Verkoop is de motor achter ieder bedrijf; onmisbaar voor elke winstgeoriënteerde organisatie. Zonder verkoop geen omzet en zonder omzet geen levensvatbaarheid of continuïteit. Daarom komen er steeds betere verkoopmethoden om te zorgen dat de resultaten op peil blijven of groeien. De wellicht modernste manier is consultative selling. Bij ‘consultative selling’ (adviserend verkopen) verplaatst de account manager zich in het probleem van de klant. Hij denkt mee over de oplossing, in plaats van puur zijn eigen product te verkopen.
Aan de hand van een presentatie van Klaas-Jan Knoppers (consultant van Krauthammer) zal er vervolgens een forumdiscussie met daarbij Esmee Ficheroux (Yacht) en Patrick Bunskoek (ABAB Accountants) volgen.
Klaas-Jan Knoppers Klaas-Jan (1961) is Senior Partner bij Krauthammer, een internationale consulting, training en coaching organisatie met vestigingen in Europa, de Verenigde Staten en Azië. Klaas-Jan maakt deel uit van het Nederlandse team en werkt sinds 1994 bij Krauthammer. Klaas-Jan heeft voor een zeer groot aantal multinationals in diverse sectoren en diverse landen deelnemers van verschillende niveau’s (supervisor tot boardroom) gecoached en getraind, waaronder Accenture, Credit Lyonnais, DSM, Electrolux, Ericsson, Husqvarna, Leaseplan, Pechiney, SAS en SAP. Hij is tevens leider van Krauthammer Nederland IT/Telecom sector.
Esmée Ficheroux Esmée Ficheroux (1968) kwam op 1 april 2011 bij Yacht aan boord als directeur Sales. Ze is een bekende in de Randstad Groep want al in 1992 begon ze haar loopbaan als intercedente bij Tempo-Team. In de achttien jaren die daarop volgden, heeft ze posities vervuld als districtsmanager, internationaal accountmanagement en commercieel directeur. In 2004 zette ze voor Tempo Team een centraal geleide, commerciële organisatie op. Een grote uitdaging betrof het integreren van de commerciële divisie van Vedior, na de overname door Randstad Holding in 2008. In 2009 werd Esmée Ficheroux verkozen tot commercieel directeur van het jaar door de SMA. Samenwerken aan succes en klanten ontwikkelen zijn drijfveren in haar werk.
Patrick Bunskoek Patrick Bunskoek is bij ABAB Accounts de Directeur Relatiemanagement en hij is hiermee verantwoordelijk voor de commerciele activiteiten en uiteraard de resultaten op dit vlak. Door een optimale samenwerking met de specilistische teams moet een maximale klantbediening worden ingevuld. ABAB heeft in het totaal ongeveer 65 Relatiemanagers, verdeeld over 6 commerciele teams. De 6 commerciele teams worden aangestuurd door een manager.
Patrick werkte hiervoor o.a. bij KPN in verschillende salesfuncties.
• Anderen te helpen geloven in hun eigen kunnen • Betekenisvolle gesprekken met je klanten aangaan • Een inspirerende context laten ontstaan.
Dit zijn zaken die we allemaal wensen tijdens de gesprekken met onze klanten. Tijdens deze bijeenkomst zal allereerst Krauthammer aan de hand van hun Waarde Creatie Model ons mee nemen in hun visie op het onderwerp Consultative Selling. Hieruit komt naar voren dat bedrijven die succesvol zijn veranderd dichter bij hun markt/klant zijn gaan zitten.