It is the one that is most adaptable to change that survives
Wij werken bij Gazelle Nederland met een fijnmazig distributienetwerk van ruim 1000 retailers om onze fietsen en e-bike’s aan de man te brengen.
Als we inzoomen op de staat van de nederlandse detailhandel zijn de berichten op het eerste oog niet hoopgevend. McKinsey concludeert in haar onderzoek Nederlandse detailhandel in versnelling richting 2025 dat bij niet tijdig ingrijpen de situatie voor de Nederlandse detailhandel verder zal verslechteren. De gemiddelde Gazelle dealer is een mama&papa winkel in een dorpskern waar de eigenaar in de winkel staat. Deze winkels zijn goed in advies en service maar missen vaak de schaal en de expertise om te nieuwe leads te generen en aan klantenretentie te doen. Volgens een inschatting van Roland Berger zal 25% van de fietsenwinkels gaan verdwijnen tegen 2020.
Hoe kunnen fietsenwinkels dan toch overleven? De onderhoudscomponent is van wezenlijk belang voor het fietsplezier. Er zal daarom in een fietsland als Nederland altijd vraag blijven naar fietsenwinkels dicht bij huis. Fietsretailers moeten echter wel keuzes gaan maken; je wordt een specialist ( bijv premium racefiets, ebikes), gaat voor volume met een mega store met een groter verzorgingsgebied of gaat je focussen op service & onderhoud voor de lokale markt..
Als marktleider hebben wij vaak een jarenlange relatie opgebouwd met onze retailpartners. Dat maakt dat wij een verantwoordelijkheid voelen richting hen, ook in veranderende tijden. Dat betekent niet dat wij niet mee gaan veranderen. Integendeel; onze kanaal strategie is er juist op gericht om naar de toekomst toe te gaan werken met een kleiner en sterker dealerkanaal. Daarnaast lanceren wij in hoog tempo nieuwe direct sales initiatieven waarbij de dealer als aflever- en servicepunt een grote rol speelt. De consument verwacht namelijk steeds vaker in direct contact te kunnen staan met het merk.
De uitdaging voor een bedrijf met een lange geschiedenis van 125 jaar is om te blijven veranderen met respect voor het verleden. Wij geloven in een geleidelijke transitie, dus evolutie in plaats van revolutie.
Naast de retail zijn we ook steeds actiever in de zakelijke markt met lease en service proposities. Zo hebben we een grote positie in de leisure markt met klanten als Roompot, Center Parcs en Fletcher. Daarnaast zien we een groei in aanvragen voor fietsplannen van grote corporates als ABN AMRO en NUON waar de e-bike steeds vaker de plaats inneemt van een leaseauto.
Wij bevinden ons in een zeer dynamische markt die de komende jaren grote veranderingen zal ondergaan. Dat vraagt aan ons als commerciële organisatie dat we continu in verandering zullen blijven.
Met sportieve groet,
Ferdi Ertekin
Koninklijke Gazelle