Archief SMA Noord, 7 september 2015 : Salesmanager in de Keuken bij MartiniPlaza

SMA Noord 7 september Salesmanager in de Keuken bij MartiniPlazaDe vakanties waren weer achter de rug, en net als vorig jaar was de eerste bijeenkomst na de zomerbreak bij SMA Noord. De SMA was voor deze bijeenkomst te gast bij MartiniPlaza. Met een opkomst van meer dan 30 personen, leken we wederom gekozen te hebben voor een interessante partij om een kijkje in de keuken te nemen. Voorafgaand aan de bijeenkomst werd er door onze gastheer, Willem de Kok, een goedgevuld buffet aangeboden, waar de bezoeker van hebben genoten. Uiteraard werd de tijd eveneens benut om met elkaar te netwerken en de ervaringen van de vakantie op te halen. Vervolgens opende Goeran de Pater, voorzitter van SMA Noord, officieel de bijeenkomst, door iedereen welkom te heten en een korte toelichting te geven op een aantal ontwikkelingen bij de SMA. Daarop aansluitend, kondigde hij de algemeen directeur van MartiniPlaza, Willem de Kok, aan.

 

Duidelijk profiel

 

SMA Noord 7 september 2015 Salesmanager in de Keuken MartiniPlaza Willem de Kok Goeran de Pater Eiso BleekerWillem opende zijn presentatie door aan te geven dat de stad Groningen één van de aandeelhouders is van MartiniPlaza en dat deze hem benaderd hadden om het schip weer drijvend te krijgen. Hij gaf hiervoor werkzaam te zijn geweest in de wereld van de dagbladen en daar een aantal succesvolle verander-trajecten had gedaan. Exact de reden, waarom hij hier eveneens voor benaderd was. MartiniPlaza kon op dat moment geen tegenvallers meer opvangen, was nagenoeg alleen maar vertegenwoordig in de consumentenmarkt, er was geen commercieel bedrijf aanwezig en misschien wel het meest belangrijke het profiel van de eventlocatie was onduidelijk. Dit alles had zorgde er voor dat er negatieve resultaten waren. Een heerlijke klus om je tanden in te zetten, gaf hij aan. En daarbij een leuke klus voor een locatie, die in omvang niet onderdoet voor de Heineken Music Hall in Amsterdam, waardoor er volop mogelijkheid zijn om een goede rol op de pop-markt te pakken.

 

De doelstellingen die hij mee kreeg van de gemeente was om er voor te zorgen dat er een onderscheidend aanbod zou komen te liggen, er een duidelijk profiel aan de locatie gehangen zou worden en uiteraard dat er weer een sluitende exploitatie zou komen.

 

 

Business & Entertainment

 

De eerste voor de hand liggende stap, was uiteraard het doorvoeren van kostenbeheersing. Doordat er in het verleden geen beleid was op dit gebied, waren hier snel een aantal successen te behalen. Er is nu o.a. een kleine kern aan personeel, met daarom heen een flexibele schil aan  mensen.

 

Willem zag goed in, dat het eindeloos terugdringen van de kosten uiteraard niet de oplossing was, en is vervolgens aan de slag gegaan om het domein waarop MartiniPlaza zou moeten functioneren te definiëren. Dit werd uiteindelijk Business & Entertainment.  De gehele transformatie werd vervolgens aan deze kapstok opgehangen, waarbij hij de focus ging leggen op de communicatie.  Een andere belangrijke verandering was dat de commerciële afdeling, het hart van de organisatie werd.

 

SMA Noord 7 september 2015 Salesmanager in de Keuken MartiniPlaza Willem de KokÉén van de succesvolle maatregelen was het in eigen beheer houden van de horeca, waarbij er wel goed is gekeken naar een kwalitatieve verbetering. Met FC Groningen is er al reeds een succesvolle samenwerking in Euroborg Horeca BV, hetgeen reeds als product is opgenomen in de organisatie, zodat het aan andere partijen verkocht kan gaan worden. Willem zag op dit gebied meer ruimte voor succesvolle samenwerkingen in de stad en regio. Dit echter niet alleen op het gebied van horeca, maar hij ziet ook kansen bij een gezamelijke inkoop en personeelsbestand. Een andere positieve verandering is dat het theater tegenwoordig veel meer ingezet wordt in de zakelijke dienstverlening, waar voor heen dit louter en alleen een consumenten aangelegenheid was. Hierdoor kon er overdag ook gebruik worden gemaakt van deze schitterende locatie.

 

Bij elke verandering vroeg Willem zich elke keer af wat de klant nu van alles zou ervaren, toch de belangrijkste partij in deze. Vandaar dat bij alles wat men momenteel doet met door de klant als een 10 worden ervaren. Dat is de enige motivatie voor mensen om dan weer terug te komen, zowel privé als zakelijk. De komende periode zal er nog veel aandacht zijn om het beleid op het gebied van social media aan te scherpen en hij wil het commerciële apparaat nog verder professionaliseren.

 

Nadat de laatste woorden van Willem, nam Goeran wederom het woord en bedankte Willem voor zijn enthousiaste en inspirerende woorden. Vervolgens werden we nog met de gehele groep door de MartiniPlaza rondgeleid, waarbij de aanwezigen met eigen ogen konden aanschouwen, waarover Willem zojuist had verteld. De bijeenkomst werd vervolgens afgesloten met de gebruikelijke netwerkborrel.  

 

 

 

 

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen