27-01-2016, SMA Groningen : Masterclass over Personal Branding

De eerste bijeenkomst van het nieuwe jaar, waren we wederom te gast bij ons partner Noordlease. Ondanks de concurrentie van verschillende nieuwjaarsbijeenkomsten, konden we rekenen op een hoge opkomst. Meer dan 30 Sales Professionals hadden de weg gevonden naar deze schitterende locatie. Alvorens met het programma te beginnen, konden we wederom genieten van een zeer goed verzorgde Chinese dinerbuffet. De aanwezigen hadden hierdoor ruim de tijd om met elkaar te netwerken. Nadat iedereen aanwezig was, gingen we vervolgens naar de zaal. Goeran de Pater, voorzitter van SMA Noord, opende de bijeenkomst en kondigt daarbij Tom Klinker van Academyconsulting als spreker aan.

Betekenis sociale media

 

Tom Klinker spreekt deze avond, over personal branding en social media-marketing. Voorafgaand aan de bijeenkomst 20160127 SMA Groningen Sales Café Personal Branding Peter Vernimmenheeft hij informatie over de deelnemers opgezocht op internet. Hij toont foto’s van de deelnemers, regelmatig tot verbazing van de betreffende persoon. De foto’s die hij laat zien, zijn openbare foto’s van internet. Op de vraag: “Zou je een mobiele telefoon willen hebben?” zou vijftien jaar geleden een ander antwoord zijn gevolgd dan vandaag zegt Tom Klinker: bellen kun je thuis doen. Hij beschouwt sociale media als een nieuwe manier van communiceren met elkaar. Hij verwacht dat deze manier van communiceren transparant blijft, als opvolger van de typemachine, de telefoon en de fax. Dit is de evolutie van het communiceren. De ontwikkelingen zijn echter zo snel gegaan dat het lastig is om er grip op te houden.

SMA Noord 27 januari Sales Café Personal Branding Goeran de Pater Tom Klinker Rene van der Laan Jesse TerpstraTom geeft aan dat er bij gebruik van een sociaal medium gekeken moet worden of de doelgroep er zich op bevind en/of het bij jou als gebruiker past. Er ligt zeker potentieel, en als je die kunt omarmen, wordt het een need to have. Alle aanwezigen in de zaal blijken een profiel te hebben op LinkedIn en velen zitten ook op Facebook. Enkelen hebben een Twitter-account. Er bestaan meer platforms, die soms minder bekend zijn. Voorbeelden zijn RSS, een manier om automatisch op de hoogte gesteld te worden van nieuwe artikelen op websites die je belangrijk vindt, Delicious om eigen favorieten met anderen te delen, e-blog voor weblogs en natuurlijk YouTube voor filmpjes. Deze lezing beperkt zich tot netwerken.

Tom Klinker benadrukt dat voorafgaand aan het gebruik van sociale media de startvraag beantwoord moet worden wat het doel is dat je met je sociale netwerk wilt bereiken. Een doel formuleren geeft de mogelijkheid om je daarop in te richten. Als de doelgroep op LinkedIn zit en niet op Twitter, wordt de doelgroep niet bereikt met Twitter. Het netwerk moet passen bij jezelf als persoon. Op internet is alles afhankelijk van interpretatie. Het is belangrijk om de interpretatie zo te sturen dat je jouw waarheid creëert. Als iemand een half profiel aanmaakt waarbij de kijker niet een juist beeld krijgt, verschuiven de aandacht en focus snel naar een ander beeld, bijvoorbeeld dat van een concurrent. Een belangrijk advies is daarom: doe het goed of doe het niet.

Starten online netwerken

 

Er zijn verschillende redenen om met online netwerken te beginnen, bijvoorbeeld: het vergroten van de vindbaarheid, het delen van kennis en het creëren van een transparant professioneel netwerk.

Vindbaarheid

De informatie via Google dient je verhaal te bekrachtigen, benadrukt Tom Klinker. Het is belangrijk om naar boven te 20160127 SMA Groningen Sales Café Personal Branding Tom Klinkerkomen als men jouw product of jouw oplossing zoekt. Op internet wordt vaak bekeken welke naam naar boven komt, want veel mensen kijken naar de persoon: ken je de persoon en wil je daar zaken mee doen? Zelf wil hij van iemand een goed LinkedIn-profiel zien en hij vindt het irritant als hij van iemand geen foto kan vinden. Belangrijke kernbegrippen zijn dat de informatie consequent moet zijn en de focus helder. Kruip in de gedachten van de doelgroep. Dit bevordert de vindbaarheid. Het is interessant om via sociale media kennis te delen, zoals projecten die je gedaan hebt.

Tom Klinker adviseert om niet te hoog van de toren te blazen op internet. Offline blijft altijd bestaan naast online en dat moet goed met elkaar matchen. Wanneer iemand op Google geen informatie vindt die het offline-verhaal bekrachtigt, veroorzaakt dat twijfel. Andersom is het zo dat een persoon die op basis van opgeblazen gegevens wordt uitgenodigd in de praktijk door de mand zal vallen.

Kennis delen, acquisitie

Als iemand oprecht vertelt waar hij mee bezig is, kan dat wervend werken. Als je iemand zoekt, ga je googlen of zoeken via YouTube. Bij de zoekresultaten kijk je op de eerste en mogelijk nog op de tweede pagina en verder niet, afhankelijk van het belang. Meestal blijft het beperkt tot de eerste pagina en anders wordt de zoekterm aangepast. De eerste pagina van de website die de bezoeker opent, wordt gescand: wat is het eerste gevoel, staat er voldoende tekst, is er een handig menu? Dan gaat de bezoeker lezen en daarop acteren: verder lezen, contact zoeken of wegklikken. Deze manier van werken geldt ook voor LinkedIn: scannen, een beeld krijgen en blijven hangen op een interessant stukje tekst. Je volledige LinkedInprofiel schrijf je voor twee personen: voor jezelf en voor Google. Verder leest niemand het hele profiel. De content is gegenereerd om gevonden te worden. Als je klein en compact bent, heb je weinig kans om naar voren te komen. Hij adviseert om de juiste woorden waarop je gevonden wilt worden vaak te gebruiken en op meerdere plekken te laten terugkomen.

Zorg voor een transparant professioneel netwerk

Mensen die aan elkaar gelinkt zijn, kunnen door elkaars contacten kijken. Je kunt de vraag stellen of iemand je wil introduceren bij een interessant contact. Zo wordt netwerken heel praktisch. Hij begrijpt niet dat mensen hun profiel afschermen. Mensen die dat doen, begrijpen de waarde ervan niet.

Het is de bedoeling dat alles wat online bestaat van jou, verwijst naar jou. Tom Klinker benadrukt om elk persoonlijk stukje tekst daarbij te benutten. In het logo onder de e-mail kan ook de verwijzing naar LinkedIn staan. Deze signalen versterken en ondersteunen je merk. Daarom vindt Tom dat je niet alleen moet focussen op corporate identity maar ook op personal identity. Een bedrijf creëert zo ambassadeurs. Ieder moet voor zichzelf nadenken waarop hij gekend wil worden. Denk na over je functies en taken. Dan kunnen mensen je daarop googlen.

Na de inspirerende woorden van Tom, nam Goeran vervolgens het woord weer over. Uiteraard bedankte hij Tom voor de gehouden presentatie en overhandigde hem de bekende SMA-prosecco. Daarna vroeg hij nog even speciale aandacht voor het aanstaande Sales Event, op 10 maart in Huis ter Duin. Dit jaar zou het wat hem betreft een zeer speciale bijeenkomst worden, en hij vroeg Wietze Zijlstra om even te gaan staan. Wietze stond bij iedereen bekend als de winnaar van de Young Sales-verkiezingen van SMA Noord. Goeran kon melden dat het Wietze gelukt was, na een aantal spannende voorrondes door te dringen tot de finale van de landelijke verkiezingen. Een presentatie waarvan Goeran, aangaf erg trots op te zijn. Hij wenste Wietze veel succes en vroeg de aanwezigen om allemaal naar het event te komen in Noordwijk, zodat we deze jonge noordelijke salesprofessional, de volledige steun uit het noorden konden geven. Daarna slot hij de bijeenkomst af, en gingen de aanwezigen verder met onze gebruikelijke netwerkborrel.

De presentatie van Tom Klinker is op onze website te vinden

Sales motto's

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen