Het aantrekken van jong talent en vooral deze weten te behouden is het thema dat centraal stond bij de peergroup Commercieel Directeur. Wij waren deze bijeenkomst te gast bij Bart Kemps, Chief Commercial Officer bij i3D.net. Een hosting- en netwerkprovider met een eigen datacenter in de Van Nelle fabriek in Rotterdam en in het voormalige CBS kantoor in Heerlen. Dit Rotterdamse bedrijf is onderdeel van gamebouwer Ubisoft en heeft wereldwijd 46 locaties. Op hun platform zijn jaarlijks +/- 800.000.000 gebruikers actief. Bij i3D.net werken veel jonge mensen en Bart heeft tijdens een interactieve sessie hun manier van werken gedeeld. Daarnaast was er voldoende ruimte voor de aanwezigen om hun eigen ervaringen met de groep te delen. Hieronder staan de belangrijkste punten die gedurende de avond aan bod zijn gekomen:
- Geef jong talent voldoende vrijheid.
- Geef flexibiliteit in de manier en het tijdstip waarop het werk gedaan wordt;
- Faciliteer een goede werkomgeving voor zowel thuis als op kantoor;
- Zorg voor een “onbeperkt” opleidingsbudget.
- Jong talent wil zich graag ontwikkelen en selecteert daarop de werkgever;
- Opleiding moet werkgerelateerd zijn;
- Zorg voor een studieovereenkomst.
- Stel spelregels op;
- Hoe om te gaan met verplichte bijeenkomsten op kantoor;
- Doe een beroep op de professionaliteit van mensen;
- Spreek mensen aan op afwijkend gedrag;
- Besef dat nee ook een antwoord is.
- Geef jong talent het gevoel dat ze belangrijk zijn en dat ze er toe doen.
- Zorg voor ownership bij jong talent waardoor de intrinsieke motivatie en betrokkenheid wordt verhoogd.
- Dit zorgt voor het verschil tussen een opdracht uitvoeren of het tot een succes maken;
- Werk vanuit Bottom up Decision Making;
- Vraag rond wat men echt belangrijk vind en anticipeer hierop;
- Wees zo transparant mogelijk.
- Creëer een platform waarop mensen ideeën of andere zaken kenbaar kunnen maken en laat duidelijk zien wat ermee gebeurt.
- Probeer aan de meeste zaken invulling te geven;
- Bij het niet invullen van een idee/voorstel zorg voor duidelijke en eerlijke communicatie.
- Besef dat salaris niet meer het belangrijkste is bij jong talent.
- Zorg voor ownership bij jong talent waardoor de intrinsieke motivatie en betrokkenheid wordt verhoogd.
-
-
-
- Maandelijkse pakketten voor de medewerkers met telkens een ander thema;
-
-
-
-
-
- Personal coach bij de sportschool faciliteiten op kantoor;
-
-
-
-
-
- Voedingsconsulent aanbieden.
-
-
-
- Vier successen, verjaardagen en jubilea.
De conclusie die na afloop door de aanwezigen werd getrokken was dat er niets nieuws onder de zon is maar dat de nuances anders liggen. In het verleden waren dergelijke punten ook belangrijk. Het grote verschil ten opzichte van vroeger is dat de wereld is veranderd waardoor het voor mensen veel drukker is en jong talent veel keuzes moet maken. Door deze ontwikkeling is het goed om de dialoog met hen aan te gaan om zo te achterhalen wat voor hen belangrijk is. Hierdoor laat je als werkgever zien dat je verbinding wil maken. Ofwel, wees gewoon een normaal bedrijf waarbij mensen zich geen nummer voelen. Bart’s afsluitende tip was : “Het is nooit te laat om te beginnen” waarbij hij aangaf dat het door het management van het bedrijf moet worden omarmd en uitgedragen. Dat is de manier om een cultuurverandering door te voeren en daarmee jong talent aan je te binden.
We streven erna om van elke fysieke en online bijeenkomst een verslag te produceren. Dit voor het geval leden niet in staat om bij de sessie aanwezig te zijn. Alle artikelen hebben we verzameld in één overzicht.