30/03/2023, Peergroup : Het aantrekken en behouden van jong talent

20230330 PG Commercieel Directeur I3D-netHet aantrekken van jong talent en vooral deze weten te behouden is het thema dat centraal stond bij de peergroup Commercieel Directeur. Wij waren deze bijeenkomst te gast bij Bart Kemps, Chief Commercial Officer bij i3D.net. Een hosting- en netwerkprovider met een eigen datacenter in de Van Nelle fabriek in Rotterdam en in het voormalige CBS kantoor in Heerlen. Dit Rotterdamse bedrijf is onderdeel van gamebouwer Ubisoft en heeft wereldwijd 46 locaties. Op hun platform zijn jaarlijks +/- 800.000.000 gebruikers actief. Bij i3D.net werken veel jonge mensen en Bart heeft tijdens een interactieve sessie hun manier van werken gedeeld. Daarnaast was er voldoende ruimte voor de aanwezigen om hun eigen ervaringen met de groep te delen. Hieronder staan de belangrijkste punten die gedurende de avond aan bod zijn gekomen:

  • Geef jong talent voldoende vrijheid.
    • Geef flexibiliteit in de manier en het tijdstip waarop het werk gedaan wordt;
    • Faciliteer een goede werkomgeving voor zowel thuis als op kantoor;
      • Hierdoor kan men werken waar en wanneer men wil;
      • Leg geen verplichte keuze op qua merk of type device;20230330 PG Commercieel Directeur Hidde de Vries Eric Fransen Gijs Derks
      • Bespaar niet op hardware.
    • Zorg voor een “onbeperkt” opleidingsbudget.
      • Jong talent wil zich graag ontwikkelen en selecteert daarop de werkgever;
      • Opleiding moet werkgerelateerd zijn;
      • Zorg voor een studieovereenkomst.
    • Stel spelregels op;
      • Hoe om te gaan met verplichte bijeenkomsten op kantoor;
      • Doe een beroep op de professionaliteit van mensen;
      • Spreek mensen aan op afwijkend gedrag;
      • Besef dat nee ook een antwoord is.
  • Geef jong talent het gevoel dat ze belangrijk zijn en dat ze er toe doen.
    • Zorg voor ownership bij jong talent waardoor de intrinsieke motivatie en betrokkenheid wordt verhoogd.
      • Dit zorgt voor het verschil tussen een opdracht uitvoeren of het tot een succes maken;
      • Werk vanuit Bottom up Decision Making;
      • Vraag rond wat men echt belangrijk vind en anticipeer hierop;
      • Wees zo transparant mogelijk.
    • Creëer een platform waarop mensen ideeën of andere zaken kenbaar kunnen maken en laat duidelijk zien wat ermee gebeurt.
      • Probeer aan de meeste zaken invulling te geven;
      • Bij het niet invullen van een idee/voorstel zorg voor duidelijke en eerlijke communicatie.
    • Besef dat salaris niet meer het belangrijkste is bij jong talent.
      • Zorg voor verrassende en afwijkende extra’s. Hierdoor wordt het lastiger om werkgevers met elkaar te vergelijken. Denk hierbij aan:20230330 PG Commercieel Directeur Bart Kemps
        • Maandelijkse pakketten voor de medewerkers met telkens een ander thema;
        • Personal coach bij de sportschool faciliteiten op kantoor;
        • Voedingsconsulent aanbieden.
    • Vier successen, verjaardagen en jubilea.

De conclusie die na afloop door de aanwezigen werd getrokken was dat er niets nieuws onder de zon is maar dat de nuances anders liggen. In het verleden waren dergelijke punten ook belangrijk. Het grote verschil ten opzichte van vroeger is dat de wereld is veranderd waardoor het voor mensen veel drukker is en jong talent veel keuzes moet maken. Door deze ontwikkeling is het goed om de dialoog met hen aan te gaan om zo te achterhalen wat voor hen belangrijk is. Hierdoor laat je als werkgever zien dat je verbinding wil maken. Ofwel, wees gewoon een normaal bedrijf waarbij mensen zich geen nummer voelen. Bart’s afsluitende tip was : “Het is nooit te laat om te beginnen” waarbij hij aangaf dat het door het management van het bedrijf moet worden omarmd en uitgedragen. Dat is de manier om een cultuurverandering door te voeren en daarmee jong talent aan je te binden.

We streven erna om van elke fysieke en online bijeenkomst een verslag te produceren. Dit voor het geval leden niet in staat om bij de sessie aanwezig te zijn. Alle artikelen hebben we verzameld in één overzicht.

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen