Op 15 september waren we vanuit SMA Zuid te gast bij Hutten in Veghel. Een bedrijf dat gastvrijheid hoog in het vaandel heeft staan. Dit bleek al bij aankomst op de parkeerplaats. Bij het uitstappen van de auto werd je aangenaam verblijd met muziek op de achtergrond. Dat gaf de meeste van de meer dan 30 bezoekers direct een fijn gevoel. Vervolgens werden we bij binnenkomst direct voorzien van een heerlijk buffet. Een buffet wat direct gedachtengoed van Hutten op een goede manier weer gaf, namelijk alles is duurzaam. Dit konden de smaakpapillen, direct merken. Nadat iedereen ruim voorzien was, werden we gevraagd om naar de zaal te gaan. Nadat iedereen in de zaal had plaatsgenomen, opende SMA Zuid voorzitter Michael Bandel, de bijeenkomst. Hij heette iedereen welkom en bedankte Hutten reeds voor de gastvrijheid waar we tot dan toe van hebben mogen genieten. Vervolgens namen Hanneke Kezer (Senior Sales Manager Bedrijfs Catering) en Sem de Vries (Regiomanager Party Catering) het woord.
Samenwerkers
Na het openingswoord van beiden, werd er een bedrijfsfilm van Hutten op gestart. Een film die op de juiste manier weer gaf, op welke wijze het bedrijf wordt georganiseerd. Na het zien van het inspirerende filmpje, was het tijd om een korte blik te werpen in de historie van dit sinds 1929 bestaande bedrijf, dat ooit begonnen was als een bakkerij. Een groot aantal jaren later, in 1960 werden de eerste stappen gezet op het gebied van de partycatering. Waarna de 3e generatie, te weten Bob Hutten, het bedrijf landelijke bekendheid en dekking gaf in de jaren ’90. Tevens zorgde hij ervoor dat dit Veghels bedrijf dagelijks actief werd in de bedrijfscatering.
Op dit moment werken er +/- 1500 samenwerkers bij Hutten. Hanneke gaf hierbij aan dat er bij hen niet gesproken word over medewerkers. De mensen in de spoelkeuken, zijn net zo belangrijk en dragen net zoveel bij aan het succes dan de mensen van bv. de verkoop. Op dit moment is Hutten op +/- 180 locaties in Nederland actief. Daarnaast kent Hutten een zestal verschillende Business Units, die zich elk op een ander segment/doelgroep richt. Elk organisatieonderdeel heeft zijn eigen verkoopapparaat. Hanneke benadrukte dat het goed is om te beseffen dat elk verkooptraject maatwerk is. Bij Hutten is er geen standaard, maar elke keer is het weer anders en moet er goed worden ingespeeld op de behoeften van de klant. Op het einde van de algemene introductie van het bedrijf liet men nog een indrukwekkende lijst aan prijzen zien die men gewonnen had, waarbij sommige prijzen meerdere keren. Hetgeen natuurlijk de prestatie nog meer glans geeft. Op de eerste plaats komen is goed, er blijven is nog een stuk moeilijker en dat is ze zeker een paar keer gelukt.
Locatie is leadgenerator
Vervolgens nam Sem de Vries het woord, waarbij het voornamelijk ging over de Business Unit waar hij werkzaam is, namelijk de Party & Locatie Catering. De verkooporganisatie is hier in regio’s verdeeld waarbij Sem met name de regio rondom Den Bosch/Utrecht bedient. Dit leek op papier een kleine regio, echter doordat de wortels van het bedrijf zich in Veghel en Den Bosch bevinden, zit hier een zeer grote klantengroep waar Sem zijn handen meer dan vol aan heeft. Hij liet ons vervolgens van een aantal eventlocaties waar Hutten aanwezig exploiteert, een paar schitterende foto’s zien. Zo waren daar o.a. de Orangerie, Kasteel Ammersoyen, Schouwburg Cuijk en Slot Loevenstein. De Orangerie was overigens de eerste locatie waar Hutten deze activiteiten is begonnen. Op de site van Hutten is nog een interessante blog te vinden over deze locatie. Onlangs is men begonnen met zogenaamde Smaaklokalen. Het eerste Smaaklokaal vindt men in het Paleiskwartier in Den Bosch. Smaaklokaal Hutten staat voor vers, gezond, ambachtelijk, puur, duurzaam en lekker eten. Van huisgemaakte snacks en frieten met een goed verhaal tot verse maaltijden, groentes en salades.
Sem gaf vervolgens aan dat al deze locaties voor Hutten een visitekaartje zijn en dat het daarmee eveneens leads genereert voor het bedrijf. Dit zijn natuurlijk warme prospects, omdat men reeds kennis heeft gemaakt met Hutten op een dergelijke locatie. Dit betekent dat altijd alles goed moet gaan, zodat de gast zowel zakelijk als privé er naar volle tevredenheid vertoeft. Daarbij heeft elke locatie weer haar unieke uitstraling.
Binnen Hutten blijft iedereen verantwoordelijk voor de opdrachtgevers die hij/zij heeft binnen gehaald. Deze koppeling wordt pas weer los gelaten, op het moment dat iemand het bedrijf verlaat en/of niet meer in de verkoop werkzaam is. Dit betekent dat iedere salesprofessional in zijn salesplan naast zijn eigen base aan (potentiële) opdrachtgevers en potentials, eveneens een lijst maakt met most wanteds. Deze lijst wordt vervolgens gevisualiseerd door middel van een bord met logo’s van deze bedrijven, uiteraard naast de bestaande opdrachtgevers. Op deze manier wordt er binnen Hutten een stuk focus aangebracht, omdat dit bord op de werkplek van de salesprofessional staat en daarmee altijd zichtbaar is. De bestaande opdrachtgevers worden overigens Vrienden voor het Leven genoemd. Daarnaast hebben ze onlangs de sales & salessupport sterk geprofessionaliseerd, hetgeen een behoorlijke tijdwinst oplevert omdat hiermee de buitendienst veel minder tijd hoeft te besteden aan het maken van allerlei calculaties.
Tijdens de toelichting op de verkooporganisatie van Hutten werd stil gestaan bij de aanpak bij bijvoorbeeld tenders waarbij een externe contractbeheerder betrokken is in de aanbesteding maar na gunning ook enig aanspreekpunt is voor Hutten. Hutten kiest ervoor om op dergelijke trajecten niet zondermeer in te schrijven, op het moment dat er geen direct contact mogelijk is met de eind opdrachtgever. Op het moment dat Hutten geen directe dialoog kan voeren en regie meer heeft richting deze opdrachtgever, vindt Hutten dat zij niet de toegevoegde waarde kunnen leveren. Dit omdat Hutten dan niet de wensen, doelstellingen en behoeften van de eind opdrachtgever hoort. Hiermee is het volgens de filosofie van deze organisatie onmogelijk op aan de verwachtingen en uiteindelijke doelstellingen van de opdrachtgever te voldoen. De aanpak waar Hutten voor kiest levert een stevige groei op van ongeveer 10% per jaar in een onder druk staande markt.
Ideeëntuin
Aan het einde van de presentatie gaf Hanneke aan dat voor de huidige algemeen directeur de cirkel weer rond is. Onlangs zijn ze een bakkerij overgenomen van Kentalis Compas. Waarbij Hutten met samenwerkers met een achterstand tot de arbeidsmarkt duurzame producten ontwikkeld waarbij minder suiker wordt gebruikt. De cirkel is rond omdat de opa van Bob Hutten, ooit in 1929 met een bakkerij in Veghel is begonnen.
Na deze meer dan inspirerende woorden van zowel Hanneke als Sem was het tijd om naar de keuken te gaan en daar deel te nemen aan de Ideeëntuin van Hutten. Dit is een evenement dat elk kwartaal door Hutten wordt georganiseerd, waarbij de keuken dan wordt ingericht met stands waar (potentiële) leveranciers nieuwe producten tonen en de samenwerkers van Hutten hun trends delen en/of producten uitmonsteren. Alvorens we naar de keuken zijn gegaan, bedankte Roel van Tongerlo als bestuurslid van SMA Zuid, beide sprekers voor hun enthousiasme en wees de SMA bezoekers erop dat de eerstvolgende bijeenkomst op 3 november zou plaats vinden. Meer informatie hierover volgt binnenkort via de mail.