Blog Februari 2017 : Luc van Bussel

Gastgevers in Geluk – Een hospitality management roman

We leven in wonderbaarlijke tijden, waarin niets meer onmogelijk lijkt te zijn. Twitter brengt ons de dagelijkse nieuwtjes, Facebook laat ons de beste kant zien van onszelf en WhatsApp houdt ons dag en nacht wakker.

 

Artificial Intelligence gaat ons verstand te boven en Virtual Reality is beter dan de werkelijkheid. Digitalisering, automatisering en robotisering maken schoon schip met onze alledaagse, burgerlijke bezigheden. De menselijke efficiency wordt met gemak verslagen door de precisie, de consistentie en de productiviteit van de familie ‘bits & bytes’. Dankzij de smartphone zijn we de slimste mensen tot nu toe en hebben we definitief afscheid genomen van ‘neen, dat kan niet’. Alles kan. En alles kan beter. Op elke vraag geeft het internetuniversum een antwoord en voor alle wensen en behoeften is er wel een app te downloaden. De Cloud is voor iedereen de zevende hemel van ongekende mogelijkheden. Het kleine, handzame wapen van acht bij vier centimeter heeft van mensen ‘appers’ gemaakt die online, just in time en realtime op hun wenken bediend worden.

 

Waar olie, gas en elektriciteit de industriële revolutie hebben ontketend, heeft de digitale revolutie ons de snelheid van het licht gegeven. De industriële revolutie heeft de wereldbevolking explosief doen stijgen en nu zorgt het internet voor de onderlinge verbinding. De wereld is er kleiner en kwetsbaarder door geworden. Baby’s hebben hun ooit zo hippe Activity Center verruild voor de iPad, peuters en kleuters zweren bij hun iPhone en pubers fietsen en appen zich in levensgevaar. We liken en volgen wat af met z’n allen. Het individu heeft nu de macht. De klant is nu echt koning geworden. Social Media heeft van ieder mens een journalist, een fotograaf en een cameraman gemaakt. Niets en niemand blijft onopgemerkt en de meest gevreesde vijand is inmiddels cybercrime.

 

En toch…..en toch is het mijn diepste overtuiging dat alles draait om mensen. Mensen zullen elkaar blijven opzoeken en ontmoeten. De kracht van een fysieke ontmoeting zal nooit overmeesterd worden door al die wonderbaarlijke digitale mogelijkheden. Het simpele feit dat we onszelf niet kunnen kietelen of dat we geen kippenvel van onszelf kunnen krijgen levert het bewijs dat we samen voorbestemd zijn voor het universum. We kunnen niet zonder elkaar.

 

Mensen bij elkaar brengen is het vakmanschap van een gastgever. Het gastgeverschap is de kunst van een hartelijk welkom en van onbaatzuchtige dienstbaarheid. Gastvrijheid is de sleutel van de deur naar verbondenheid. Als we willen samenkomen is gastvrijheid de eerste stap. Gastgeverschap in een gastvrij land is een bijzonder thema in het huidige tijdsgewricht. Het nieuwe individualisme van de Pokemon-generatie Z en de onderdrukking van het aangeboren gastvrijheidsbeginsel zijn een inspiratiebron geworden voor dit boek. Als mensen niet zonder elkaar kunnen en elkaar willen blijven ontmoeten, dan is gastgeverschap een doelstelling om gelukkig van te worden. Gastgevers in Geluk is een ode aan alle mensen in de dienstverlening en een oproep tot samenhorigheid. Misschien is het boek wel een eerste stap naar een Partij van de Gastvrijheid. Wie weet!

 

 

SMA Foto Luc van BusselLuc van Bussel (1964) is ondernemer, auteur en spreker. Zijn bedrijf J.F.D.I. participeert in verschillende bedrijven, waaronder Regardz Hospitality Group waar hij bestuursvoorzitter is. Hij is de auteur van Gastgevers in Geluk. Op www.gastgeversingeluk.nl beheert hij een community waar gastschrijvers hun visie op hospitality kunnen publiceren.

Sales motto's

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen