Tijdens deze bijeenkomst waren we te gast bij één van onze partners van het eerste uur, verzekeringsmakelaar AON. We werden door de gastheer Roger Smeets hartelijk ontvangen, waarna er tijd was voor de innerlijke mens. Tijdens het goed gevulde buffet werd er onderling door de mensen reeds kennis met elkaar gemaakt. Netwerken en kennis delen, blijven de kernactiviteiten van de SMA, en dat werd hier weer in de praktijk gebracht.
Nadat iedereen zijn stoel had gevonden in de zaal, trapte de voorzitter van SMA Zuid, Michael Bandel af. Na het welkomst woord vroeg hij alle drie de winnaars achter elkaar naar voren om iets te vertellen over hun ervaringen tijdens hun verkiezingsstrijd. Als eerste kwam de jongste van het stel, de Young Sales Professional van het jaar, Erik Rutten aan het woord. Hij gaf de aanwezigen met name een inkijk in het traject voorafgaand aan de grote finale van Huis ter Duin. In zijn betoog gaf hij eerlijk aan sterk te twijfelen om mee te doen aan de verkiezingen. Hij had het idee iemand een grapje met hem uit wilde halen. Echter toen hij zag dat de SMA erachter zat besloot hij de stap te wagen, te meer zijn commercieel directeur twee jaar daarvoor ook nog op het podium tijdens deze strijd had gestaan. Na Erik was het de beurt aan Sil Thonen. Hij werd in maart in het koude Noordwijk destijds uitgekozen tot Senior Sales Professional. Uit het verhaal van Sil kwam duidelijk naar voren dat hij op de dag van de verkiezing volledig werd geleefd, en dat hij totaal niets heeft mee gekregen van het Sales Event zelf. Ondanks de aanwezigheid van 700 Sales Professionals, lag de totale focus op de verkiezingsstrijd.
Aandachtig luisterde de aanwezigen naar zijn verhaal waarbij duidelijk naar voren kwam dat Sil gaandeweg het proces dacht dat hij er scherp in moest gaan zitten. De concurrenten die hij bij één van de laatste selectierondes zag, waren van een dermate goed niveau, dat dit weg naar Noordwijk niet uit de losse pols kon worden gedaan. Hetzelfde overkwam Wim de Bundel tijdens dezelfde dag. Wim gaf eveneens aan dat hij een aantal jaren daarvoor in de zaal had gezeten, toen Rob Holtslag van ATAG Keukens de prijs won. Hij had tijdens dit Sales Event in 2009 al zitten dagdromen hoe het zou zijn om een dergelijke prijs te winnen. En een paar jaar later stond hij zelf op het podium met de prijs in zijn handen. Een prijs die nog extra lading kreeg door bepaalde gebeurtenissen in zijn privé leven.
Vervolgens werden de groepen in tweeën gedeeld. Wim de Bundel ging aan de slag met de éne groep en de mannen van Canon gingen naar een andere zaal. Tijdens deze sessie ging Wim in eerste instantie in op het proces bij Delta Lloyd wat hij had doorlopen, wat uiteindelijk tot gevolg zou hebben dat hij tot Commercieel Directeur van Jaar gekozen zou worden. Binnen Delta Lloyd werd hij commercieel verantwoordelijk het product pensioen, en dat voor de zakelijke markt. In allerlei onderzoeken stond zijn werkgever, waar hij reeds 19 jaar aan de slag is, op de 8e en laatste plaats bij de tussenpersonen die het product uiteindelijk aan de klanten moesten leveren. De nummer één positie werd op dat moment ingenomen door Zwiters Leven. De eerste slag die hij gemaakt heeft was exact te kopiëren wat de nummer één allemaal deed op het gebied van product, sales en manier van samenwerken met de tussenpersonen. Deze strategie werkte zo voortvarend waardoor Wim na een aantal jaar zelf op de, zo felbegeerde eerste plaats terecht kwam. Dit betekende dat er nu naar Delta Lloyd gekeken werd en dit vroeg om de nodige innovatie om deze plaats te behouden. In dit proces werd zelfs Robert ten Brink ingezet om de liefde van tussenpersonen te laten opbloeien. Bij de grotere partijen ging onze nationale “love dokter” langs met een videoboodschap om te vragen of Delta Lloyd niet de gewenste partij was om zaken mee te doen.
Na de wisseling en een heerlijk kopje koffie was het de beurt aan Erik en Sil om van gedachten te wisselen met de groep. De boodschap die Erik in al zijn voorbeelden liet doorschemeren, dat het hem er vooral om te doen is, om vrienden met de klant te worden. Dit is weliswaar een beladen begrip in Sales, maar hij probeert altijd te zoeken naar de overeenkomsten, in plaats van de verschillen. En vandaar uit worden de volgende stappen gezet in het commercieel succes, omdat de klant het gevoel heeft dat Erik er voor hem/haar is.
Sil had daarop nog een interessante toevoeging en dat is dat hij gelukkig in staat was om zijn klanten te kiezen. Dit wil zeggen, hij doet graag zaken met klanten die dat ook met hem willen doen. Soms zijn er klanten die echt niet bij jou of de organisatie waar je voor werkt passen. Het advies van Sil was om dan niet met deze organisaties verder te gaan, dit leidt nagenoeg altijd tot wrijving en daarmee lagere marges.
Vervolgens kwam iedereen terug in de grote zaal, waarna de voorzitter van SMA Zuid de bijeenkomst afsloot en daarbij iedereen vroeg om aan de slag te gaan met het nomineren voor de komende verkiezingen.