Archief, SMA West 5 februari 2015 : Sales Café over Social Selling

De eerste bijeenkomst van het jaar van SMA West over Social Selling vond wederom plaats bij onze partner Regardz. Na een goed verzorgd buffet gingen we naar de ruimte waar Robert Hamminga van RedFoxBlue zijn presentatie, na een voorstelrondje, zou verzorgen. Na zijn eigen introductie, stelde hij aan de 30 aanwezigen de vraag, op welke manier bij hun bedrijf momenteel internet aanwezig is. Linda Postma, van Landgoed Duin & Kruidberg lichte een tipje van de sluier op, op welke wijze men dit bij haar bedrijf had ingevuld.

 

Archief SMA West, 5 februari : netwerken bij Regardz

 

Vervolgens nam deze oprichter van het grootste internetportal voor Sales Professionals (Salesgids), ons mee in de historie van het internet. Een wereld waar je vroeger vrij eenvoudig miljonair kon worden en waarbij er in ’94/’95 nog met veel bombarie via een link rechtstreeks naar een pagina op internet werd gepresenteerd. Hij gaf ook weer dat het in sommige gevallen een vluchtige wereld was, want wie gebruikt momenteel nog zaken als Hyves, Second Live of Ilse. In dezelfde context gaf hij aan dat de sociale impact van social media nog steeds groeiende is. Vervolgens nam hij de groep geïnteresseerde luisteraars mee in de, door internet, veranderende wereld van de verkoop. Er is al vele jaren een beweging op gang van informatie schaarste naar overvloed.

 

In de ogen van de algemeen directeur van RedFoxBlue is er hierdoor een hele duidelijke kloof ontstaan tussen de fase van leadgeneratie en het salesproces wat normaal gesproken daarop volgt. Hij noemt dit een nieuwe fase tussen beide activiteiten, namelijk Lead Scoring & Nutering. Onderzoek heeft ook uitgewezen dat de huidige salestoppers vaker en beter gebruik maken van social media. Andere belangrijke veranderingen zijn de opkomst van mobiel, die de complete manier van werken heeft veranderd, de grote mogelijkheden op het gebied van Analytics om de data te analyseren en de opkomst van de cloud waardoor alles overal nu beschikbaar is. In zijn optiek zijn al deze bewegingen de opkomst van Social Selling.

 

Archief SMA West 5 februari 2015 : Sales Café over Social Selling met Robert HamingaDe definitie, volgens deze oud sales topman van Telfort en de Telefoongids, is het toepassen van social media mix in het verkoopproces om de resultaten te verbeteren. Men doet dit door de klant te faciliteren in zijn zoektocht in de invulling van zijn behoefte. Het is uiteraard noodzakelijk om hierbij aanwezig te zijn op de sociale netwerken, waar de klanten zich ook bevinden. Dit alles om een betrouwbaar merk te creëren en te zorgen dat klanten de ambassadeur gaan worden en het merk dus positief gaan aanbevelen op de sociale media. Dit laatste vatte Robert krachtig samen met de opmerking dat er geen marketingbudget op kan tegen hetgeen mensen over het merk zeggen.

 

Om dit alles succesvol te implementeren, is uiteraard een social selling plan noodzakelijk. Robert nam ons in zes kort krachtige stappen mee in de fases die doorlopen moeten worden wil dit leiden tot een grotere groei van de Sales. In deze stappen kwam bijna in elke stap naar voren dat het maken van keuzes en het hebben van de juiste focus van cruciaal belang is bij het inzetten van de juiste strategie voor Social Selling. Vervolgens ging, Robert nog in op de verschillende kanalen die ingezet kunnen worden, en welk kanaal het beste in welke fase van de salescyclus ingezet kan worden. Op het einde werd nog stil gestaan, om activiteiten op het gebied van social media te automatiseren. Hierbij kwamen tools als Marketo en Hootsuite voorbij.

 

De presentatie van Robert Hamminga over Social Selling is op onze website te vinden

 

 

 

 

 

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen