Archief 17 februari 2016 SMA Noord : Salesmanager in de Keuken bij Friesland Lease

SMA Logo Friesland LeaseOp 17 februari 2016 waren we vanuit SMA Noord, met ongeveer 30 leden te gast bij Friesland Lease. Voor aanvang van de meeting was er, onder het genot van een zeer goed verzorgd buffet, ruimte en gelegenheid om met elkaar te netwerken. Vervolgens gingen we naar de zaal, Bennie Miedema van SMA Noord ons van harte welkom om deze eerste bijeenkomst van kring Friesland voor dit jaar. Hij kondigt Jan Baljeu aan, directeur van Frieslandlease.

 

Friesland Lease: is anders!

 

Jan begon zijn verhaal door te verkondigen dat Friesland Lease ánders is dan de andere leasemaatschappijen, in zijn ogen de sleutel tot succes was van het bedrijf. Er is een enorme groei gerealiseerd: sinds 2005 is Frieslandlease van 1800 naar 6800 contracten  gegroeid met ca 1200 klanten. Deze klanten worden  beheerd door 50 enthousiaste medewerkers. Recent is Friesland Lease verkozen tot BOVAG autoverhuurder van het jaar en heeft men in 2013 de Gouden Gazelle Award gewonnen, in de categorie grootbedrijf. Zaken waar men met recht trots op kan zijn.

 

 

SMA Noord 17 februari 2016 Salesmanager in de Keuken Friesland Lease Jan BaljeuJan gaf vervolgens aan dat duurzaamheid een onderscheidend kenmerk is. Dit is stevig verankerd binnen de organisatie. Duurzaamheid op het gebied van de inzet van CO2 neutrale auto’s, maar ook richting relaties, medewerkers en leveranciers. Friesland Lease loopt hier absoluut mee ook voorop. Men was één van de eerste leasemaatschappijen met groene gas en elektrische auto’s. Binnenkort zullen ze gaan experimenten met auto’s, die gaan rijden op waterstof. Daarnaast gaat Frieslandlease als eerste
auto-lease bedrijf vol gaan inzetten op de elektrische fiets.

 

Sales binnen Friesland Lease

Jan gaf aan dat hij het zeer belangrijk vind dat zijn organisatie en medewerkers de klant kennen. Hiervoor hebben ze twee klantenteams gevormd. Dit zijn teams, die ook fysiek bij elkaar zitten, zowel commerciële als operationele zaken (onderhoud, schade, etc), zodat iedereen veel meekrijgt van de andere. die volledig rondom de klanten zijn georganiseerd. Ook is er veel aandacht voor NPS dat is ingevoerd en met de reacties worden telkens vrbeteringen doorgevoerd. Hiermee is het geen doel op zich geworden, maar een middel om de klanten tevreden te krijgen en houden, dit zijn namelijk de echte ambassadeurs van het bedrijf. Frieslandlease heeft nog nooit koude acquisitie hoeven te plegen omdat de huidige klanten dermate tevreden zijn dat deze telkens nieuwe leads hebben aangedragen. Dat wordt versterkt met het organiseren van veel klant-evenementen, waarmee de relatie extra verstevigd wordt.

 

Initiatief is een ander onderscheidend kenmerk. Om dit te stimuleren ligt de beslissingsbevoegdheid erg laag in de organisatie. In het sluiten van een deal, hebben de accountmanager en/of leaseadviseur de volledige vrijheid om tot overeenstemming te komen. Dit heeft tot resultaat dat alle medewerkers ondernemerschap tonen, en dit komt ten goede aan de resultaten van het bedrijf. Dit wordt eveneens ondersteund doordat er wordt gewerkt met collectieve targets voor het alle medewerkers. Uiteraard zijn er wel een aantal meet-criteria die specifiek voor de accountmanagers gelden. Daarnaast is commercie ook verantwoordelijk voor o.a. debiteurenbeheer. Om de onderlinge samenwerking te bevorderen worden er drie keer per jaar activiteiten met alle medewerkers georganiseerd waarin de resultaten, targets en strategie worden besproken.
 
 
Friesland Lease is daarnaast zeer actief en zichtbaar in de regio. Men sponsort een aantal verenigingen en evenementen en is aanwezig op de belangrijke beurzen in de regio. Daarnaast wordt er actief ingezet op netwerken. Ook werkt Friesland Lease veel samen met lokale dealers voor o.a. verkoop en onderhoud. Dit leidt er regelmatig toe dat deze partijen weer nieuwe leads voor Friesland Lease aandragen. Jan geeft aan dat er zeker op verschillende vlakken nog ruimte is voor verbetering maar dat hij er trots op is dat veel nieuwe klanten, door het bestaande netwerk worden aangedragen. 

 

 

Leasefiets

 

Na de inspirerende woorden van Jan naam Peter Storm (Accountmanager Leasefiets) het stokje van hem over. BOVAG Leasefiets is een complete full-service concept, zoals men dat gewend is bij de auto’s. Voor het onderhoud van de fietsen is ruimt twee jaar geleden de samenwerking met de BOVAG opgestart, hetgeen een landelijk dekking garandeert van zo’n 800 fietsdealers. Friesland Lease heeft de overtuiging dat zij met Leasefiets de verbinding kunnen leggen tussen mobiliteit en vitaliteit, een geheel nieuwe strategie in de markt. De inzet van leasefietsen leidt tot meer vitaliteit van de medewerkers en daarmee een hogere productiviteit en lager ziekteverzuim. Vitaliteit is een steeds belangrijker thema en Friesland Lease anticipeert daar als eerste leasemaatschappij op. De inzet van de Leasefiets is zowel voor woon-werkverkeer als voor het bezoeken van klanten in steden, waar bereikbaarheid en parkeerproblematiek een item is. Zo worden lease bakfietsen ingezet voor o.a. bakkers, schoonmaakbedrijven en woningbouwverenigingen en fietsen voor de zorginstellingen en de bezorgers van pizza’s. Met de Leasefiets wordt een er wel aan gerichte acquisitie gedaan, hetgeen inmiddels tot een aantal landelijke klanten heeft geleid.

 

 

SMA Noord 17 februari Salesmanager in de Keuken Friesland Lease Bennie Miedema Jan BaljeuVoordat we overgingen naar de borrel, bedankte Bennie Miedema beide sprekers en overhandigde de bekende fles met SMA-wijn. Friesland Lease had echter nog een leuke verrassing voor de SMA in petto.  Men had drie High Speed Bikes neergezet waarop we nog een testrit mochten maken. Deze fietsen hadden een top snelheid van +/- 45 km per uur, waardoor sommige vol adrenaline weer terug op het kantoor in Drachten kwamen.  Het hield de gemoederen tijdens de netwerkborrel nog lang bezig.

 

 

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen