Archief : SMA Noord 7 oktober 2014, Salesmanager in de Keuken bij Smeding Groente en Fruit

logo smeding

 

Deze Salesmanager in de Keuken bij SMA Noord vond plaats bij Smeding Groente en Fruit. Deze organisatie heeft als thuisbasis Sint Annaparochie. Uiteraard was er op een goede en gezonde manier aandacht besteed aan de innerlijke mens. De groente en fruit waren hier volop aanwezig. Nadat iedereen van de maaltijd had genoten, nam Bennie Miedema (bestuurslid SMA Noord) het woord en heette iedereen van harte welkom op deze SMA Bijeenkomst. Allereerst bedankte hij Hans van der Meer, manager Retail bij deze organisatie, om vervolgens de Commercieel Directeur Marco Duineveld het woord te geven.

 

Marco begon eerst aan te geven dat het bedrijf voor 49 % in handen is van Sligro en voor 51 % in handen van de oorspronkelijke eigenaar. De grondleggers zitten nog altijd in de vierkoppige directie. In de ogen van de energieke commercieel directeur een ideale combinatie voor een bedrijf. Enerzijds kun je nog profiteren van het ondernemerschap van de oprichters van het bedrijf, en anderzijds kun je genieten van de organisatie van Sligro op gebieden zoals logistiek en ICT. Hiermee hebben ze het beste van beide werelden. Uiteraard komen er nog steeds nieuwe mensen aan boord, waarbij het belangrijk is dat de geschiedenis van het bedrijf niet vergeten wordt. Smeding besteed hier veel aandacht en tijd aan, dit bepaald tenslotte de cultuur van het bedrijf. Naast Sligro voorziet Smeding ook de SPAR en Marqt van hun groenten en fruit. Daarnaast hebben ze een uitgebreide foodservice, die van sportkantines tot grote restaurants en vakantieparken van de nodige voedsel voorziet. 

 

Archief: 7 oktober 2014, Salesmanager in de Keuken bij Smeding, foto 1

 

Na zijn opening leek het Marco goed om de juiste mindset bij deze bijeenkomst te krijgen. Bij Smeding hebben ze 4.000 verschillende items in hun portfolio en deze zijn onder te verdelen in onbewerkte en bewerkte items. Bij deze laatste categorie moest je denken aan sappen en gesneden groente. Met name het laatste is een groeiend segment in de supermarkten. Daarna probeerde Marco de waarde van zijn producten weer te geven, door een vergelijk met vlees te maken, één container vlees staat gelijk in waarde als 10 trailers met groente en fruit. Hij deed dit bewust om te kunnen laten zien, dat zijn producten er zijn voor de gezondheid van Nederland, maar dat het al jaren in het verdomhoekje zit qua prijzen. Het is nog steeds zo dat het volume stijgt,en dat de gemiddelde prijzen nog steeds dalen.

 

Dit betekent dat men bij Smeding gedwongen werd om telkens na te denken over de juiste relevantie. Op welke manier kun je bijdragen aan het succes van jouw klanten. Dit was de enige manier volgens Marco om zich te onderscheiden in deze markt, waar dagelijks telers omvallen omdat ze het niet meer kunnen rooien. In deze aanpak is overigens duurzaamheid een absolute must. Of te wel Smeding heeft de omslag gemaakt van een traditionele groothandel naar een concept waarin volop wordt ingezet op service en het ontzorgen van klanten. Dit concept noemen ze bij Smeding “Mijn Boer”. Dit is een full service platform waarbij de afnemers alle informatie kunnen vinden die ze nodig hebben, en daarnaast zijn hier de juiste tips en trucs te vinden over de geleverde producten. Kennis die vaak nog niet aanwezig was bij de afnemers van Smeding. Hiermee helpen ze koks met het samenstellen van hun menukaart. Daarnaast organiseert Smedig allerlei evenementen om extra aandacht op bepaalde producten te vestigen, en om ook hier de juiste informatie voor haar klanten beschikbaar te stellen. Het meest trots was men op de Asperge-dag. Dit is ondertussen de traditionele aftrap van het seizoen geworden. Hier komt veel pers en zeker ook veel klanten op af.

 

Archief : 7 oktober 2014, Salesmanager in de keuke bij Smeding

 

Na het beantwoorden van een aantal vragen was het tijd om aan de rondleiding te beginnen. Nadat we allemaal een dikkere en vooral warmere jas hadden aangetrokken gingen we de “koelkast” in. In de productiehal hebben we op een schitterende manier kunnen zien op welke wijze Smeding met groente en fruit omgaat. We hebben het hele logistieke proces gevolgd, zodat we hebben kunnen genieten van een indrukwekkend staaltje vakmanschap. Na afloop van de rondleiding was er nog tijd en gelegenheid om verder te netwerken. Marco had echter nog wel een leuke afsluiting voor ons gedachten. Iedereen krijg een Sechuan Button van hem en het was de bedoeling om deze in één keer op te eten. Dit gaf een dermate scherpe smaak in de mond dat er vervolgens driftig gebruik werd gemaakt van de bar.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen