Binnen de B2B is de steeds nauwere samenwerking tussen Sales & Marketing een zeer belangrijke trend. In de huidige online wereld is het bijna onmogelijk als bedrijf om nog succesvol te zijn als deze samenwerking niet goed functioneert. Deze samenwerking is het onderwerp van een Round Table van SMA Oost. In de skybox van Asito in het stadion van Heracles zijn we met een aantal commercieel eindverantwoordelijken uit de regio Twente in gesprek gegaan over dit onderwerp. Enerzijds om hen de mogelijkheid te geven om hun ervaringen/uitdagingen op dit gebied met elkaar te delen en anderzijds om van elkaar te leren omdat men in totaal verschillende branches werkzaam is. Tijdens de interactieve sessie kwamen de volgende items voorbij:
- Om tot een goede samenwerking te komen is het belangrijk dat Sales & Marketing onder de verantwoordelijkheid van een Commercieel Directeur vallen. Hiermee voorkom je verschillende belangen;
- Maak in de samenwerking onderscheid tussen bestaande klanten en prospects aangezien de benadering van deze twee doelgroepen verschillend is. Je kunt niet alles over één kam scheren;
- Sales & Marketing moeten gezamenlijk verantwoordelijk worden voor de creatie van content
-
- Vaak zijn dit nieuwe werkzaamheden van Sales, ze moeten hierbij wel geholpen worden;
- Neem hierbij de uitdagingen/pijn van de klant als vertrekpunt;
- Voorkom dat de content productgedreven wordt;
- Verzamel data en/of inzichten zodat je in staat bent om de juiste actuele content aan te bieden. Dit is uiteraard eenvoudiger als je gebruik maakt van een webplatform. Indien je dit niet hebt moet deze kennis uit sales komen;
- Huur desnoods mensen in die bij de klant en/of de branche hebben gewerkt. Zij kunnen de juiste vertaalslag in de content maken;
- Laat Sales LinkedIn inzetten om de gecreëerde content te verspreiden zodat ze hiermee top-of-mind komen bij hun klanten;
- Vaak zijn dit nieuwe werkzaamheden van Sales, ze moeten hierbij wel geholpen worden;
- Onlangs heeft Young Sales Professional van het Jaar Glenn Timmer hierover een presentatie gegeven. Het artikel hierover is op onze site te vinden;
- Laat Marketing goed monitoren wat de geplaatste content oplevert. Wat werkt wel en wat werkt niet.
In de afsluiting gaven de meeste aanwezigen aan dat het op dit moment nog een zoektocht is om het een goede manier te vinden om deze nieuwe manier van werken in te vullen. Iedereen beseft echter wel dat dit toekomst van commercie in B2B gaat worden.