Blog week 20 : Veilig weer terug naar het werk

20200511 SMA Blog Marjolein van de VeerdonkVanaf mijn thuiswerkplek, aan de eettafel, ben ik druk bezig met het beantwoorden van diverse mails en het afronden van virtuele meetings. Terloops kijk ik naar mijn telefoon en zie dat nu.nl zojuist een bericht heeft geplaatst: “Lockdown tot 19 mei, basisscholen 11 mei open en geen evenementen in de zomer. De beperkende maatregelen die van kracht waren tot 28 april worden verlengd tot en met 19 mei…”

Ik ben lamgeslagen, 19 mei. Dat is nog een paar weken. Gelijk denk ik aan de consequenties voor de economie, de samenleving, maar ook voor ons bedrijf. De gevolgen voor de economie zijn enorm; ondernemers staan onder druk, de overheid stelt een ongekend bedrag beschikbaar om bedrijven overeind te houden. Het raakt ons als HR-dienstverlener ook direct in het hart van onze dienstverlening. De weg terug naar ‘business as usual’ vraagt nog veel van iedereen. Steeds meer komt het besef dat we bewegen naar een nieuwe realiteit. De wereld van werk zal er na Corona absoluut anders uit zien, het verandert ons perspectief.

Goede Balans

 

Tot vijf weken terug probeerde ik 1 dag per week vanuit huis te werken. De andere vier dagen was ik veelal bij onze opdrachtgevers te vinden en op ons hoofdkantoor in Diemen. Dat betekende heel regelmatig in de file op de A4 tussen Den Haag en Amsterdam. Enigszins gedwongen ben ik gaan inzien dat we veel meer op afstand kunnen doen dan ik dacht. Met een aantal positieve effecten: de luchtvervuiling neemt aanzienlijk af, minder brandstofkosten, minder reistijd. Het milieu haalt letterlijk opgelucht ‘adem’. De fysieke contacten mis ik oprecht. En de ideale nieuwe wereld zal dus wat mij betreft een goede balans moeten zijn tussen virtueel en real life contact.

Versoepelen maatregelen

 

Komende weken duurt de intelligente lockdown in Nederland nog voort. Maar elders in de wereld zien we de eerste tekenen van het stapsgewijs versoepelen van de maatregelen, waarbij organisaties op zoek zijn naar een veilige terugkeer van hun werknemers naar de vertrouwde werkplek. Maar hoe doe je dat? De stap naar de intelligente lockdown is veel eenvoudiger gemaakt dan een gefaseerd terugkeren naar een ‘anderhalve meter maatschappij’. Er zijn reeds waardevolle best practices te delen hoe men in Zuid-Korea, Singapore, Spanje en Italië medewerkers ondersteunt in een veilige terugkeer naar de werkplek. Om de economische impact zoveel mogelijk te beperken, dient de arbeidsmarkt en al haar stakeholders zich zo snel mogelijk aan te passen aan de nieuwe realiteit waar ‘social distancing’ een integraal onderdeel gaat zijn van alle werkprocessen.

 

Het draait om mensen

 

Wat essentieel is in dit proces is dat wij beseffen dat deze crisis volledig om mensen draait. Hoe zij reageren en zich gedragen ten tijde van een crisis is allesbepalend. Het gaat er in feite niet om hoe snel en in welke mate we de huidige restricties kunnen versoepelen, maar hoe we iedereen kunnen aanmoedigen slim met de situatie om te gaan en zijn/haar gedrag hierop aan te passen en verantwoordelijkheid te nemen. Als je bijvoorbeeld naar Zweden kijkt waar de horeca nog steeds open is, zie je toch dat de omzet in die sector 80% is afgenomen. Dit komt door de cultuur in Zweden waar men van oudsher de adviezen van de overheid strikt opvolgt. Het gaat er dus niet alleen om dat wij mensen waarschuwen. Maar juist om het creëren van een cultuur waarin men de juiste beslissingen neemt. Dat bepaalt uiteindelijk hoe snel wij deze crisis achter ons kunnen laten.

Krachten bundelen

 

Ik vind het mooi om te zien hoe ManpowerGroup de krachten samen met Randstad en Adecco bundelt. Diverse werkgevers en vakbonden zijn gevraagd zich aan te sluiten bij deze alliantie: ‘safely back to work in the new normal’. Juist in gezamenlijkheid zijn wij in staat een aanzienlijke bijdrage te leveren en bedrijven te ondersteunen bij het zo veilig mogelijk opschalen. Deze crisis overwinnen we alleen door met elkaar samen te werken. ManpowerGroup doet er alles aan om flexmedewerkers te behouden, op te leiden en door te betalen, ook als er even geen werk is. We willen deze talentvolle krachten aan ons binden, want ze zijn straks weer keihard nodig. Zelf werk ik al 25 jaar in de HR-dienstverlening en dacht dat ik vrijwel alle situaties wel een keer voorbij had zien komen. Maar dit is ook voor mij nieuw. Men zegt wel eens ‘never waste a good crisis’. Het is een tijd waarin we ook weer heel veel leren, creatief worden, innovaties laten zien. Deze wendbaarheid en de bereidheid om ons samen sterk te maken, zorgen ervoor dat we deze crisis onder controle krijgen.

Worstelt jouw organisatie ook met de vraag hoe je medewerkers weer veilig naar hun werkplek kunt begeleiden? Bel mij dan gerust. Ik denk graag mee. Laat het maar snel 19 mei worden, dan kunnen we samen stapsgewijs safely back to work in the new normal.

Marjolein van de Veerdonk

Commercieel Directeur Manpower Group Nederland

marjolein.van.de.veerdonk@manpowergroup.nl

 

Mocht je geen lid zijn van de SMA en onze maandelijkse blog willen ontvangen, laat dan hieronder jouw gegevens achter.

 

Aanmeldformulier maandelijkse blog

 

 

Sales motto's

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen