Op 3 december waren we, voor de laatste bijeenkomst van het lopende jaar, te gast bij Zwartwoud/Vorm Martini. Een organisatie die in 2013 is gefuseerd en men levert maatwerk op het gebied van interieur. VormMartini focust zich vooral op het retailsegment, met daarbij de nadruk op creativiteit van vier eigen ontwerpers. Zwartwoud vertaalt creatieve ontwerpen te vertalen naar maakbare producten. We werden ontvangen door Marcel Schoenmaker, de algemeen directeur van dit bedrijf en de adjunct directeur, Karst Wouda. Op ludieke wijze, met gebak met daarop het logo van het bedrijf, kon het onderlinge netwerken tussen de aanwezige SMA-leden beginnen. Goeran de Pater, Voorzitter van SMA Noord, opende vervolgens de bijeenkomst door iedereen van harte welkom te heten. Als eerste spreker introduceerde hij Marcel.
In zijn openingswoord stond Marcel allereerst stil bij de historie van het bedrijf. Hij gaf aan dat Zwartwoud in 2013 failliet gegaan als het gevolg van een cashflow probleem. Gedurende deze moeizame periode bleek dat het vertrouwen van de klant- en leveranciers behouden was gebleven. Dit was met name te danken aan de open communicatie die door het bedrijf werd gehanteerd, en dit specifiek over betalingen. Op basis van de getoonde cijfers werd duidelijk dat men echt weer de weg omhoog heeft gevonden. De omzet is namelijk explosief gegroeid in 2015. Met recht een prestatie om trots op te zijn. Hierbij neemt Noord Nederland 10 % van de omzet voor haar rekening, de rest zit verspreid over de rest van Nederland, Duitsland en België. Het doel van de organisatie is om een stabiele factor te worden in de top-5 van de interieur-inrichters. Dit zowel qua naam, als status.
Na deze introductie nam Karst Wouda het over van Hans. Karst gaf aan dat 80 % van de genoemde omzet is voor rekening van 10-tal bestaande key-accounts. Hierbij valt te denken aan mooie aansprekende namen als PostNL, ABNAMRO, La Place en Primera. Deze accounts zijn van strategisch belang, waardoor worden bediend vanuit een vast samengesteld team. In dit team zitten zaken vertegenwoordigd, als commercie, projectleiding, calculatie en productie/montage. Vanuit dit team wordt de klant benaderd op alle verschillende niveaus waardoor de DMU-bewerking op een goede wijze wordt ingevuld. Dit is zeker noodzakelijk, omdat in de business waarin men opereert, relatiemanagement erg belangrijk is.
De overige omzet moet dus uit nieuwe leads gaan komen. Hiervoor wordt een call center gebruikt, die afspraken voor het bedrijf maakt. Deze afspraak wordt vervolgens door de binnendienst op waarde geschat, alvorens de accountmanager daadwerkelijk naar de afspraak gaat. Daarnaast wordt er ook gewerkt met een marktbewerkingsplan, waarbij marktsegmentatie wordt toegepast en waardoor er kansen in de markt worden herkend. Hier neemt de accountmanager vervolgens zelf de lead om tot afspraken te komen. Hierdoor is onlangs ook een eerste succesvolle stap op de Duitse markt gezet.
Karst gaf aan dat er moment gekeken wordt op welke wijze men ervoor kan zorgen dat men succesvoller gaat worden op het gebied van aanbestedingen. Dit is volgens hem toch een specialisme die men zich graag eigen wil maken. Een andere beweging is om te gaan werken met een vast contactpersoon richting prospect, die sales niet bewerkt. Tenslotte gaf hij aan de wens te hebben om de gehele organisatie klantgerichter te laten werken.
Na deze beide boeiende presentatie bedankte Goeran de beide sprekers, met de bekende wijn van de SMA. Vervolgens werden we op bevlogen wijze. door Karst, rond geleid in de productiehal. In deze omgeving wordt alle interieur dusdanig voorbewerkt zodat het bij de klanten wordt afgeleverd en geïnstalleerd. De bijeenkomst werd vervolgens afgesloten met de gebruikelijke netwerkborrel.