Op 26 April organiseerde SMA Oost een online kennissessie waarbij de aanwezige leden onderling hun kennis en ervaringen konden uitwisselen aan de hand van een interview met Henk Bloemers, Commercieel Directeur van de Graafschap. Dit betekent dat hij verantwoordelijk is in deze rol voor alle sponsorcontracten waarbij men zich grotendeels richt op het netwerk in de regio Achterhoek. In het eerste deel van het interview gingen we met hem in op de volgende items:
- De inrichting en werkwijze van de commerciële organisatie bestaande uit vier personen, waarvan een drietal accountmanagers en iemand die verantwoordelijk is voor alle business events van De Graafschap;
- De commerciële impact van het spelen in de Eerste Divisie ten opzichte van de Eredivisie, hetgeen bijna een verdubbeling van de omzet betekent. En dat het harder werken is om de sponsors aan je te binden als je een niveau lager speelt.
- Hun aanpak van de gevolgen van het spelen zonder publiek waarbij het persoonlijk contact met de sponsoren de leidraad werd. Om dit goed in te vullen hebben ze het commerciële team met twee personen uitgebreid en op een aantal creatieve manieren toch contactmomenten gecreëerd. Dit uiteraard binnen de mogelijkheden van de beperkende maatregelen;
- De leermomenten uit de afgelopen periode waarbij Henk aangaf te hebben geleerd dat ze niet iedereen over één kam hadden moeten scheren waardoor ze beter op de wensen van een ieder hadden kunnen inspelen;
- De wijze waarop men omgaat met sponsoren die compensatie vragen waarbij er gekeken werd naar oplossingen waarbij er geen out-of-pocket kosten worden gemaakt.
- Henk gaf aan dat er onderling veel business tussen de sponsoren gedaan wordt en dat het de rol van het commerciële apparaat van De Graafschap is om hierin te faciliteren en dat men veel intensieve contacten heeft met de andere betaald-voetbalorganisaties waar men eventueel van zou kunnen leren.
In het tweede deel van de sessie werd de groep in vieren gedeeld waarbij van gedachten werd gewisseld hoe iedereen door de afgelopen periode is gekomen en hoe men is omgegaan met het niet kunnen leveren van diensten in deze uitdagende tijd. In de terugkoppeling kwamen de volgende punten naar voren :
- Onder invloed van COVID-19 maatregelen zag men een verschuiving van de behoefte van klanten waarop men moest reageren met creatieve oplossingen zoals bv. bij klanten die moesten betalen voor iets dat ze niet konden afnemen te compenseren door een verlenging van het contract aan te bieden. Of budgetneutraal andere werkzaamheden uitvoeren;
- In de eerste lock-down viel bij de meeste organisaties de business volledig stil en waren er ook de nodige leveringsproblemen wegens het niet beschikbaar zijn van grondstoffen. In de 2e en 3e lockdown is de business in de meeste branches gewoon doorgegaan;
- Verschillende deelnemers hebben in de afgelopen periode ingezet op een stuk verbreding van hun dienstverlening zodat ze minder afhankelijk werden van de meer beperkte dienstverlening en beter op de toekomst voorbereid zullen zijn.
Ter afsluiting werd er nog stil gestaan bij de wijze waarop een eventuele sponsor rendement uit zijn contract kan halen waarbij de kern was dat men er zelf ook in moet investeren en ervoor moeten zorgen jouw wensen bij het commerciële apparaat bekend zijn.
Klik hier voor overige verslagen uit de regio.