Archief SMA Noord, 3 maart 2016 : Salesmanager in de Keuken bij Payned Payrolling

SMA Logo PaynedBegin maart waren we, voor de tweede bijeenkomst in onze nieuwe kring Zwolle, te gast bij Payned Payrolling in Staphorst. Dit is een bedrijf dat het personeelsbeheer van bedrijven overneemt, inclusief het juridisch werkgeverschap en personele risico’s. Voordat we begonnen aan de presentatie van salesmanager Sander Bennink, werden we in de gelegenheid gesteld om van een zeer goed verzorgde Italiaanse buffet te genieten. Tijdens het nuttigen van de maaltijd werd er uiteraard volop door de +/- 20 aanwezigen met elkaar genetwerkt. Zodra iedereen gereed was, trapte Verenigingsmanager SMA, Eiso Bleeker, deze Salesmanager in de Keuken af. Hierbij werd er nogmaals stilgestaan, dat de SMA voor Zwolle gekozen heeft als nieuwe locatie en dat de opkomst deze keuze bevestigde. Vervolgens werd het woord aan Sander gegeven.

 

In zijn openingswoord gaf Sander aan dat hij sterk voorstander was van het motto : “Wie niet kan delen, kan niet vermenigvuldigen”. Dit was voor Sander ook de reden om positief te reageren toen het verzoek van de SMA voorbij kwam om een dergelijke sessie bij hen te organiseren. Voordat Sander een bedrijfsfilm liet zien over PayNed, stond hij eerst stil bij het feit dat hun bedrijf gevestigd is in Staphorst.  Een plaats, die bij veel mensen natuurlijk wel een bepaald beeld oproept. Hij liet de groep aanwezigen vervolgens een foto vanuit de begintijd van hun organisatie zien, waarbij het voltallige personeel in klederdracht was gehuld. Deze had men namelijk gebruikt in een direct mailing actie, en was mede daardoor een groot succes geworden. Hierdoor was van de nood een deugd gemaakt.

 

SMA Noord 3 maart 2016 Salesmanager in de Keuken Payned Payrolling Sander BenninkNa de getoonde film, stond Sander kort stil bij de historie van het bedrijf, dat in 2007 door Rolf Tempelman is gestart. In 2010 heeft Sander zich bij de organisatie gevoegd, om de sales verder te professionaliseren. Vorig jaar is eveneens een belangrijk jaar geweest, omdat men toen als enige partij een bedrijfs cao heeft afgesloten. Iets wat uniek in deze markt te noemen is. Tevens heeft men loonstrookje.nl op de markt gezet. Vervolgens werd er door Sander stil gestaan bij de salesorganisatie, waarbij er twee belangrijke groepen te onderscheiden zijn, te weten Sales en Relatiebeheer. Dit zijn twee apart gescheiden organisatie onderdelen, met ieder zijn eigen manager. In dit model is Sales voor de volle 100 % verantwoordelijk voor de nieuwe business en doet relatiebeheer het accountmanagement, waardoor de achterdeur dicht blijft.  Uiteraard bepaalt de directie, waar Sander onderdeel van uitmaakt, de strategie.

 

Vervolgens ging Sander in op zijn grootste uitdaging, en dat is het vinden van de juiste verkoper, omdat er volledig wordt gewerkt op basis van koude acquisitie met een lastig product. En daarbij een product dat eigenlijk niet bestaat, en niet meer is dan een technische dienstverlening.  Tenslotte is er eveneens de uitdaging om telkens de latente behoefte van Payrolling naar voren te krijgen in het gesprek. Sander gaf hierbij aan dat men werkte met persoonlijkheidstest en assessments, om tot de juiste persoon te komen. Hij moest hierbij bekennen dat men in het begin nog wel eens de plak missloeg, maar dat het steeds beter gaat om de juiste man/vrouw aan te nemen.

 

SMA Noord 3 maart 2016 Salesmanager in de Keuken PaynedOm succesvol te kunnen zijn in koude acquisitie, is het volgens Sander noodzakelijk om allereest te komen tot een goede marktsegmentatie. Hij nam ons vervolgens mee in het proces wat men doorlopen had, om te komen tot alle MKB-bedrijven met 25 medewerkers in het Noorden en Oosten van Nederland. Na deze uitleg stond hij stil op de wijze er vervolgens bij hen aan cold calling gedaan werd. Hier kwam heel duidelijk naar voren dat nieuwe medewerkers, stap voor stap naar het echte werk worden gebracht. Sander gaf aan dat men ongeveer drie afspraken nodig had om tot één klant te komen. Voor drie afspraken moesten er dan 30 telefoontjes gepleegd worden. Nadat Sander nog zijn ambitie voor 2016 heeft aangegeven, en een aantal vragen uit de zaal had beantwoord, kregen we nog een rondleiding door het pand. Waarna er volop ruimte en gelegenheid bij de borrel om te netwerken

 

 

 

 

 

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen