Op 28 november waren we vanuit SMA Midden te gast bij de leverancier van multi-room audio systemen, Sonos in Hilversum. We waren te gast op hun hoofdkantoor, wat de voormalige huisvesting was van de NCRV was. Gezien de hoge opkomst van meer dan 30 personen, was er veel interesse onder de leden van de SMA, om te horen hoe deze Amerikaanse organisatie hun commercie had ingericht. Voordat we begonnen met hun presentatie was er eerst voldoende tijd voor de aanwezigen om te netwerken en te genieten van een goed verzorgd avondbuffet. Nadat iedereen gearriveerd was, opende voorzitter van SMA Midden, Manon Onrust, de bijeenkomst door iedereen van harte welkom te heetten. Daarna ga ze het woord aan Vincent Hollaar. Hij is de Sales Director, en daarmee werkzaam op het 200 personen tellende Europees hoofdkantoor.
Turn silent homes into soulful home
In zijn opening gaf Vincent direct een inkijkje in de samenstelling van zijn commerciële organisatie 7 personen, waarbij elke persoon een deel van Nederland afdicht. Daarna volgde een introductie van het merk Sonos en de bijbehorende brand strategie. Bij dat laatste werd stilgestaan bij de context, zoals de why, missie, publiek en belofte van Sonos. Hetgeen alle leidde tot de volgende strategie : “Turn silent homes into soulful homes”. Sonos vult dit o.a. in door het organiseren van verschillende soorten evenementen zoals kleinschalige concerten, workshops, tentoonstellingen en klantenpanels. Tevens zijn er sinds kort een wereldwijd een drietal eigen inspiratiepunten van Sonos, waarbij er eentje in Amsterdam staat. Met mogelijkheden voor events, partners en klanten. In de communicatie speelt uiteraard social media een grote rol. Instagram, is één van de belangrijkste kanalen.
Vincent ging vervolgens in op de denkwijze waarop de multi-room audio systemen zijn gebaseerd, waarbij de duidelijke integratie met o.a. Alexa van Amazon naar voren kwam. In het laatste gedeelte, vlak voor de demo’s liet Vincent nog een aantal spetterende commercials zien. De groep werd vervolgens in tweeën gedeeld, waarbij elke groep twee demo’s onderging. Deene demo had voornamelijk met integratie van Sonos met visuele apparatuur, waardoor je een complete thuis bioscoop kon gaan inrichten. De andere demo had meer betrekking op hetgeen juist daarvoor was verteld, namelijk de goede integratie met Alexa.
Rockstar-programma
Na een korte pauze gingen we verder met het tweede gedeelte van de inspirerende avond. Hierbij was er veel aandacht bij de commerciële werkwijze van Vincent en zijn team. In het eerste deel werd stil gestaan bij de retailers, waarbij de unieke manier van samenwerken naar voren kwam. Vincent lichtte dit toe aan de hand van de samenwerking met Bijenkorf, waarbij ze een volledige huiskamer hadden nagebouwd en waarin hostess van Sonos stonden. Hetgeen hen zeker geen windeieren had gelegd. Tevens werd het Rockstar-programma toegelicht. Een geniaal bedacht loyaliteitsplan voor de medewerkers van de retailers, waarbij je kon doorgroeien van bandmember tot aan de hoogste status van rockstar. Dit op basis van een puntensysteem.
In het laatste deel van zijn verhaal ging Vincent verder in op de samenwerking op het internet. Hierbij kwam wederom duidelijk naar voren, dat de regie van hetgeen Sonos bij partijen als Fonq, Wehkamp en Bol.com deed, stevig in handen van henzelf zat. Hierdoor krijg je een eenduidige uitstraling bij elke partij, hetgeen de beeldvorming over Sonos weer ten goede komt. Als afsluiting bracht Vincent nog een stelling ter sprake. Sonos is namelijk op zoek naar unieke locaties/momenten waarop men Sonos onder de aandacht wilde brengen. Hier kwamen een aantal verrassende suggesties uit naar voren. Manon bedankte vervolgens Vincent voor zijn inspirerende verhaal, en wees de aanwezigen op de eerstvolgende bijeenkomst van de SMA in 2018. Hierna was er nog volop de ruimte om over hetgeen de aanwezigen net hadden gehoord na te praten. Dit uiteraard onder het genot van een goed verzorgd hapje en drankje.