Op 5 november waren de SMA-leden te gast bij Brabant Water. Dit innovatieve bedrijf heeft zich in tien jaar tijd sterk verbreed in haar dienstverlening. Kevin Kanters, onze gastheer bij deze boeiende editie van Salesmanager in de Keuken, stond als business developer bij Brabant Water aan de wieg van deze ontwikkeling. Hij stuurt nu zelf Hydroscope aan, een volle dochteronderneming van Brabant Water. Kevin legde aan de SMA-leden in vijf stappen uit hoe de verbreding bij Brabant Water is gerealiseerd en wat de rol van accountmanagement hierin was. “Brabant Water heeft zich, richting haar zakelijke klanten, ontwikkeld van puur drinkwaterbedrijf tot een duurzame utiliteitspartner. De dienstverlening is uitgebreid met onder meer de levering van industriewater, hergebruik van afvalwater, duurzame energieopwekking, geothermie en legionellapreventie. Essentieel in dit veranderingproces was de bewustwording dat de behoefte van je klanten centraal moet staan en dat je die goed moet kennen om hierop in te kunnen spelen. Daarnaast moet je klanten regelmatig verrassen met eigen ideeën en je proactief in de markt bewegen.”
De bijeenkomst op 5 november vond plaats op één van de industriële waterzuiveringen bij DVM FrieslandCampina in Veghel. Hier wordt water op maat gezuiverd voor het productieproces en stond ook een rondleiding op het programma, zodat de aanwezigen het innovatieve karakter van Brabant Water direct in de praktijk konden ervaren. Kanters: “Vanuit de SMA-leden kwam zeer goede feedback. Vooral de tip om gebruik te gaan maken van de salesmethodiek van ‘Miller Heiman, strategic selling’ is waardevol. Hiermee zijn we in de toekomst nog beter in staat complexe salestrajecten te begeleiden. Deze voor ons eerste kennismaking met SMA is zeer goed bevallen.”