Archief bijeenkomst, 15 April : Sales Café over onderhandelen

Marco Weijers van Huthwaite International heeft ons tijdens dit Sales Café vertelt over de gedragingen die Huthwaite heeft ontdekt, gepubliceerd en al meer dan 35 jaar gebruikt om voor organisaties customer intimacy te creëren en werkelijk succesvol te zijn tijdens onderhandelen.

 

Hierin kwam naar voren wat de belangrijkste gedragingen zijn die onderhandelaars helpen als zij verkopen, inkopen en bij het effectief met elkaar omgaan. Wellicht is de grootste doorbraak, overigens maar zelden begrepen door de meeste onderhandelaars, dat het bewust zijn van persoonlijke gedrags-stijl en het correct plannen van het gebruik daarvan, net zo belangrijk is voor een succesvolle onderhandeling als een goed product, een goede prijs of het goed kunnen omgaan met financiële modellen.

 

Vaak heeft men het over een “win-win spirit” of een coöperatieve omgeving; maar hoe worden deze eigenlijk door bekwame onderhandelaars gecreëerd? Voor sommigen zal het als verrassing komen dat er zoiets bestaat als een “pull-style” en dat volgens meerdere objectieve maarstaven een pull-style tot een hogere kans op succesvolle uitkomsten leidt. Deze manier van onderhandelen betekent ook dat dat er een zorgvuldige strategie toegepast dient te worden voor het managen van de gesprekstijd van elke deelnemer aan de onderhandeling. Tevens dienen gedragingen, die uit een meer traditionele benadering van onderhandelen komen, te worden vermeden. Enkele voorbeelden hiervan zijn het doen van tegen-voorstellen, alles willen bepalen en zo weinig mogelijk laten merken hoe u vindt dat dingen lopen. Dit zijn tactieken die gewoon niet blijken te werken.

 

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen