Op 12 november 2015 waren we vanuit SMA Midden te gast bij SAS. Bas van Dorst was onze gastheer tijdens deze Salesmanager in de Keuken. We werden op voortreffelijke wijze ontvangen op landgoed “Oud-Bussem”, met een heerlijk buffet. Gezien de reacties van de aanwezigen was dit werkelijk waar een culinair hoogstandje, uit de Italiaanse Keuken, te noemen. Tijdens het buffet werd er volop door de +/- 40 aanwezigen met elkaar genetwerkt.
Vervolgens gingen we naar de zaal, waar Bas ons namens SAS van harte welkom heette. Hij begon zijn presentatie met een tweet die hij onlangs had gestuurd, waarbij ons liet zien op wat voor schitterende locatie hij mag werken elke dag. Vervolgens gaf de oud bakkerszoon, een kort toelichting op het bedrijf SAS. Hij gaf hierbij aan dat men marktleider is in analytics. Met innovatieve analytics, business intelligence en data management software en dienstverlening, helpt men klanten snellere en betere beslissingen te nemen. Na een korte introductie van hemzelf, gaf hij aan dat hij vaak gebruik maakt van de technieken van de Challenger Sales. Hierbij ging hij kort in in de methodiek die achter deze beweging zat.
Vervolgens was het de beurt aan Jan Herm Maarleveld. Hij ging in op de manier waarop Social Selling bij SAS de afgelopen periode was ingezet. Daarbij gaf hij aan dat alle medewerkers (wereldwijd) werden getraind, in deze manier van sales. Hierbij was een certificering verplicht. In Nederland werd speciaal een workshop gehouden waarbij LinkedIn, van een digitale CV werd omgezet naar een communicatiekanaal met klanten. Een belangrijk uitgangspunt hierbij was dat het de bedoeling was om de netwerken van alle medewerkers van SAS in Nederland beter zouden worden uitgenut. Om dit te stimuleren werden de zogenaamde Hunger Games in het leven geroepen. Hierbij werd op een transparante manier duidelijk gemaakt welke personen hun netwerk het beste openstelde voor de collega’s. Hetgeen uiteindelijk beloond werd met een prijs.
De volgende spreker was Han van Kaasteren van The Value Map Company. In vogelvlucht werd de methodiek van de Value Map uitgelegd. Een manier van werken die binnen SAS Nederland met name op de grote accounts werd losgelaten. In deze manier van werken wordt de propositie van SAS vertaalt naar de doelen van de klant. Hierbij wordt er dan top-down gekeken, waarbij de strategische doelen van de klant uiteraard het uitgangspunt is. Waarbij er vervolgens wordt afgepeld zodat uiteindelijk de concrete projecten in kaart komen. Met deze inzichten kunnen er betere gesprekken plaatsvinden met de klant om uiteindelijk te komen tot meer omzet en business bij deze klant.
Na de pauze was het de beurt aan Frank Veldhof, Chief Operations van Hutten Catering. Frank was door Bas uitgenodigd vanwege de belangrijke rol die de hospitality speelt in het commerciële proces bij SAS. Hetgeen bij binnenkomst en de pauze goed waarneembaar was door de SMA-leden. Enige tijd geleden heeft SMA Zuid een Salesmanager in de Keuken bij Hutten gehad. Het verslag van deze bijeenkomst is op onze site terug te vinden en geeft een goed beeld van het verhaal van Frank.
Tenslotte was het de beurt aan Robert-Paul Eijkenaar. Hij ging in op de manier waarop SAS omgaat met klanttevredenheid.