Archief 4 september: SMA Oost Sales Café : Bezoek winnaars Sales Event

Tijdens dit Sales Café waren we te gast bij Regardz in Arnhem. In het WTC-gebouw nabij het station heeft men een goede gelegenheid om een dergelijke bijeenkomst te houden. Nadat de 30 aanwezigen, met elkaar netwerkend,  hadden genoten van een heerlijk buffet, ging het naar boven waar de start van de bijeenkomst zou plaatsvinden. Dit gebeurde niet nadat van het schitterend uitzicht vanuit het gebouw werd genoten.

 

Nadat iedereen zijn stoel had gevonden in de zaal, trapte de voorzitter van SMA Oost, Ton Donderwinkel af. Na het welkomst woord vroeg hij alle drie de winnaars achter elkaar naar voren om iets te vertellen over hun ervaringen tijdens hun verkiezingsstrijd. Als eerste kwam de jongste van het stel, de Young Sales Professional van het jaar, Erik Rutten aan het woord. Hij gaf de aanwezigen met name een inkijk in het traject voorafgaand aan de grote finale van Huis ter Duin. In zijn betoog gaf hij eerlijk aan sterk te twijfelen om mee te doen aan de verkiezingen. Hij had het idee iemand een grapje met hem uit wilde halen. Echter toen hij zag dat de SMA erachter zat besloot hij de stap te wagen, te meer zijn commercieel directeur twee jaar daarvoor ook nog op het podium tijdens deze strijd had gestaan. Na Erik was het de beurt aan Sil Thonen. Hij werd in maart in het koude Noordwijk destijds uitgekozen tot Senior Sales Professional. Uit het verhaal van Sil kwam duidelijk naar voren dat hij op de dag van de verkiezing volledig werd geleefd, en dat hij totaal niets heeft mee gekregen van het Sales Event zelf. Ondanks de aanwezigheid van 700 Sales Professionals, lag de totale focus op de verkiezingsstrijd.

 

Salescafe 3 september bij SMA Oost

 

Tenslotte kwam Rob Holtslag aan de beurt. Voor Rob was het winnen van de titel al weer wat jaren geleden, maar nog steeds heeft hij er profijt van dat hij Commercieel Directeur van het Jaar in 2007 is geweest. Hij wordt nog regelmatig gevraagd voor optredens en het geven van zijn visie en mening over salesonderwerpen. Rob gaf aan dat door deze titel, de deur achter de deur open ging en hij hiermee op plaatsen kwam waar hij normaal niet zou komen.

 

Vervolgens werd de groep in tweeën gedeeld voor de interactieve sessie. Er bleef een groep bij Rob Holtslag en de anderen gingen met de twee winnaars van Canon mee. Als aftrap van deze “College Tour” stelde Rob Holtslag zich nog even wat beter voor en gaf daarbij aan dat het verkopen hem reeds met de paplepel was ingegeven. Als slagerszoon werd regelmatig op pad gestuurd om bestelling bij klanten af te leveren. Hem werd tijdens deze bezoeken altijd gevraagd om aan cross en upsell te doen. Hoewel hij als jong hummeltje niet besefte dat dit sales was. Na een schitterende bloemlezing over de stappen die hij had gezet tijdens zijn sales carrière, besloot Rob het eerste gedeelte van deze sessie met de worden, dat hetgeen hem het meeste heeft onderscheiden ten opzichte van anderen, dat is dat hij het gewoon doet wat hij bedankt. Zijn laatste woorden, voordat hij naar de andere groep toe ging was: “Ga het doen!!!

 

Na de wisseling en een heerlijk kopje koffie was het de beurt aan Erik en Sil om van gedachten te wisselen met de groep. De boodschap die Erik in al zijn voorbeelden liet doorschemeren, dat het hem er vooral om te doen is, om vrienden met de klant te worden. Dit is weliswaar een beladen begrip in Sales, maar hij probeert altijd te zoeken naar de overeenkomsten, in plaats van de verschillen. En vandaar uit worden de volgende stappen gezet in het commercieel succes, omdat de klant het gevoel heeft dat Erik er voor hem/haar is.

 

Sil had daarop nog een interessante toevoeging en dat is dat hij gelukkig in staat was om zijn klanten te kiezen. Dit wil zeggen, hij doet graag zaken met klanten die dat ook met hem willen doen. Soms zijn er klanten die echt niet bij jou of de organisatie waar je voor werkt passen. Het advies van Sil was om dan niet met deze organisaties verder te gaan, dit leidt nagenoeg altijd tot wrijving en daarmee lagere marges.

 

Na de twee interactieve sessies gingen we naar de bar in het WTC gebouw, waar de mensen van Regardz ons nog van een heerlijk drankje voorzagen. Gezien de eindtijd van de bijeenkomst werd er nog volop gewerkt aan uitbreiding van het netwerk

 

  

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen