Archief 9 juni 2015 SMA Oost : Salesmanager in de Keuken bij Koninklijke Burgers’ Zoo

Logo Burgers ZooOp 9 juni 2015 waren we voor een salesmanager in de Keuken te gast bij dierenpark Burgers’ Zoo. Gezien de opkomst van meer dan 35 personen, was de nieuwsgierigheid schijnbaar erg hoog onder de leden van de SMA. We begonnen met het dinerbuffet, wat op een zeer professionele manier door Burgers’ Zoo werd verzorgd. Uiteraard werd er door de leden van de SMA volop gebruik gemaakt om te netwerken. Na het welkomstwoord van Daniel Fischer, bestuurslid van SMA Oost, kregen we een rondleiding van Simone Sanders. Zij is in het dagelijks leven Hoofd Sales & Events van Burgers’ Zoo. Tijdens de rondleiding door het Safari Meeting Center liet Simone ons op verrassende wijze kennismaken met het zalencomplex dat men exploiteert ten behoeve van het bedrijfsleven. Een leuk aspect was dat de zalen grotendeels op de stallen van een aantal dieren waren gebouwd, waardoor je de verschillende kenmerken van de dierentuin terugvinden kon vinden in de aankleding en inrichting van de zalen.

 

SMA Oost 9 juni 2015 Salesmanager in de Keuken Burgers Zoo Safari Meeting CenterNa de rondleiding gingen we naar de Kilimanjaro Lodge, waar Tim Lammers zijn presentatie over de marketing en sales aanpak zou gaan houden. Vanuit deze zaal hadden we een schitterend uitzicht op het Safari Park, waar we een blik konden werpen op de dieren in dit gedeelte van het park. Binnen Burgers’ Zoo is Tim verantwoordelijk voor alles wat betrekking heeft op de marketing bij deze voormalige fazanterie uit 1913. Na een korte terugblik over de historie van de organisatie en de manier waarop Johan Burgers het bedrijf verder heeft uitgebouwd, stond Tim uitgebreid stil bij de missie en visie van Burgers’ Zoo. De belangrijkste boodschap die hierbij werd uitgedragen is, dat het welzijn van de dieren altijd voorop staat, bij alles wat men doet, oftewel alles moet natuurlijk en puur zijn. Vervolgens gaf Tim ons een inkijkje in de manier waarop het huidige logo tot stand is gekomen. Net als in het congresgedeelte, zie je hier alle elementen van het bedrijf terugkomen.

 

SMA Oost 9 juni 2015 Salesmanager in de Keuken Burgers Zoo Ton Donderwinkel Carlo WillemseDaarna gaf Tim aan dat content in het DNA van de organisatie zit. Content dat op vele verschillende manieren bij de klanten wordt gebracht. Allereerst werd er een overzicht gegeven van de vele TV- programma’s waaraan werd meegewerkt, waarbij het programma “Ja, Natuurlijk” bij de meeste mensen waarschijnlijk het bekendste is. Daarna stond Tim stil bij de inzet van Social Media en dat dit een steeds prominentere plaats in de positionering van het bedrijf begon te krijgen. Uiteraard heeft Burgers’ Zoo, haar eigen content wat ze dan ook naar buiten brengt, via deze mediakanalen. Bij deze berichten, is het wederom belangrijk dat het welzijn van de dieren voorop staat. Om leuke content te maken, had men een drone ingezet. Deze vloog over het verblijf van de chimpansees, echter één van de apen was hier niet zo van gediend en haalde met een tak, de drone uit de lucht. Nadat besloten was om het filmpje via YouTube te verspreiden, kwam er een enorme media aandacht op gang, waarbij het zelfs op zenders als CNN werd uitgezonden. Dit leverde natuurlijk veel gratis publiciteit op. Naast de eigen content zijn natuurlijk de leuke verhalen van het publiek ook een bron van informatie. Dit zijn dan natuurlijk foto’s/ filmpjes/ berichten die niet commercieel getint zijn.

 

SMA Oost 9 juni 2015 Salesmanager in de Keuken Burgers Zoo Mark GoumanVervolgens stond Tim stil bij de website van Burgers’ Zoo, waarbij hij aangaf dat het weertype bepaald, op welke wijze de homepage er uit ziet. Bij regenachtig weer, zal er veel meer zichtbaar zijn van onderdelen in het park, die overdekt zijn, zoals Ocean. Dit in tegenstelling tot dagen met schitterend zonnig weer, dan zijn de gebieden waar je buiten kunt zijn, prominent aanwezig op de website. Op zowel de homepage als alle andere uitingen van Burgers’ Zoo heeft men in alles de klant centraal gesteld, en daarnaast is vanuit de “Customer Journey” continue alles op de klantbehoefte ingericht. De ervaring leert dat hierdoor de klant zich steeds belangrijker voelt en daardoor steeds eenvoudiger de weg naar het park weet te vinden. Naast de Customer Journey, is het koppelen van de verschillende platformen eveneens een zeer belangrijke schakel in het huidige succes. Uiteindelijk gaf Tim nog een voorbeeld wat men in de toekomst wilde gaan inzetten voor met name de kinderen. Echter dit was nog niet uitontwikkeld en daarmee niet geschikt voor publicatie.

 

Tenslotte nam Simone het woord, om een indruk te geven op welke wijze Sales binnen de organisatie is opgehangen. Hierbij gaf ze aan, dat net als alle andere Event-locaties, Burgers’ Zoo eveneens behoorlijk last heeft gehad van de crisis, maar dat ondertussen de weg naar boven weer is gevonden. Zij doet dit met een team, waarbij er op dit moment geen buitendienst aanwezig is. Men overweegt wel om hier naar te gaan kijken, echter nieuwe prospects komen ook graag naar Arnhem toe. Het is tenslotte een hele beleving om in het park op bezoek te komen. Nieuw is wel dat men aan het experimenteren is met een organisatie, die voor hen de nieuwe leads door middel van cold calling aandraagt. Hetgeen voor een familiebedrijf als deze al een behoorlijke stap voorwaarts is. Simone merkt dat haar organisatie momenteel volop in beweging is. Hetgeen volgens haar ook wel weer de charme is van een dergelijk bedrijf. Na dit interessante betoog, bedankt Daniel Fischer de beide sprekers en was er nog volop ruimte en gelegenheid tijdens de gebruikelijke netwerkborrel om met elkaar van gedachten te wisselen over hetgeen men zojuist gehoord had. Hier werd dan ook volop gebruik van gemaakt door de aanwezige SMA-leden.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen