Blog September 2015 : Merel Lameijer

Sales in de zomer: Komkommertijd?

 

Verkoopresultaten in de zomer lopen terug en eigenlijk heeft alle inspanning in die 6 weken helemaal geen zin…

 

SMA Winnaar Young Sales Professional Merel Lameijer TNT Express BeneluxDat is het geluid wat ik nog wel eens hoor, misschien iets genuanceerder, maar toch. Persoonlijk geloof ik er helemaal niks van. Ik werk in de logistiek en heb een portefeuille vol met MKB-bedrijven, die werken gewoon door. Bovendien ga ik zelf ook niet in de zomer op vakantie. Zes weken freewheelen zit er dus echt niet in. Ik herken natuurlijk ook wel dat de zomer anders is. Er lijkt meer tijd te zijn, maar hoe benut ik die tijd zo goed mogelijk?

 

Misschien komt het door het lekkere weer of omdat het minder druk is, maar mensen zijn zeker relaxter in de zomer. Ik weet het niet hoe dat bij jullie is, maar ik praat met mijn klanten over andere dingen dan normaal.. Het onderwerp vakantie komt regelmatig aan de orde, wat ga je doen / waar ga je heen?  Je hebt het eerder over niet werk gerelateerde (zomer) zaken. Zo leren we elkaar iets beter kennen en snap ik weer beter wat mijn klanten drijft.

 

Er is ook meer tijd om na te denken en een strategie te bepalen. Voor je het weet zit je weer in de najaarsdrukte en wordt je geleefd door je agenda. Daarom heb ik de afgelopen weken heel kritisch gekeken naar mijn klantenportefeuille. Op deze manier kan je bepalen welke ‘koers je gaat varen’ de tweede helft van het jaar, waar eventueel bijgestuurd kan worden en wat de trends zijn in mijn portfolio. Met uiteindelijk als doel om ruimschoots je targets te halen!!

 

Cold visits

Ik kan, net als iedereen denk ik, wel wat nieuwe aanwas gebruiken. Dat komt mooi uit, want doordat ik minder vaste afspraken heb, heb ik in de zomer meer tijd voor cold visits. Die ruimte is als je voor het MKB werkt echt onmisbaar, maar ik vind het ook heel leuk om bij klanten binnen te stappen en te ontdekken wat er achter een gevel allemaal gebeurt, om dit op een later tijdstip nog eens toe te kunnen passen in het verkoopproces. Ook leer je verschillende contactpersonen op een informele manier kennen. Wat interesseert iemand, wat houdt hem bezig en waar krijgt iemand energie van? Ik ben ervan overtuigd dat je in de zomermaanden klanten extra persoonlijke aandacht kan geven. Wat mij betreft een belangrijk een onderscheidende factor in sales.

 

Verder is ook meer tijd om te netwerken, zoals op het afgelopen SMA Beach Event in Huis ter Duin. Een ideale gelegenheid om mensen te leren kennen, want daar gaat het om! Tevens heb ik meer tijd om te lezen. Ik vrees dat ik net als ieder ander een map in mijn mail heb met ‘interessant om te lezen’. Die probeer ik leeg te maken en lees over Marketing en Sales. Deze kennis kan ik direct toepassen in mijn verkoopgesprekken zodat ik hopelijk mijn klanten informatie kan brengen omtrent bv nieuwe ontwikkelingen in een bepaalde markt.

 

Als ik het zo teruglees word ik zowel zakelijk als persoonlijk een stuk wijzer in de zomer. Wat ik wel eens zou willen weten: Wat is jouw tip om de rustige zomerperiode nuttig te besteden? Laat ‘m achter in de comments. Dit blog mocht ik schrijven na nominatie door Diederik Slob. Diederik, wat een eer dat je mijn hebt genomineerd, hartelijk dank hiervoor. Ik draag nu de pen over aan Maurice Janssen-Duijghuijsen, Senior Sales professional 2014. Succes!

 

 

 

Sales motto's

Mark Korsten salesmotto

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen