Tijdens het Sales Event in Noordwijk kwamen de eerste Corona berichten in Nederland net binnen. Inmiddels is de hele wereld volledig in de ban van Corona en wordt er nauwelijks meer over iets anders gepraat. In onzekerheid wachten we op de ontwikkelingen ten aanzien van de verspreiding van het virus. In korte tijd is er in ons leven meer veranderd dan we ooit voor mogelijk hadden kunnen houden. Het is als een onwerkelijke droom die, iedere ochtend wanneer we wakker worden, weer de realiteit blijkt te zijn. Een werkelijkheid waarmee we voorlopig onvermijdelijk moeten “dealen”. Hele sectoren vallen om, velen verliezen hun baan of hun business en schulden stapelen zich in een snel tempo op.
Maar juist in deze crisistijd kun je als werkgever ook laten zien wat je écht waard bent voor je medewerkers. Gericht op het creëren van vertrouwen, duidelijk maken waar het om gaat en wat er moet gebeuren. Dat is belangrijk in tijden van crisis. Bén je er nu voor medewerkers? Geef je aan dat zij ertoe doen en dat je hen heel hard nodig hebt om samen uit deze crisis te komen? Voelen medewerkers zich meer of juist minder verbonden met de organisatie? Weet je een gevoel van trots en vechtlust (of veerkracht!) bij hen aan te wakkeren? Weet je het commitment naar de organisatie te versterken ondanks de grote onzekerheid die ons nog te wachten staat? De manier waarop je nu besluit om leiding te geven en de keuzes die je daarin maakt, zal medewerkers, ook na de Corona crisis, nog lang bijblijven.
Het “Nieuwe Gewoon”
In de thuiswerk situatie waarin we zitten, is het extra belangrijk om maximaal contact te houden: Bij Luke besteden we daarom veel aandacht aan verbinding door dagelijks digitaal de dag te beginnen, e-koffiedrinken en e-borrels te organiseren, app-groepen, een Pub quiz, @flowerboostchallenge, e-bootcampen en videootjes rond te sturen die laten zien hoe iedereen er thuis erbij zit. Het lijkt soms wel alsof we nu meer en dieper contact met elkaar hebben dan ooit. We realiseren ons des te meer hoe hard we elkaar nodig hebben iedere dag en zo helpen we elkaar door deze crisis heen.
Recruitment in deze tijd vraagt om een andere werkwijze. In 2019 heeft Luke Recruitment volop geïnvesteerd in Digitalisering. En dat komt nu goed van pas! Het Luke proces is volledige cloud-based wat ons in staat stelt om het gehele wervingsproces te digitaliseren. Door de Corona crisis zijn we eigenlijk in een sneltreinvaart gewend geraakt aan het “nieuwe gewoon” en gaan onze procedures digitaal “gewoon” door zonder tijd-of efficiency verlies. Op deze website vind je tips over remote recruitment.
Corona en heropeningsstrategie
Bij Luke lopen, ondanks de beperkingen van het remote werken, de werving en selectie voor de lopende opdrachten grotendeels door met name in de Logistiek, IT, Finance en E-Commerce. Luke ervaart wel een terugval in nieuwe werving & selectie opdrachten. Daarentegen ervaren we een toename in de vraag naar interim kandidaten vooral binnen de Logistiek. Verder zijn wij volop met kandidaten in contact en merken in grote lijnen 2 bewegingen:
- Kandidaten die in beweging komen en openstaan voor een volgende loopbaanstap. Werkgevers bieden onvoldoende zekerheid wat medewerkers angstig maakt waardoor zij zich (voorzichtig) gaan oriënteren op de arbeidsmarkt.
- Kandidaten die zich nu juist heel loyaal voelen naar hun werkgever en daardoor minder openstaan voor een volgende loopbaanstap.
Luke werkt nauw samen met Harver voor de online pre-selectie tooling.
“Als gevolg van de maatregelen van de regering, ziet Harver een enorme stroom van kandidaten uit de zwaar getroffen industrieën (toerisme, horeca) richting de minder zwaar getroffen industrieën (supermarkten, thuiswerken, gezondheidszorg.) De markten die door deze crisis groeien en met een hoog volume aan sollicitanten kampen, kunnen automatiseren en het wervingsproces versnellen met tools zoals video-interviews en online assessments.”
“Bedrijven die het vandaag moeilijk hebben, moeten onthouden dat deze crisis uiteindelijk zal eindigen en dat ze een heropeningsstrategie moeten hebben. Houd voormalige werknemers in de buurt, want tienduizenden bedrijven gaan straks van de ene op de andere dag open, wat resulteert in een ongekende wervingsstorm.” – Barend Raaff
Post-coronatijdperk: skill-set van de toekomst
Het lijkt nog ver weg, maar het Post-coronatijdperk komt er op een zeker moment aan. Zodra er een vaccin beschikbaar is, kunnen we onze levens weer herpakken en tot die tijd gaan we aan het werk in een 1,5 meter economie. Veel bedrijven hebben schade opgelopen en er verandert in de komende periode veel. Zoals Barend Raaff aangeeft, verwachten ook wij toenemende vraag naar kandidaten.
Kandidaten met nieuwe manieren van werken en nieuwe kwaliteiten: medewerkers met groeipotentieel, “speed & flexibility”. Kandidaten die veerkrachtig, nieuwsgierig en reflectief zijn, effectief kunnen omgaan met nieuw complexe situaties, focus kunnen creëren en openstaan voor anderen. Het is een spannende & onzekere tijd maar deze biedt ook zeker kansen!
Ben je benieuwd naar wat Luke voor jou kan betekenen?
Saskia Lolkema
Luke Recruitment
saskialolkema@luke.nl
Mocht je geen lid zijn van de SMA en onze maandelijkse blog willen ontvangen, laat dan hieronder jouw gegevens achter.