Op 10 maart brachten zo’n dertig salesmanagers een bezoek aan de vermaarde distilleerderij Hooghoudt in Groningen. “Dat was absoluut indrukwekkend,” vertelt Goeran de Pater, voorzitter van SMA Noord. “Dit familiebedrijf is een begrip in Nederland en heeft een lange historie (1888). Het is ontzettend knap om te zien welke transformatie het bedrijf heeft doorgemaakt. Jenever was vroeger één van de meest gedronken sterke dranken van ons land, maar heeft inmiddels een wat oubollig imago. Dus waar andere bedrijven alleen hun salesstrategie aan hoeven te passen naar veranderende maatstaven, moest Hooghoudt ook haar assortiment en marketing stevig onder de loep nemen. Die branche had overigens best een tijd stilgestaan dus op dit vlak was ook nog een inhaalslag nodig. Wat een genot voor de SMA’ers om een verhaal van dit kaliber te kunnen horen. Hooghoudt gaf ons inzicht in het volledige transitieproces en het gaat de goede kant op. Er is met name in het distributiekanaal veel veranderd en een strategie ontwikkeld om het merk op een andere manier te positioneren. Hierbij is veel energie gestoken in het vinden van de juiste presentatievorm, zoals de uitstraling en typografie. Hooghoudt heeft overigens slim gebruik kunnen maken van de populariteit van mixdrankjes. Vandaag de dag vindt het bedrijf wereldwijd een afzetmarkt voor haar verschillende soorten graanjenevers, kruidenbitters, fruitjenevers, vodka, vieux en limonades.”
Goeran heeft ook lovende woorden voor de betrokkenheid van de SMA-leden in het Noorden. “Bij het Sales Event was er een grote afvaardiging van nieuwe leden en mensen die al langer lid zijn. Daarnaast hebben we in Noordlease een goede partner gevonden om een aantal van de vaste bijeenkomsten te organiseren.”