikaanse servers plaatsvindt en men daar een ruimere privacy-wetgeving kent dan Europa;
- persoonlijke informatie op dit moment niet verstrekt mag worden en dat je dit bij een vraag te zien krijgt.
- Het gebruik waarbij :
- Het meest gebruiksvriendelijkst de webversie is;
- Het begint met het stellen van de goede vraag zodat je het goede antwoord gaat krijgen;
- De betaalde versie meer mogelijkheden biedt dan de gratis versie;
- De aangeleverde data gecontroleerd wordt op correctheid door dit op zoveel mogelijk plaatsen op het internet te checken. Daardoor zal op dit moment de aangeleverde tekst wel gecontroleerd moeten worden op juistheid. Er kunnen foutieve data zijn verzameld;
- Het alleen openbaar data betreft.
- De snelle adoptiegraad waarbij de tool zeven maanden geleden beschikbaar kwam en nu reeds op grote schaal door mensen en bedrijven wordt gebruikt.
- De voordelen
- 24 x 7 beschikbaar;
- Veelzijdig en goedkoop. Is nooit moe of ziek;
- Snelle en efficiënte antwoorden/gegevensverwerking;
- Constant verbetering;
- Kent geen emotie;
- Hoge nauwkeurigheid.
- De nadelen
- Heeft moeite met complexiteit;
- Is afhankelijk van gegevens, zowel bij de input als de output;
- Heeft een beperkt begrip en is niet creatief;
- Is minder flexibel dan een mens;
- Kent geen verantwoordelijkheid.
Om te laten zien wat het in de praktijk is, liet Teamleider Marketing van Inepro Niels Uiterdijk de deelnemers zien op welke manier hij ChatGPT gebruikt in zijn werk. Afsluitend kwam de groep tot de conclusie dat ChatGPT een ontwikkeling is die je moet omarmen omdat anders de kans groot is dat je bedrijf de boot mist. Men zag echter meer mogelijkheden als de eigen data vanuit het bedrijf hieraan toegevoegd kon gaan worden waardoor de teksten bedrijfseigen gemaakt kunnen worden. De aanwezigen zagen wel dat dit vanwege de dataverwerking in Amerika momenteel niet het geval kan zijn. Eric sloot af met de woorden: Het is en blijft een machine en geen mens. Ter lering en vermaak liet hij een filmpje zien over andere mogelijkheden op het gebied AI waarbij Google Assistent een afspraak bij de kapper maakt zonder tussenkomst van een persoon. Hierbij de link : Google Duplex: A.I. Assistant Calls Local Businesses To Make Appointments – YouTube
We streven erna om van elke fysieke en online bijeenkomst een verslag te produceren. Dit voor het geval leden niet in staat om bij de sessie aanwezig te zijn. Alle artikelen hebben we verzameld in één overzicht.