De eerste bijeenkomst van het jaar van SMA West over Social Selling vond wederom plaats bij onze partner Regardz. Na een goed verzorgd buffet gingen we naar de ruimte waar Robert Hamminga van RedFoxBlue zijn presentatie, na een voorstelrondje, zou verzorgen. Na zijn eigen introductie, stelde hij aan de 30 aanwezigen de vraag, op welke manier bij hun bedrijf momenteel internet aanwezig is. Linda Postma, van Landgoed Duin & Kruidberg lichte een tipje van de sluier op, op welke wijze men dit bij haar bedrijf had ingevuld.
Vervolgens nam deze oprichter van het grootste internetportal voor Sales Professionals (Salesgids), ons mee in de historie van het internet. Een wereld waar je vroeger vrij eenvoudig miljonair kon worden en waarbij er in ’94/’95 nog met veel bombarie via een link rechtstreeks naar een pagina op internet werd gepresenteerd. Hij gaf ook weer dat het in sommige gevallen een vluchtige wereld was, want wie gebruikt momenteel nog zaken als Hyves, Second Live of Ilse. In dezelfde context gaf hij aan dat de sociale impact van social media nog steeds groeiende is. Vervolgens nam hij de groep geïnteresseerde luisteraars mee in de, door internet, veranderende wereld van de verkoop. Er is al vele jaren een beweging op gang van informatie schaarste naar overvloed.
In de ogen van de algemeen directeur van RedFoxBlue is er hierdoor een hele duidelijke kloof ontstaan tussen de fase van leadgeneratie en het salesproces wat normaal gesproken daarop volgt. Hij noemt dit een nieuwe fase tussen beide activiteiten, namelijk Lead Scoring & Nutering. Onderzoek heeft ook uitgewezen dat de huidige salestoppers vaker en beter gebruik maken van social media. Andere belangrijke veranderingen zijn de opkomst van mobiel, die de complete manier van werken heeft veranderd, de grote mogelijkheden op het gebied van Analytics om de data te analyseren en de opkomst van de cloud waardoor alles overal nu beschikbaar is. In zijn optiek zijn al deze bewegingen de opkomst van Social Selling.
De definitie, volgens deze oud sales topman van Telfort en de Telefoongids, is het toepassen van social media mix in het verkoopproces om de resultaten te verbeteren. Men doet dit door de klant te faciliteren in zijn zoektocht in de invulling van zijn behoefte. Het is uiteraard noodzakelijk om hierbij aanwezig te zijn op de sociale netwerken, waar de klanten zich ook bevinden. Dit alles om een betrouwbaar merk te creëren en te zorgen dat klanten de ambassadeur gaan worden en het merk dus positief gaan aanbevelen op de sociale media. Dit laatste vatte Robert krachtig samen met de opmerking dat er geen marketingbudget op kan tegen hetgeen mensen over het merk zeggen.
Om dit alles succesvol te implementeren, is uiteraard een social selling plan noodzakelijk. Robert nam ons in zes kort krachtige stappen mee in de fases die doorlopen moeten worden wil dit leiden tot een grotere groei van de Sales. In deze stappen kwam bijna in elke stap naar voren dat het maken van keuzes en het hebben van de juiste focus van cruciaal belang is bij het inzetten van de juiste strategie voor Social Selling. Vervolgens ging, Robert nog in op de verschillende kanalen die ingezet kunnen worden, en welk kanaal het beste in welke fase van de salescyclus ingezet kan worden. Op het einde werd nog stil gestaan, om activiteiten op het gebied van social media te automatiseren. Hierbij kwamen tools als Marketo en Hootsuite voorbij.
De presentatie van Robert Hamminga over Social Selling is op onze website te vinden