30-09-2015, SMA Zwolle : Masterclass Body Language

SMA Noord en Oost hebben de handen in één geslagen, hetgeen ervoor gezorgd heeft dat op 30 september 2015, de eerste bijeenkomst in Zwolle heeft plaatsgevonden. Dit betrof een Sales Café, waarbij het onderwerp Body Language was. Deze bijeenkomst vond plaats bij één van onze partners, namelijk het Deltion College. De meer dan 40 aanwezigen werden allerhartelijks ontvangen door leerlingen van dit opleidingsinstituut. De studenten waren in opleiding voor een baan in de horeca, waardoor het mes letterlijk en figuurlijk aan twee kanten sneed. De aspirant horeca medewerkers konden hetgeen ze de afgelopen periode hadden geleerd in de praktijk brengen en de aanwezige SMA-leden konden heerlijk genieten van een aantal culinaire hoogstandjes. Uiteraard was er daardoor voldoende ruimte om te netwerken en elkaar beter te leren kennen.

SMA Noord 30 september 2015 Sales Café Body Language Ton DonderwinkelNadat iedereen naar de zaal was gegaan, waar de presentatie werd gehouden, opende Ton 20150930 SMA Zwolle Sales Café Body Language Ton DonderwinkelDonderwinkel de bijeenkomst. De voorzitter van SMA Oost heette vervolgens iedereen welkom en bedankte in zijn openingswoord het Deltion College dat ze dit mogelijk hadden gemaakt. Vervolgens nam Cor Dijks het woord. Cor is in het dagelijks leven de sectordirecteur Economie en Dienstverlening bij het Deltion College. Hij benadrukte eveneens de prettige samenwerking met de SMA, en gaf vervolgens een inkijkje in de mogelijkheden die het Deltion College leerlingen kon bieden. Na deze aftrap was het de beurt aan, de spreker van de avond, Michiel Andreae. In zijn introductie gaf Michiel aan dat hij Body Language Coach was en dat hij zich in deze gespecialiseerd had in sales en wat het voor professionals in dit vakgebied betekent.

In zijn opening liet Michiel een foto van Robert Kennedy en Richard Nixon zien. Beide zaten op een stoel, en hij vroeg de aanwezigen, wat voor signalen beide gaven met de houding die ze hadden aangenomen. Vervolgens gaf hij aan dat dit eerste debat op TV medebepalend was geweest voor de overwinning van Kennedy, en dat er volgens een behoorlijk tijd geen debat meer geweest was, omdat president-kandidaten bang waren dat ze verkeerde signalen zouden afgeven. Vervolgens kwam Michiel met een aantal feiten over non-verbale communicatie, te weten:

  • 60 % van onze communicatie is non-verbaal
  • Bij onze lichaamstaal zijn de gekozen toon en kleding van zeer groot belang
  • Non-verbale communicatie is 12x krachtiger dan verbale communicatie
  • Kinderen hebben 400 verschillende expressies, nadat je de opleidingen voltooid hebt, zijn dit er nog maar 100.

Eerste indruk

 

Vervolgens werd er stil gestaan bij de eerste indruk, die mensen maken. Michiel maakte de aanwezigen duidelijk dat dit tegenwoordig niet meer het moment is dat we elkaar voor de eerste keer fysiek zien. Dit is echter de foto, die wordt gebruikt bij Social Media. Bijna iedereen kijkt, eerst naar het profiel op LinkedIn. De meeste mensen staan er daar niet 20150930 SMA Zwolle Sales Café Body Language Michel Andreaebij stil, dat hiermee al een eerste indruk ontstaat. Zijn advies was, om goed na te denken over wat voor indruk je wilt maken met de foto. Wil je benaderbaar en vriendelijk overkomen, of wil je jezelf juist als een leider laten zien. Uiteraard geldt dit ook voor jouw voorkomen in de fysieke wereld. In beide werelden wordt binnen 20 seconden de eerste indruk bepaald, en het kost veel tijd, energie en moeite om deze weg te nemen. Vervolgens gaf Michiel aan dat er, bij de eerste indruk, door mensen altijd veel naar de handen wordt gekeken. Dit is nog een overblijfsel uit het verleden, omdat deze in de historie voor zelfverdediging werden gebruikt. Indien je deze dus goed weet te gebruiken, kun je ze zelfs inzetten om vertrouwen mee op te wekken. Zijn advies was, om dus goed na te denken over de wijze waarop je dit wilt inzetten.

Na deze lessen over het inzetten van jouw handen, stond Michiel stil bij de handdruk. Een eveneens allesbepalende middel om tot een goede eerste indruk te komen. Zijn advies was om een handdruk altijd verticaal, droog en stevig te doen. Een te krachtige handdruk, geeft volgens zijn visie meestal niet de gewenste indruk. Een goede handdruk staat volgens hem gelijk aan een conversatie van drie uur, waarin je probeert om je zelf neer te zetten. Twee andere tips waren, om enerzijds goed oogcontact te hebben met je gesprekspartner en anderzijds, dat het goed was om de gesprekspartner op een juiste manier aan te raken. In beide gevallen wordt er door de hersenen een stofje, oxytocine, aangemaakt wat mensen een prettig gevoel van verbondenheid geeft.

Micro-sexpressie

 

Michiel eindigde zijn presentatie door een zevental micro-expressies te bespreken. Hij noemde dit lekkages van het gezicht, waardoor je de emotie van je gesprekspartner goed kon waarnemen. Het lastige hierbij is dat het soms maar kleine momenten zijn waarop dit te zien is. Mensen zijn immers goed getraind, om dit juist niet te laten zien. Ze zijn er echter altijd. De zeven expressie zijn:

  1. Angst
  2. Woede
  3. Geluk
  4. Minachting
  5. Verrassing
  6. Walging
  7. Verdriet

20150930 SMA Zwolle Sales Café Deltion College Sander BenninkIn zijn slotwoord stond Michiel nog even stil bij de power pose, en hoe je daar op een goede manier mee om kon gaan. Na deze inspirerende en enthousiaste woorden, nam Ton Donderwinkel opnieuw het woord. Hij bedankte Michiel, en wees de aanwezigen op de volgende bijeenkomsten. Vervolgens ging iedereen aan het netwerken, op de gebruikelijke SMA-borrel.

Sales motto's

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen